درمان حمایتی حیوانات

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ درمان حمایتی حیوانات بر خلاف نام دلنوازش نوعی از درمان تلقی می‌گردد که در عمل چندان خوشایند نخواهد بود. که بیشتر در مورد حیواناتی با نقص عضو یا حیواناتی با بیماری‌های حاد برای آسایش جسمی حیوانات به کار گرفته می‌شود که نقطه آخرمرحله درمانی است.

این نوع روش درمانی، حیوانات به دو صورت بهبود نهایی درمان و نوع دیگر به مرگ حیوان منتهی می‌شود.

در نوع اول حیوانات، بیماری را پشت سر گذاشته‌اند و نیاز به تقویت کلی بدن دارند تا بتوانند زندگی خود را ازسر گیرند. این نوع روش بیشتر مورد استفاده عموم مردم است.

اما موضوع بحث ما در مورد درمان حمایتی منجر به مرگ است. این نوع روش در بسیاری از کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد شاید از نظر احساسی روش خوب و خوشایندی نباشد اما از نظر منطقی می‌تواند بعنوان یک روش خوب تلقی گردد. اما در کشور ما و بسیاری از کشورها که اطلاعی از این روش ندارند متاسفانه جایگاهی مطلوبی نیز ندارد و گاهاً مورد هجوم نقد و انتقاد افراد بی‌اطلاع و کم‌سواد قرار می‌گیرد که بدور از تمدن چند هزار ساله‌ای است که ما فقط آنرا بیان می‌داریم و در عمل برای آن ارزشی قائل نیستیم. لازم است تلاش نماییم تا فرهنگ‌سازی منطقی در کشور ما برای این امر رواج یابد و به شیوه‌ای آگاهانه و علمی آنرا عمومی‌سازی نماییم تا همگان به چند و چون آن واقف گردند.

این روش به این صورت است حیوانی بر فرض سگ، گربه، پرنده یا هر حیوان دیگری که به بیماری صعب‌العلاج یا ناشناخته‌ای مبتلا می‌شود. در برخی مناطق سریعاً برای رهایی از دست حیوان و عدم تلاش به سرعت روش مرگ سریع یا روش‌های ناجوانمردانه دیگری اتخاذ می‌شود که در صورتی که اگر انس و الفتی بین صاحب حیوان و حیوان وجود داشته باشد اثرات روحی زیادی بر صاحب یا صاحبان حیوان می‌گذارد، این قضیه کاملاً اثبات شده و علمی است.

برای همین دامپزشکان و اساتید این حوزه که به صورت کاملاً تخصصی به امور حیوانات می‌پردازند برای جلوگیری از عواقب آن روش نوین حمایتی منجر به مرگ را استفاده می‌نمایند. 

بیشتر بدانیم:

ساخت پاهای مصنوعی تیتانیومی برای یک گربه با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی

سرنوشت سگ پا پرانتزی در مؤسسه خیریه سگ ها

جراحی بر روی پای اسب در مشهد

نجات سگ معلول با کمک پرینتر سه بعدی

در این روش به مرگ در نقطه آخر کار فکر می‌شود و تمام تلاش تیم اینست که حیوان زنده بماند ولی اگر تیم یا دامپزشک به نتیجه برسند که حیوان ماندنی نیست و نگهدارنده حیوان علاقه شدیدی به او دارد حیوان تحت مراقبت‌های خاصی قرار می‌گیرد که اول درد زیادی را حیوان تحمل نکند، به صورت دستی غذای حیوان تامین می‌شود، محل نگهداری حیوان ثابت و راحت خواهد بود، هیچ محدودیت غذایی یا امثال آن در نظر گرفته نمی‌شود، صاحب حیوان به صورت روزانه مورد بررسی تیم روانشاسی قرار می‌گیرد و ذره‌ذره جزئیات احتمالی برایش بازگو می‌شود، تا بدین ترتیب آمادگی هرگونه حادثه پیش‌بینی نشده‌ای را داشته باشد، و این نقطه پایان این قضیه است، و در آخر اگر حیوان زجر بکشد یا دیگر قادر به بازگشت به زندگی نباشد روش‌های مدرن‌تری برای خاتمه دادن به عمرش را بررسی می‌کنند.

البته این روش فقط در مورد حیواناتی نیست که به سوی مرگ می‌شتابند، گاهاً مشاهده شده حیوانی به سبب بازیگوشی یا عدم نگهداری درست صاحب حیوان یا سهل‌انگاری دیگران یا یک جریان یا اتفاقی دچار حادثه شکستگی یا قطع عضو یا کوری یا بیماری خاص خواهد شد؛ که دیگر برای صاحب حیوان نگهداری یا حفظ حیوان سخت شده یا حتی غیرقابل تحمل است یا به علت نداشت زیبای سابق و نبود برخی امکانات نگهداری نیازمند درمان حمایتی هستند.

در این روش اگر حیوان دچار شکستگی سختی شده باشد به لطف تکنولوژی‌های امروزی ابزاری تهیه می‌شود که به راحتی حیوان را قادر می‌سازد تا بهبودی نهایی یا نسبی به راحتی تحرک داشته باشد، حتی اگر این شکستگی منجر به قطع عضوی از حیوان شود که باز هم حیوان را قادر به زندگی کند نیز دستاوردهای جدیدی هستند که قادرند دست و پای مصنوعی مشابه یا کمکی خوبی برای حیوان ایجاد کنند که بتواند از باقی‌مانده عمر خود استفاده کند، البته این موارد فقط و فقط مرتبط به صاحب حیوان است و کمتر کسی حاضر به نگهداری از حیوانات آسیب‌دیده اینگونه‌ای می‌باشد.

البته به لطف خدا در کشور ما نیز اشخاص و‌NGO های مردم نهادی هستند که نقطه آخر حمایتی برخی از این حیوانات شده‌اند. البته مطمئناً این اشخاص به تنهای قادر به تامین هزینه‌های بعضاً سنگین نگهداری از حجم عظیم از حیوانات نخواهند بود و حمایتی ملی و مردمی را طلب می‌کند.

در مواردی نیز که حیوان دچار کوری یا بیماری شده که زیبایی اولیه حیوان دستخوش تغییرات بعضا اساسی می‌گردد، درمان حمایتی غذا دادن با دست یا تامین نیازهای غذایی به صورت‌های مختلف برای زندگی حیوان مورد بررسی قرار می‌گیرد. روش‌هایی مانند ایجاد لباس برای حیوان یا استفاده از ظروف مخصوص این نوع از حیوانات کاملاً پیش‌بینی گردیده است.

امید است هیچ حیوانی و حتی هیچ انسانی هیچ‌وقت نیازمند این نوع از درمان‌ها نباشد و هرچند این امر آرزویی دور و دراز است امیدواریم این اتفاق هرگز پیش نیاید.

منبع: سایت 6019