نجات گربه‌ی گیر افتاده روی درخت

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گربه‌ها بر اساس طبیعت خود عاشق بالارفتن از اجسام و سطوح‌اند. اگرچه بیشتر اوقات گربه‌ها ترجیح می‌دهند تا این غریزه خود را با بالا رفتن از کابینت‌ها و کمدهای منزل ارضا کنند ولی بعضی اوقات ممکن است تصمیم بگیرند پرده‌های زیبا و شیک شما را هم امتحان کنند!

این غریزه‌ی قوی در بسیاری از موارد گربه‌ها را به بالای درخت می‌کشاند. متاسفانه در اکثر موارد آنها قادر به بازگشت خودبه خود از درخت به روش صحیح نیستند.

اگر گربه شما بالای درخت رفته و گیر افتاده و نمی‌داند چگونه پایین بیاید مهمترین نکته این است که صبور باشید و از اقدام عجولانه پرهیز کنید. عجله شما می‌تواند به مرگ گربه منجر شود.

هیچ متد خاص یا استاندارداری برای نجات گربه‌ای که بالای درخت گیر افتاده وجود نداره و روش نجات بسته به هر مورد خاص، متفاوت است. اما نکات زیر حیاتی هستند:

• مجبورش نکنید که به پایین بپرد. روش‌های مثل اسپره کردن آب به گربه یا پاشیدن آب به گربه برای مجبور کردن او به پریدن از درخت بسیار خطرناک‌اند و ممکن است گربه در اقدامی‌عجوله استخوان ستون فقرات خود را بشکند.

• با آتش نشانی تماس نگیرید. آتش‌نشانی نمی‌تواند به شما کمک کند. اگر می‌خواهید با جایی تماس بگیرید با شرکت‌های تریم کردن درختان تماس بگیرید. ممکن است برخی از شرکت‌هایی که خدمات باغبانی ارائه می‌دهند بتوانند به شما کمک کنند.

بیشتر بدانیم:

از حالات بدن گربه چه می‌فهمیم؟

استرس در گربه‌ها و پیامد آن

اصول‌ نگهداری‌ از گربه‌

• به او زمان بدهید. گربه‌ای که بالای درخت گیر افتاده به شدت ترسیده است. هرگونه تلاش غیرحرفه‌ای برای پایین آوردن او احتمالاً به بالاتر رفتن گربه منجر خواهد شد.

• اگر برای چند ساعت به او فرصت دهید ممکن است آرام‌تر شود و خود به خود راهی برای پایین آمدن بیابد.

• خطرات احتمالی را برطرف کنید. یک سگ آزاد یا تعدادی کودک شلوغ و پر سر و صدا ممکن است گربه شما را مجبور به بالا رفتن از درخت کرده باشند تا به خیال خود پناهگاهی پیدا کند. پس این عوامل را از اطراف درخت دور کنید.

• احساس آرامش و راحتی را به او منتقل کنید. با او با آوایی آرامبخش، مهربان و خوشایند صحبت کنید. از ایجاد صداهایی تند مثل جیغ و فریاد پرهیز کنید و سعی کنید صداهایی ایجاد کنید که معمولاً نسبت به آنها شرطی است و در مقابل آنها واکنش مثبت نشان می‌دهد. مثلا ظرف غذای خشکش را تکان دهید و بگذارید صدای آن را بشنود. یا کنسرو او را با دربازکن باز کنید و بگذارید صدای دربازکن را بشنود.

• برایش طعمه بگذارید. از غذای مورد علاقه‌اش یا غذاهایی که بوی تند و مطبوع دارند (مثل کنسرو ماهی) به عنوان طعمه برای گربه استفاده کنید. غذا را زیر درخت بگذارید یا روی نردبان تکیه داده به درخت قرار دهید تا بویش قوی‌تر و سریع‌تر به مشام گربه برسد.

• از متخصص کمک بگیرید. اگر تمام موارد بالا را آزمایش کردید و گربه همچنان بالای درخت باقی مانده و ترس دارید که گربه دچار بی آبی یا ضعف شدید ناشی از گرسنگی گردد می‌توانید از افراد خبره همچون مربیان حرفه‌ای کمک بگیرید.

• اگر دست آخر تصمیم گرفتید که پروسه خطرناک بالا رفتن از نردبان و اقدام برای پایین آوردن گربه را امتحان کنید حتما از همسایگان یا دوستان خود بخواهید تا شما را کمک کنند.

در این هنگام نگاه داشتن پارچه ای باز در زیر درخت برای حفظ گربه در صورت سقوط احتمالی گزینه مطبوعی است.

• حتما از دستکش‌های ضخیم و بلند و حتی‌الامکان از عینک‌های محافظ چشم استفاده کنید. دقت داشته باشید که گربه در بالای درخت بسیار وحشت‌زده است و ممکن است ناخواسته با چنگال‌های تیز خود به شما آسیب وارد کند.

گربه را محکم با دستکش بگیرید و بدن گربه را به سمت مقابل بدن خود حائل کنید و به آرامی پایین بیایید. در این هنگام هرگز و هرگز گربه را رو به بدن خود نگیرید.

منبع: سایت دامپزشکان