استرس در گربه‌ها و پیامد آن

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گربهها عاشق عادت‌های خودشان هستند و راحتی را در انجام کارهای روتین و مداوم می‌بینند. اگر در این راحتی تعریف شده گربه‌ها خللی ایجاد شود، تأثیر بسیار بدی بر رفاه و سلامت کلی آن‌ها گذاشته می‌شود و استرس و نگرانی در آن‌ها به وجود می‌آید که این استرس ونگرانی می‌تواند سبب بروز مشکلات رفتاری در آنها شود.

گربه‌ها، درست مانند ما انسان‌ها، نسبت به اتفاقات اطرافشان واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند و ممکن است یک گربه علائم استرسی را که در زیر بیان می‌شود را داشته باشد و دیگری نداشته باشد؛ گفتنی است که بنابر تحقیقات صورت گرفته، این نتایج می‌توانند تحت تاثیر عوامل محیطی و یا ژنتیکی نیز باشند.

اگر متوجه شدید که گربه یکی از علائم رفتاری زیر را دارد، در مورد این‌که اخیراً چه تغییری در خانه‌یتان ایجاد کرده‌اید فکر کنید تا علت رفتار او را متوجه شوید. تغییرات زیر می‌تواند باعث بروز استرس در گربه شما شود (گاهی ممکن است حتی خودتان متوجه آن تغییر نشوید):

- برنامه‌ریزی جدید

- آمدن یک پت یا اضافه شدن عضوی جدید به خانواده

- آمدن مهمان به خانه

- داشتن صاحبی که کم به او رسیدگی می‌کند

- تغییر برند غذا

- تغییر ساعت غذا

- سر و صدای زیاد که ناشی از ساخت‌وساز، تلویزیون یا موسیقی باشد

- کثیف بودن ظرف خاک

- مبلمان جدید

بله درست برعکس آنچه که ما انسان‌ها تصور می‌کنیم، گربه‌ها موجودات بسیار حساسی هستند. در زیر نیز مشکلات رفتاری گربه‌ها که ریشه در استرس آن‌ها دارد بیان شده است.

خشونت در گربه‌ها

خشونت یکی از واکنش‌های حیوان هنگام مواجهه با نگرانی و یا ترس است. اگر گربه‌یتان غالباً با شما و دیگر حیوانات رفتار دوستانه‌ای داشته است و اخیراً رفتارهای خشونت‌آمیزی مثل هیس کردن یا چنگ زدن را از خود بروز می‌دهد، شک نکنید چیزی در خانه او را آزار می‌دهد.

از دست دادن اشتها

درست مانند انسان‌ها، عواملی چون استرس، نگرانی و عصبانیت، بر الگوی غذا خوردن گربه‌ها هم تأثیرگذار است. اگر گربه‌یتان مثل قبل بااشتها غذا نمی‌خورد، ممکن است مشکل فیزیکی نداشته باشد و فقط از نظر روحی و احساسی مشکلی برای او پیش آمده باشد.

بیشتر بدانیم:

از حالات بدن گربه چه می‌فهمیم؟

ارتباط برقرار کردن با گربه

اصول نگهداری از گربه

به دنبال توجه گشتن

تغییر در رفتار گربه در زمان برقراری ارتباط با شما نشان می‌دهد که او از نظر روانی و احساسی با مشکلی روبه‌رو شده است. اگر گربه‌یتان اخیراً زیاد میومیو می‌کند و دقیقاً جلوی شما یا بالای سرتان می‌نشیند و بیش از قبل توجه شما را می‌طلبد، احتمالاً می‌خواهد به شما چیزی بگوید، به او توجه کنید!

به اجبار نظافت کردن خود

گربه‌ها فقط برای تمیز کردن خود را لیس نمی‌زنند؛ آن‌ها با لیس زدن آرام می‌شوند و اگر ترسیده باشند یا احساس ناراحتی کنند این کار به آن‌ها آرامش می‌دهد. باتوجه به همین اصل باید بگوییم که لیس زدن بیش از حد گربه می‌تواند نشانه وجود استرس در او باشد. اگر با چنین شرایطی مواجه شدید ابتدا پوست گربه خود را بررسی کنید و بدانید که اگر موی او ریخته بود این ریزش مو می‌تواند ناشی از لیس زدن بیش از حد او باشد.

پنهان شدن گربه

گربه‌ها مستقل بودن را دوست دارند. اگر در رفتار گربه‌یتان متوجه این تغییر شدید که او یک‌باره و به صورت ناگهانی گوشه‌گیر شده است، در صورتی که قبلاً با حیوانات دیگر و انسان‌ها مهربان بوده است، باید بدانید که این گوشه‌گیری می‌تواند نشانه آن باشد که او احساس ناخوشایندی دارد.

توجه نکردن به ظرف خاک

اگر گربه از ابتدا به ظرف خاک خود عادت داشته و اکنون چند وقتی است که گاهی از ظرف خاکش استفاده نمی‌کند، این حالت نشان‌دهنده این است که حس خوبی ندارد. بهتر است ظرف خاک او را بررسی کنید تا مطمئن شوید که ظرف او تمیز است و در جای راحتی قرار دارد.

خوابیدن بیش از حد

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، استرس و ناامیدی می‌تواند باعث شود که گربه احساس ناخوشایندی داشته باشد و به همین دلیل بیشتر از همیشه بخوابد تا خود را تسلی دهد.

اسپری کردن ادرار خود

اگر گربه روی سطوح عمودی مثل دیوار یا مبلمان خانه ادرار خود را اسپری کرد، این کار اتفاقی نیست. بله، در چنین مواقعی گربه ظرف خاک خود را فراموش نکرده است بلکه قلمروی خود را مشخص می‌کند و بویی از خود برای دیگر گربه‌ها به‌جا می‌گذارد. این رفتار در گربه‌ها بسیار رایج است و بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که نرها به 6 تا 12 ماهگی؛ یعنی بلوغ جنسی کامل خود برسند، اما به این نکته باید توجه داشت که گربه‌ها در زمان استرس نیز این عمل را انجام می‌دهند.

چه اقدامی انجام دهم؟

اگر حیوان خانگی علائم نگرانی را نشان می‌دهد، حتماً باید به دامپزشک یا متخصص رفتاری مراجعه کنید تا مشکل را حل کنند. چراکه این علائم می‌تواند نشان‌دهنده شرایط خطرناک سلامت باشد و در این شرایط پزشک حتماً باید گربه را معاینه کند.

منبع: itpet