جلد کردن کبوترها

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ کبوتر نر به پرنده ماده عشق می‌ورزد. می‌توانید از این عشق برای جلد کردن کبوتر استفاده کنید.

کبوتر نر پس از اولین جفت‌گیری خود با ماده بسیار زیاد به او علاقه‌مند می‌شود، به طوری که اگر بال‌های اورا باز کنید آنقدر که به او توجه می‌کند فکر فرار کردن نهواهد کرد. اکنون می‌توانید پرهای کبوتر ماده را قیچی کنید و پرهای کبوتر نر را باز کنید و پس از 2هفته از اولین جفت‌گیری می‌توانید کبوتر نر را بسیار آرام به بالای پشت بام پرتاب کنید و بعد از این‌که به بالای پشت بام رفت با نشان دادن ماده به‌راحتی پایین می‌آید.

می‌توانید بارها این کارو انجام دهید فقط سعی کنید که این کار را صبح زود که کبوتربازان دیگر غافل‌اند انجام دهید وگرنه ممکن است کبوتر نر را ازدست دهید. این کار را تا 2هفته صبح‌های زود انجام دهید، بعد از آن به شدت پرتاب نر به آسمان بیافزایید تا نر بر فراز پشت بام خانه به پرواز در بیاد بعد از اینکه به پرواز درآمد ماده را ازپشت طوری بگیرید تا بال و پربزند سپس به نر که روی هواست نشانش دهید و مطمئن باشید به سرعت نور آمده و روی پشت بام می‌نشیند و بعد به سمت ماده‌اش خواهد آمد. این‌کار را هم 2هفته صبح‌های زود انجام دهید وبعد از آن در هر ساعتی از روز که دوست داشتید آن‌را محکم به آسمون پرتاب کنید اصطلاحاً بکوبید و بعد از چند دقیقه یا چند ساعت بدون جای هیچ نگرانی برمی‌گردد و اصطلاحاٌ جلدشده است.

بیشتر بدانیم:

رفتار کرچی و لانه گزینی کبوتر

جلد کردن جوجه‌های کبوتر

برای جوجه‌ها از وقتی که توانستند تا لب پشت بام پرواز کنند (اگر هوا خوب بود) سه روز یک‌بار ظرف آب بگذارید تا آب‌تنی کنند. (ظرف آب‌تنی می‌تواند یک کاسه تا نصفه آب شده باشه) بعد از اینکه جوجه‌ها توانستند تا بالای پشت بام بپرند، همراه با پدرشان خیلی آرام به بالای پشت بام پرتابشان کنید بعد مادر را به پدر نشون دهید تا سریع پایین آمده و جوجه‌ها نیز خواهند آمد، اگر جوجه‌ها نیامدند چندین بار امتحان کنید و اگر باز هم نیامدند مقداری دانه بریزید تا برای خوردن پایین بیاند. درضمن همیشه شب‌ها غذای کامل به پرندگان پرواز خود بدهید و در طول روز آنقدر سیر نشوند که دیگر میلی به دانه نداشته باشند و بدقلقی کنند، چراکه اگر سیر باشند ممکن است هرگز برنگردند.

بعد از 2هفته تمرین جوجه‌ها می‌توانید آنها را 3 تایی به بالا پرت کنید بعد پارچه‌ای را سر یک چوب متصل کرده و با آن  پرنده را بپرانید بعد از این‌که کمی پرواز کردند، ماده را بیرون آورده و به نر نشان دهید تا 3تایی برگشته و روی پشت بام بشینند. این کار را حتماً صبح‌های زود انجام بدهید، بعد از 2هفته باخیال راحت هروقت که دوست داشتید آنها رو بپرانید حال کبوترهای جدید و یا جوجه‌های آینده خود را می‌توانید به همین منوال جلد کنید تا بتوانید دسته بزرگی مثلا با 50کبوتر داشته باشید.