ماهی سوردتیل

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ماهی دم شمشیری بومی شرق مکزیک و مناطق جنوبی ایالات متحده آمریکا می‌باشد. این ماهی هم از رده ماهی‌های زنده‌زا می‌باشد، اما میزان سرعت و تهاجم آن به سایر ماهیان هم رده خود کمتر است و جزو ماهی‌های پر تحرک به شمار می‌رود. ماهی سوردتیل یا دم شمشیری به دلیل زیبایی خاص و دم تیز و شمشیری شکل خود و همچنین سازگاری بسیار خوب با ماهیان صلح‌جو و گیاه‌خوار محبوبیت خاصی را بین طرفداران ماهیان آکواریومی بدست آورده است. از نظر تغذیه، ماهی کم‌توقعی می‌باشد و می‌توان با انواع غذاهای خشک تغذیه شود. تکثیر این ماهی به راحتی امکان‌پذیر بوده و همانند سایر ماهیان زنده‌زا مانند گوپی و مولی تکثیر می‌شوند و برای افرادی که علاقه‌مند به تکثیر و پرورش ماهیان و حتی تهیه غذای سایر ماهیان خود از این روش می‌باشند بسیار ایده‌آل است

نام  سوردتیل (دم شمشیری) به دلیل انتهای دم تیر و شمشیر مانندی که در ماهی نر وجود دارد به این ماهی اختصاص داده شده این ماهی را در زبان انگلیسی swordtail یا سورد تیل می‌نامند که از دو واژه تشکیل شده: واژه اول sword (سورد تلفظ می‌شود) است که معنای شمشیر می‌دهد و واژه دوم tail (تیل تلفظ می‌شود مانند سیل) می‌باشد که به معنای دم است. جزو ماهیان بسیار دوست‌داشتنی و صلح‌جو به حساب می‌آید. دم شمشیری‌ها رنگ‌های متنوعی نظیر سبز، نارنجی، سیاه، نقره‌ای و همین‌طور انواع دورگه‌ها را دارند، همچنین باله‌های آن‌ها ظاهر و رنگ‌های متنوع و شکل زیبایی دارد. آنها در خانواده زنده‌زاها جای می‌گیرند و به راحتی قابل تکثیر می‌باشند. شنای آنها در کلیه نقاط آکواریوم دیده می‌شود و برای تانک‌های گروهی از ماهیان گیاه‌خوار هم مناسب می‌باشند. حتی برخی افراد این ماهیان را به دلیل تکثیر فوق‌العاده بالا و راحت به جای غذای زنده برای سایر ماهیان خود استفاده می‌کنند.

ماهی دم شمشیری تا 10 سانتی‌متر رشد می‌کند، به شرط آن که شرایط مورد نیاز برای نگهداری از آن فراهم باشد. سوردتیل‌ها اغلب در میان آب و سطح آب شنا می‌کنند و از انواع غذاهای خشک، کرم‌های فشرده، انواع غذاهای خشک و تازه تغذیه می‌کنند. 

ماهی دم شمشیری

نام‌های رایج: سوردتیل، دم شمشیری، swordtail

نام علمی: Xiphophorus helleri

خانواده: peocilidane

طول بدن:۱۰ الی ۱۵ سانتی‌متر

دمای مناسب نگهداری: ۲۴ الی ۲۶ درجه سانتی‌گراد

پ.هاش: ۷ الی ۷.۵

سازگاری: سازگار با ماهیان گیاه‌خوار و صلح‌جو

بیشتر بدانیم:

ماهی مولی (Molly Fish)

نگهداری ماهی گوپی

نگهداری سوردتیل

برای نگهداری آنها بهتر است در یک تانک اجتماعی و کاملا صلح‌جو از ماهیان گیاه‌خوار نگهداری شوند البته  سوردتیل‌ها را می‌توان با ماهیان گوشت‌خوار کوچک و صلح‌جو نیز نگهداری کرد اما احتمال آسیب دیدن آنها وجود دارد و بهتر است در یک تانک متوسط با ماهیان گیاه‌خوار با دمای معادل ۲۴ الی ۲۶ درجه و پ‌هاش خنثی نگهداری شوند. دکوربندی آکواریوم اگر گیاهی باشد بسیار خوشحال خواهند بود و از شنای بین گیاهان لذت خواهند برد و حتی در زمان تکثیر گیاهان انبوه و طبیعی می‌تواند مخفی گاهی برای نوزادان و حتی منبع غذایی برای آنها به شمار آید.

تغذیه

از نظر تغذیه می‌توان از انواع غذاهای خشک بهره گرفت  سوردتیل‌ها سخت‌گیر نیستند و اکثر غذاهای موجود را می‌پذیرند.

تشخیص جنسیت ماهی سوردتیل

بارزترین نشانه در تشخیص جنسیت، دم تیز و شمشیر مانند در ماهی نر می‌باشد که در ماهی ماده فاقد این خصوصیت است همچنین ماهی نر دارای آلت تناسلی سوزنی شکلی‌ست که به راحتی می‌توان نرها را از ماده‌ها تشخیص داد.

تشخیص جنسیت ماهی سوردتیل

تکثیر ماهی سوردتیل

سوردتیل‌ها جز خانواده زنده‌زاها محسوب می‌شوند و اگر شما تکثیر ماهی گوپی یا مولی را بلد باشید به راحتی می‌توانید  سوردتیل را نیز تکثیر کنید.عمومی‌ترین روش و رایج‌ترین روش در تکثیر این ماهی به این صورت است که شما می‌توانید چند ماهی ماده را کنار یک یا دو نر در یک تانک متوسط نگهداری کنید و پس از انجام لقاح و متورم شدن شکم ماهی ماده آن‌ها را به زایشگاه انتقال دهید یا اینکه آنقدر در آکواریوم از گیاه و دکور مناسب استفاده کرده باشید تا لاروها بتوانند پنهان شوند و از گزند والدین در امان بمانند.  

تکثیر ماهی گوپی

بهتر است 2 ماهی نر را در کنار هم در یک آکواریوم نگهداری نکنید، زیرا امکان دارد  با هم بر سر یک ماهی ماده دعوا کنند و برای تکثیر می‌توانید یک ماهی نر با سه ماده را با هم نگهداری کنید. ماهی نر هنگام جفت‌گیری در صورتی‌که فضایی باز و وسیع در آکواریوم  وجود داشته باشد رقص سریع و زیبایی انجام می‌دهد.

پس از لقاح، تخم‌ها در شکم ماده به بچه تبدیل می‌شوند و پس از بروز علائم زیر زایمان رخ می‌دهد :

- تورم شکم ماهی ماده در دوران بارداری

- حرکت در قسمت‌های پایینی و یا پنهان شدن بین وسایل تزئینی

- به وجود آمدن یک بیضی مشکی بالای مخرج (که در ماهی‌های روشن قابل رویت می‌باشد) و قسمت‌های مشکی همان نوزادان  سوردتیل‌ها می‌باشند .

والدین علاقه‌ی زیادی به خوردن فرزندان خود دارند، بنابراین توصیه می‌گردد که از روش‌های ذکر شده در معرفی گوپی برای پیشگیری از این مسئله استفاده نمایید.

بچه‌ها بعد از زاییده شدن به صورت غریزی از والدین خود فاصله می‌گیرد، تا از حالت تخم (گرد بودن) به حالت عادی برگردند. تا هنگامی‌که آن‌ها از اندازه دهان والدین و سایر ماهی‌های شما کوچکتر باشند؛ یا باید آن‌ها را در تانک دیگر و یا در پرورشگاه نگهداری کنید و با غذاهای کاملا پودر شده (مخصوصاً کرم فشرده) تغذیه گردند.

نگهداری سوردتیل

منبع: onlypet - آسان طب