تکثیر ماهی گوپی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اگر شما ماهی زنده‌زایی مانند مولی یا پلاتی و …  را تکثیر کرده باشید یا مطالب نوشته شده در مورد آنها را خوانده باشید انگار مطالب تکثیر گوپی را نیز خوانده‌اید و گوپی را نیز به راحتی تکثیر خواهید کرد ولی برای علاقه‌مندان در این قسمت هم به‌طور مجزا و قدم به قدم در مورد تکثیر گوپی توضیح خواهم داد تا افراد مبتدی و مایل به تکثیر این گونه هم بتوانند از آن استفاده کنند.

ماهی زینتی موردنظر خود را بیابید.

قدم اول تشخیص جنسیت گوپی:

ماهی گوپی ماده:

الف– باله زیر شکم ماهی ماده پهن و بزرگ و گرد است.

ب- بدن ماهی ماده ساده و بی‌نقش و نگار است و جثه بزرگتری نسبت به نر دارد.

ج- در ماهی ماده حامله شکم متورم و زیر شکم خال سیاه وجود دارد که وضعیت بچه‌ها را نشان می‌دهد.

ماهی گوپی نر:

الف- باله زیر شکم ماهی نر بصورت پای تناسلی کشیده و باریک است (حالت یک باله سوزنی شکل)

ب- اندام ماهی نر لاغرتر، کوچک‌تر و باریک‌تر است.

ج- باله‌های ماهی نر بزرگ‌تر و برافراشته‌تر است و دارای رنگ‌های گوناگون و نقش و نگار بیشتری است.

ماهی گوپی نر و ماده

قدم دوم انتقال گوپی‌ها به تانک تکثیر

بعد از تشخیص جنسیت گوپی‌ها لازم است تا آنها را برای تکثیر به آکواریوم جداگانه‌ای که شرایط مورد نیاز آنها مانند دما و پ-هاش و … که در ابتدا به ان اشاره شد، انتقال دهید. شما برای تکثیر به دو شکل می‌توانید عمل کنید یا اینکه اکواریوم را طوری دکوربندی کنید که بچه‌ها قادر به پنهان شدن باشند (کف را از گیاهان تا می‌توانید متراکم کنید) تا از صدمه دیدن آنها از طرف والدین خوداری شود زیرا بر خلاف گوپی ماده گوپی نر علاقه به خوردن بچه‌ها دارد و بعد از زایمان ماده، آنها را خواهند خورد. بنابراین یا تانک باید از گیاهان متراکم شود تا بچه‌ها پنهان شوند یا اینکه بعد از دنیا آمدن بچه‌ها، والدین یا خود بچه‌ها را به تانک دیگری منتقل کنید یا از زایشگاه برای انجام تکثیر استفاده کنید.

بیشتر بدانیم: 

نگهداری ماهی گوپی

پیشگیری از بیماری ماهیان آکواریومی

تکثیر و پرورش سیکلید گورخری (Convict Cichlid Breeding)

روش اول استفاده از تانک متراکم از گیاه

در صورتی که تانک مورد نظر را که بهتر است با گیاهان طبیعی دکوربندی شود انتخاب کردید و چند بار در بالا هم به این نوع تکثیر اشاره شد دیگر کار شما تمام شده و بعد از انتقال گوپی‌ها به آن و تغذیه مناسب آنها با غذاهای مقوی (بهتر است در هفته یک یا دوبار به آنها غذای گوشتی مانند دل گاو چرخ شده بدهید) عمل لقاح توسط گوپی‌ها انجام شده و پس از مدتی شاهد خواهید بود که شکم ماهی ماده متورم شده است و ماهی در مرحله‌ای که قرار دارد زایمان خواهد داشت و بچه گوپی‌ها به کف و زیر گیاهان و دکورها پنهان می‌شوند البته ریسک این روش زیاد است و ممکن است در انتها بچه گوپی زیادی برای شما باقی نماند اما مطمئنا این روش برای ماهی ماده بسیار ایده‌ال و کم استرس است.

روش دوم استفاده از زایشگاه

اگر دوست دارید بازدهی بالایی داشته باشید بهتر است از روش زایشگاه استفاده کنید. در این روش بعد از انتقال گوپی‌ها به آکواریوم تکثیر و انجام عمل لقاح با نزدیک شدن به زمان زایمان ماهی ماده علائمی را مانند متورم شدن شکم ماهی ماده، سیاه شدن انتهای شکم که نشان از وجود بچه است، حرکات آرامتر ماهی ماده و در نزدیکی زمان زایمان علائمی چون ورم شدید شکم به طوری که مخرج ماده به شکل لوله در آماده و اصولاً ماده کنار سنگ یا گیاهی تکان تکان می‌خورد و… را می‌توانید مشاهده کنید که شما از شب قبل باید ماهی ماده را به زایشگاه انتقال دهید تا پس از زایمان بچه‌ها در خطر خورده شدن از طرف والدین در امان بمانند. این روش با وجود اینکه بازدهی بالایی دارد اما برای ماده چندان خوشایند نیست و استرس شدیدی به ماده وارد خواهد شد.

زایشگاه چیست؟

زایشگاه محفظه‌ای توری است که در داخل آکواریوم نصب می‌شود و ماهی ماده در هنگام زایمان در آن قرار می‌گیرد و بچه‌ها می‌توانند از محفظه‌های توری خارج شوند و دسترسی والدین از آنها قطع شود البته زایشگاه‌های معمولی موجود در بازار کمی نامرغوب است و تور استفاده شده در آنها انقدر ریز است که گاهی اوقات بچه ماهیان در همان تور گرفتار می‌شوند، شاید هم استفاده از تور ریز در این نوع زایشگاه‌ها به دلیل نامرغوب بودن آن نیست و به این دلیل باشد که بچه‌ها در همان تور باقی بمانند و به آکواریوم انتقال داده نشوند چون ممکن است شما در آکواریوم از ماهیان دیگری استفاده کنید البته بعضی دیگر از زایشگاه‌ها هم دو طبقه هستند و بچه‌ها از شیارهای کف طبقه بالا به طبقه پایین زایشگاه منتقل می‌شوند. به هر حال تصمیم با شماست و اگر زایشگاه در نظر گرفته شما مناسب نیست شاید بهتر باشد ماهی ماده را مستقیماً در آکواریوم قرار دهید و بعد از زایمان، ماهی ماده را به آکواریوم دیگری یا آکواریوم اصلی خود بازگردانید با این حال در این روش هم استرس زیادی به ماده وارد خواهد شد.

زایشگاه ماهی آکواریومی

تغذیه بچه گوپی‌ها

شما می‌توانید هر آنچه که به گوپی‌های بزرگ می‌دهید را کاملاً پودر کنید به طوری که بچه گوپی‌ها قادر به خوردن آنها باشند، مثلاً گرم فشرده را بین کاغذی قرار دهید و با چیزی به آن چند ضربه بزنید تا پودر شود و به بچه گوپی‌ها بدهید.

نکته: بارها دیده شده که بچه گوپی‌های تکثیر شده توسط افراد مبتدی تا رشد کامل و بلوغ زمان زیادی را سپری می‌کنند و لاغر و بدشکل هستند و دلیل اصلی آن را می‌توان تغذیه غلط و استفاده از آکواریوم‌های بدون گیاه دانست شما بهتر است در آکواریومی که بچه گوپی‌ها را در آن نگهداری می‌کنید از گیاهان استفاده کنید و شاهد رشد چشم‌گیر آنها باشد. برای تغذیه هم بهتر است از تنوع غذایی برای آنها غافل نشوید.

منبع: onlypet.ir