گربه‌های سیامی

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گربههای سیامی به خاطر ظاهر جذاب و زیبایشان شناخته‌شده هستند. اکثر این گربه‌ها موهایی نقره‌ای-طوسی و چشمانی آبی دارند و بچه‌های آن‌ها می‌توانند نارنجی، قهوه‌ای، کرم و حتی آبی و یاسی باشند؛ اما رنگ‌های خاص و منحصر به ‌فرد گربه‌های سیامی تنها نکته جالب‌ توجه آن‌ها نیست و این نژاد پرطرفدار ویژگی‌های خاص و جالب بسیاری دارند، به عنوان مثال سیامی‌ها قدیمی‌ترین نژاد گربه‌های خانگی در دنیا هستند و یا اینکه رنگ آن‌ها به ژنتیک و همچنین دمای محیطشان مرتبط است، اگر دوست دارید ویژگی‌های بیشتری از این نژاد خاص گربه را بدانید در این مطلب با ما همراه شوید ما در این مطلب به برخی از این نکات جالب اشاره می‌کنیم.

ژنتیک تنها عامل تعیین‌کننده رنگ موی سیامی‌ها نیست

همان‌طور که گفتیم، رنگ موی گربه‌های سیامی می‌تواند بسیار گوناگون باشد؛ ژنتیک تنها عامل تعیین‌کننده رنگ مو در آن‌ها نیست و عوامل بیولوژیک و هم‌چنین محیط‌زیست نیز می‌توانند تعیین‌کننده رنگ موی گربه‌های سیامی باشند.

دسته‌ای از ژن‌ها و الگوها بر رنگ موی گربه سیامی تأثیر می‌گذارند و این ژن‌های تغییردهنده، طرح و الگوی موی گربه را تعیین می‌کنند. گربه‌های سیامی ژن تغییردهنده خاصی دارند که مانع از ایجاد رنگ در پوست آن‌ها می‌شود و سبب زال شدن آن‌ها می‌گردد؛ اما جالب است بدانید که این ژن تغییردهنده فقط در دمای بالا بر پوست گربه تاثیر می گذارد.

وقتی دمای بدن گربه سیامی پایین بیاید – یا در محیطی سردتر باشد – رنگ پوست او تغییر می‌کند و دوباره رنگ‌دانه‌ها به پوست او برمی‌گردند؛ و جالب است بدانید که چون دمای بدن گربه در اطراف بینی، گوش، پاها و دم او کمتر است این نواحی بدن او خنک‌تر هستند و رنگ آن‌ها با سایر نقاط بدنش تفاوت دارد.

اکثر گربه‌های سیامی کاملاً سفید متولد می‌شوند و چند هفته بعد از تولد لکه‌هایی بر پوست آن‌ها ظاهر می‌شود؛ اما چرا این لکه‌ها ظاهر می‌شوند؟ زیرا رحم مادر بسیار گرم است و مانع از آن می‌شود که ژن مولد رنگ به پوست گربه برسد و بعد از تولد و قرار گرفتن گربه‌ها در دمایی خنک‌تر، روی صورت، دم و پاهای آن‌ها رنگ‌دانه‌ها شروع به رشد می‌کنند.

سیامی نژادی بسیار قدیمی

اگرچه هیچ‌کس نمی‌داند که گربه‌های سیامی دقیقاً اولین بار از چه زمانی خانگی شدند اما تصور عمومی بر این است که این گربه‌ها از زمانی که در دست‌نوشته‌های تایلند ظاهر شدند؛ یعنی در حدود قرن 14 میلادی به وجود آمده‌اند و این حقیقت نشان از آن دارد که این نژاد، قدیمی‌ترین نژاد گربه در جهان است.

بیشتر بدانیم:

گربه نژاد سیامی (Siamese cat‭‬)

نگهداری از حیوانات خانگی چگونه به ما کمک می‌کند؟

گربه‌سانان، کلید طلایی دستیابی بشر به درمان بیماری ایدز

لوچی و شکستگی دم در نژاد سیامی رایج است

سیامی‌ها در گذشته به لوچی چشم و شکستگی دم دچار بودند. اگرچه این ویژگی‌ها به فاکتورهای ژنتیکی این گربه مرتبط است اما افسانه‌ها در مورد این ویژگی ظاهری سیامی ها حرف‌های دیگری می‌زنند.

طبق یکی از همین افسانه‌ها، گروهی از گربه‌های سیامی مأمور مراقبت از جام طلایی پادشاهی بوده‌اند. آن‌ها آن‌قدر در انجام‌وظیفه خود عالی بودند و آن‌قدر به جام زل زدند که چشم‌های خود و فرزندانشان لوچ شد. همچنین به این دلیل که سیامی‌ها دم خود را دور جام پیچیده بودند تا جام امنیت بالاتری داشته باشد، دمشان هم برای همیشه دچار شکستگی شد.

امروزه هم هنوز لوچی چشم و شکستگی دم در این گربه‌ها ملاحظه می‌شود اما دیگر این امر خیلی رایج و معمول نیست؛ و همین ویژگی باعث شده است تا خیلی از افراد سراغ این نژاد نروند؛ اما این افراد باید بدانند که خیلی نباید نگران بود چرا که این لوچی بر بینایی گربه تأثیری ندارد.

سیامی‌ها را گربه‌های اشرافی می‌دانستند

صدها سال پیش، سیامی‌ها در تایلند توسط خانواده‌های اشرافی به سرپرستی گرفته می‌شدند و به دلیل ظاهر زیبا و متمایزشان یک گنج تلقی می‌شدند. در واقع، اعضای خانواده‌های سلطنتی و اشرافی معتقد بودند که سیامی‌ها می‌توانند بعد از مرگ آن‌ها، روحشان را در خود جای دهند و به همین دلیل بود که بعد از مرگشان گربه‌هایشان را در معبد نگهداری می‌کردند و عابدان و موبدان از آن‌ها مراقبت می‌کردند.

سیامی‌ها در کاخ سفید هم زندگی کرده‌اند

اگرچه گربه‌های سیامی قرن‌ها در آسیا زندگی می‌کردند اما بد نیست بدانید که این گربه‌ها در قرن نوزدهم به آمریکا نیز وارد شدند. همسر رادرفورد بیرچارد هیز رئیس‌جمهور آمریکا در سال میلادی 1876 یکی از شناخته‌شده‌ترین آمریکایی‌هایی بوده است که یک گربه سیامی داشته است و این مسئله نشان می‌دهد که گربه سیامی در کاخ سفید هم زندگی کرده است. گربه همسر این رئیس‌جمهور نامش سیام بود و دیپلمات آمریکا در تایلند این گربه را به وی هدیه داده بود.

گربه‌های سیامی در فیلم‌های زیادی درخشیده‌اند

سیامی‌ها در فیلم‌ها و انیمیشن‌های قدیمی از جمله سفر باورنکردنی، بانو و ولگرد و گربه جاسوس ایفای نقش کرده‌اند. در فیلم «گربه جاسوس» یک گربه سیامی به نام DC نقش اصلی فیلم را به عهده داشت و مانع از بچه دزدی می‌شد.

گربه‌های سیامی بسیار پرحرف هستند

اگر گربه سیامی داشته باشید مطمئناً می‌دانید که این گربه بسیار وراج است. این گربه با صداهایی که ایجاد می‌کند نظرش را درباره غذا، چیزهایی که پشت پنجره می‌بیند و هر چیزی که در طول روز دیده است به زبان خود بیان می‌کند.

منبع: ITPet


برچسب ها: