اسب نژاد هلشتاین

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اسب نژاد هلشتاین (holstein horse) احتمالا قدیمی‌ترین اسب خون‌گرم آلمانی است که چندین قرن سابقه دارد. در اوایل قرن هفدهم این اسب‌ها در حالی آمیزش داده شدند که در فرانسه، دانمارک و ایتالیا بسیار مورد نیاز بودند.

نژاد اسب موردنظر خود را بیابید

اسب‌های هلشتاین قدیمی خون آمیخته شامل خون اسب‌های آلمان، نپولیتان، اسپانیا و مناطق شرقی داشتند. این اسب‌ها در طول قرن نوزدهم با اسب‌های نژاد یورک شایر کوچ آمیزش داده شدند. این کار هیبت آنها را بزرگتر و ماهیت آنها را بسیار رام کرد.

خصوصیات اسب هلشتاین

اسب‌های هلشتاین به دلیل داشتن بنیه قوی به عنوان اسب‌های کاری ممتاز و اسب‌های تازه نفس ارتش مشهور بودند. مرکز پرورش اسب تراونتال توسط پروس در سال 1867میلادی در شلزویگ-هلشتاین یعنی زادگاه اسب امروزی هلشتاین تاسیس شد. امروزه این مرکز پرورش اسب مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و پایه اولیه نژادهای امروزی در الم شورن است.

خصوصیات رفتاری اسب هلشتاین

برای به وجود آوردن نژاد اسب مناسب برای نیازهای امروزی در دوره پس از جنگ جهانی دوم بیشتر خون اسب‌های تروبرد استفاده شد که باعث تولید نوع سبک‌تری از این اسب به عنوان اسب کاری گردید. اگرچه آمیزش‌های انجام یافته با اسب تروبرد این اسب را تحریک‌پذیرتر از نوع قدیمی کرده ولی خلق‌و خوی خوب این اسب حفظ شده است. شجاعت و هوش اسب هلشتاین آن را برای نمایش سوارکاری در رده‌های بالا و نمایش پرش در رتبه اول قرار داده است.

اسب هلشتاین مانند مانند دیگر اسب‌های خون‌گرم با کیفیت بالا پرورش داده نمی‌شوند و منطقه پرورش و آمیزش این اسب بزرگ و وسیع نیست.

مشخصات اسب هلشتاین

منبع: اطلس رنگی نژادهای اسب‌های ایران و جهان نوشته دکتر علی نصیریان و همکاران