گاو نژاد ایر شایر

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ موطن اصلی گاو نژاد ایر شایر از استان ایر در اسکاتلند می‌باشد که در طی قرن هجدهم توسعه یافته است.

ایر شایر به رنگ قرمز گیلاسی بوده و دیگر رنگ‌های آن قهوه‌ای مایل به قرمز، قهوه‌ای یا سفید می‌باشد. رنگ سفید ممکن است مخلوط با قرمز یا قهوه‌ای باشد. رنگ مطلوب این نژاد که تولیدکنندگان آن ترجیح می‌دهند، رنگ قرمز و سفید متمایز شده و رنگ سیاه یا راه راه سیاه در زمینه خاکستری می‌باشد.

خصوصیات گاو نژاد ایر شایر

شاخ‌های ایر شایر دارای پیچش به سمت بالا و خارج می‌باشد و طول شاخ متوسط و نوک آن تیز می‌باشد. ایر شایر دارای پستان‌هایی متعادل بوده که در یک خط راست قرار دارند و نوک پستان‌ها اندازه متوسطی دارند.

به دلیل شرایط محیطی (یعنی کوه، تپه‌های خشن، هوای سرد و باران زیاد) نژاد ایرشایر کاملاً مقاوم است. اندازه گاوها نسبتاً کوچک است. بنابراین گوساله‌های نر را نمی‌توان برای تولید گوشت پرورش داد. مگر اینکه گاوهای ماده با گاو نر نژادهای گوشتی، نژاد آمیزی شوند.

 گاو شیری نژاد ایر شایر

مقدار شیر تولیدی این‌گونه گاوها نسبت به اندازه آنها خوب است و می‌توانند تا 4000 کیلوگرم شیر با %4 چربی تولید کنند. گلبول‌های چربی ریز هستند، بنابراین به آسانی در بالای شیر جمع می‌شوند و از این نظر شیر این نژاد برای تولید پنیر بسیار مناسب است.

به دلیل کمبود علوفه و وجود مراتع نامرغوب نژاد ایرشایر با گذشت زمان به نژادی تبدیل شده که بیشترین قدرت استفاده از کمترین مقدار علوفه را دارد. برای پدید آوردن این نژاد بیشتر بر شکل پستان تأکید شده است. وزن ماده گاوها نزدیک به 600 کیلوگرم می‌باشد اما وزن گاوهای نر ممکن است به 900کیلوگرم هم برسد.

 گاو شیری ایر شایر

منبع: دامپزشکان - مرکز علمی آموزشی خبری دامپزشکی