اسب نژاد تراکنر

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در بین اسبهای خونگرم اسب نژاد تراکنر (Trakehner horse) در ظاهر خیلی شبیه اسب تروبرد است.

نژاد اسب موردنظر خود را بیابید

پرورش هدفمند این اسب جذاب برای سوارکاری ابتدا در سال 1732میلادی زمانی که فردریک ویلهم اول مرکز پرورش اسب رویال تراکنر را در منطقه بروسیای شرقی امروزی تأسیس کرد شروع شد. تعداد زیادی از اسب‌های عرب و تروبرد برای اصلاح اسب‌های محلی استفاده شدند. این اسب از نوادگان اسب پرطاقت و کوچک نژاد اسویکن است که برای شوالیه‌های تئوتونیک شناخته شده بودند. اسب اسویکن نواده کونیک پونی بود و منشأ آن به اسب تاریان اولیه برمی‌گردد.

در پایان قرن هجدهم تلاش زیادی برای اصلاح اسب تراکنر یا پروسین شرقی مشهور انجام گرفت. این اقدام در مرکز پرورش اسب سلطنتی باعث پیشرفت ناگهانی اسب تراکنر شد. این اسب به عنوان اسب کاری و بعد به عنوان اسب مناسب برای ارتش خیلی زود مورد توجه قرار گرفت.

خصوصیات اسب نژاد تراکنر

اسب تراکنر که به دلیل خصوصیات ویژه خود یعنی ظرافت و طاقت زیاد مشهور است حدود دو قرن یعنی تا زمان جنگ جهانی دوم بسیار پرطرفدار بود. در طول پاییز و زمستان سال 1944میلادی برای جلوگیری از افتادن آنها به دست لشکریان روسی در حال یورش به این منطقه اسب‌های این نژاد در بیابان رها شدند و در نتیجه تعداد آنها به شدت کاهش یافت. پیش از رها شدن این اسب‌ها 25000راس اسب در دفتر انساب پرورش اسب پروس شرقی ثبت شده بود. تنها حدود 1200راس اسب به غرب رفتند و بسیاری از آنها نتوانستند شرایط اقتصادی بسیار بد آلمان پس از جنگ را تحمل کنند.

رفتار اسب نژاد تراکنر

به طور باور نکردنی به علت تلاش‌های فداکارانه پرورش‌دهندگان در حفظ دفتر انساب اسب‌های تراکنر این نژاد اسب ازبین نرفت. اسب‌های باقی‌مانده دوباره ردیابی و در آلمان غربی ثبت شدند و به محض از سرگیری تولیدمثل و افزایش تعداد آنها این اسب‌ها جایگاه ویژه‌ای بین اسب‌های امروزی پیدا کردند. این اسب به خاطر اسکلت‌بندی مناسب عملکرد قابل قبول خلق و خوی خوب و مقاومت زیاد هم به عنوان اسب مسابقه و هم اصلاح‌کننده اسب‌های خون‌گرم دیگر طرفدار دارد.

کاربرد اسب نژاد تراکنر

منبع: اطلس رنگی نژادهای اسب‌های ایران و جهان نوشته دکتر علی نصیریان و همکاران