شرایط مناسب مکان نگهداری قناری

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ یکی از عوامل مهم نگهداری قناری‌ها مکان نگهداری می‌باشد که از تغذیه و درمان هم تأثیرگذارتر است طوری که مکان باید در شرایطی باشد و چنان امکاناتی داشته باشد که طبق خواسته ورفاه پرندگان بوده تا هیچ مشکلی از این بابت نداشته باشند. اعم از نور، صداهای آزاردهنده که موجب به هم خوردن اعصاب واسترس و... می‌گردد.

در این میان خشک بودن کف بستر یعنی کف قفس ازعوامل مهم درسلامت قناری بوده هرچه تمیزتر وخشک‌تر همان‌قدر قناری سرحال‌تر خواهد بود بنابراین توصیه بنده برای آب‌تنی این است که روزی که نظافت وتعویض کاغذ کف قفس انجام می‌شود آبتنی انجام گردد.

چنانچه می‌دانید یکی ازراه‌های انتقال بیماری از طریق تنفس می‌باشد در صورت خیس بودن کف قفس علاوه بر استفاده قناری از دانه‌های آلوده به فضولات که موجب مشکلات گوارشی وعفونت‌های داخلی می‌گردد. همچنین به سبب دارا بودن ازت در فضولات پرندگان، هنگام تبخیر تولید آمونیک کرده واین گاز سمی از طریق تنفس پرنده را با عفونت‌های داخلی وچشم درد مواجه می‌نماید. پس هرچه کف قفس خشک تر باشد عامل بیماری کمتر خواهد بود.

ضمناً تمیز بودن چوب نشیمنگاه قناری خیلی در امر عفونت چشم‌ها مهم می‌باشد که در صورت کثیفی بعد از آبتنی هنگام مالیدن وتمیز وخشک کردن توسط قناری، چشم‌ها دچار عارضه می‌گردند بنابر این بهتر است دو سری چوب آماده کنید وقبل از آبتنی همیشه عوض کرده وتمیزها را نصب کنید تا مجبور به مداوا نشوید.

لازم بذکر بوده که چرا تا ایرادی در چشم دیدیم اولین نکته‌ای که به ذهنمان خطور می‌کند بیماری آبله می‌باشد؟ آبله دارای علائمی است که تک تک عزیزان از بنده بهتر واقف برآن علایم هستید، هرگاه با چنین عارضه‌ای مواجه شدید اول صبح تمام وسایل داخل قفس را برداشته وبا مقداری پنبه استریلیزه و آب مقطر سرد چشم قناری را اول پاک کرده وبعد یک قطره پرکورد (قطره چشمی) در چشم قناری ریخته چند ثانیه‌ای صبر کرده تا با پلک زدن قناری قطره را جذب شود وبعد از حدود یک ساعت نصب چوب، جادونی، آبخوری و... را انجام دهید. اگر عفونت شدید باشد سه روز برای درمان کافیست.

بیشتر بدانیم:

آشنایی با تکثیر قناری‌ها

ویتامین‌های موردنیاز قناری

ورم روده قناری

اما دونکته مهم در رابطه با تغذیه قناری توسط دان‌ها: همه عزیزان واقفند دانه اصلی کتان بوده و بعضی‌ها هم ارزن را توأم با کتان می‌دانند و نسبت به سلیقه وبه اندازه دلخواه خود به نسبت سه به یک یا چهار به یک قاطی می‌دهند که خیلی در اصل مسله مهم نیست مهم نحوه دادن هست که بهترین راه شستن دان است، بشرطی که خوب خشکانده شود. این روش دو مزیت دارد: ۱_اینکه گرد وخاک آن گرفته می‌شود ۲_دانه تقریبا حالت نرمی وتازگی بخود می‌گیرد.

اما در رابطه با دانه‌های دیگر که اغلب بصورت هفت تخم داده می‌شود بفرموده یکی از گیاه‌شناسان باتوجه به اینکه بیشترین حالت کشاورزی ما استفاده از کودهای شیمیایی بوده لذا تأثیر وافر در طبیعت ورشد گیاه گذاشته است، چنانچه دیگر بیشتر منابع آنها بالاجبار در اختیار گیاهان و زمین‌های کشاورزی قرار داده شده وگیاهان از آنها استفاده می‌کنند تا از منابع خدادادی زمین، پس دانه‌ها آن منابع ونیرویی که باید داشته باشند ندارند مانند قارچ طبیعی وپرورشی، پس در اینصورت بخشیدن نیروی مازاد بر آن لازم است ولازمه‌ی آن جوانه زدن دانه است. بهترین روش استفاده دیگر دانه‌ها بطریقه جوانه می‌باشد.

نکته‌ای مهم قابل توجه عزیزانی که از دارو زیاد استفاده می‌نمایند مخصوصاً داروهای عفونتی بهترین روش که پژشکان سفارش می‌نمایند اینست که از داروهایی که دوره‌ای استفاده می‌کنند در مراحل مختلف نوع دارو و دوز دارو را متغییر بنمایند تا سیستم بدن به نسبت داروها واکنش دهد تا بیشتر وبهتر عمل نماید، در غیر اینصورت ثمری نخواهد داشت. بطور مثال در صورت استفاده آنتی‌بیوتیک، انرو و تایلوزین جایگزین گردد تا سیستم دفاعی نسبت به دارو بیگانه باشد.

اما در رابطه با استرس؛ هرچه با پرندگانمان همدم بهتری باشیم کمتر دچار استرس خواهند شد، لذا تجربه نشان داده پرندگانی که در جای خیلی خلوت و بی‌سرو صدا بوده‌اند بیشتر دچار استرس قرار می‌گیرند. موسیقی ملایم بهترین نوازشگر این پرنده دوست داشتنیست.

نویسنده: استاد اقایی