سگ نژاد کیزهاند

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سگ کیزهاند سگی کوچک و قدرتمند به همراه پوشش بلند و مضاعف می‌باشد که خصوصیات رفتاری آن شبیه به سامویدها است. چشم‌ها به رنگ بلوطی و گوش‌های مثلثی شکل برافراشته دارد. دم پرپشت و فرخورده می‌باشد. به رنگ‌های طوسی و کرم و مخلوط چند رنگ یافت می‌شود. موهایش همیشه تمیز و برس کشیده شده نشان می‌دهد.

خلق و خوی سگ کیزهاند

دوست و همراه خوبی برای کودکان می‌باشد. سر زنده، باهوش و بسیار هوشیار است. آموزش‌ها را به سرعت فرا می‌گیرد اما باید توجه داشت تا آموزش‌ها با آرامش و دقت انجام شوند. همه را دوست دارد و ترجیح می‌دهد تا همیشه در کنار اعضای خانواده باشد. اصولاً با سایر حیوانات به خوبی کنار می‌آید. علاقه زیادی به پارس کردن دارد و دیده‌بان خوبی می‌باشد. تقریباً می‌توان کیزهاند را جهت انجام هر کاری تربیت کرد. این نژاد برای سال‌های متوالی در کشتی‌های یونانی (Dutch) برای مقاصد مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت.

سگ کیزهاند

وزن و ارتفاع

کیزهاند‌ها دارای دو وزن می‌باشند: 1- وزن (25-30) ک.گ ، 2- وزن (15-20) ک.گ 

ارتفاع در نرها: (44-48) س.م ، در ماده‌ها 10% کمتر.

مشکلات سلامتی

مشکلات کپل و بیماری‌های پوستی و قلبی قابل ذکر می‌باشد.

شرایط نگهداری سگ کیزهاند

گرچه می‌توان آنها را در آپارتمان نگهداری کرد اما یک حیاط متوسط ترجیحاً بهتر می‌باشد. بدلیل داشتن پوشش مضاعف و ضخیم توانایی تحمل گرما را ندارد.

فعالیت بدنی

به فعالیت بدنی زیادی نیاز دارد. روزانه به حداقل یک ساعت دویدن و بازی کردن و یا نیم مایل پیاده‌روی احتیاج دارد. این نژاد در داخل خانه بسیار فعال است.

طول عمر

حدود 12- 15 سال.

شرایط نگهداری سگ کیزهاند

آراستن

شانه زدن و برس کشیدن روزانه نیاز دارد استحمام در مواقع ضروری پیشنهاد می‌شود. این نژاد ریزش موی فصلی زیاد دارد. ( پاییز و بهار)

تاریخچه سگ کیزهاند

موطن او سرزمین‌های قطبی می‌باشد. در قرن 18 میلادی به کیزهاند لقب "سگ مردمی" دادند. در رگ‌های او خون ساموید، چوچو، الکوهاند و پامرانیان جریان دارد. برای اولین بار توسط خانمی بنام Wing Field به انگلستان وارد شد، در آن زمان چندان مورد توجه و علاقه مردم قرار نگرفت تا اینکه در سال 1920 به آمریکا وارد شد. از کیزهاند بیشتر برای نگهبانی قایق‌ها استفاده می‌شد. به مرور زمان این نژاد در آمریکا و سایر کشورها مشهور گردید.

گروه

سگ‌های غیر ورزشی، سگ‌های قطبی.

خلق و خوی سگ کیزهاند

گردآوری و ترجمه

تانیا مهرآرا - باشگاه اطلس دام پارسیان