اسب نژاد برتن

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اسب نژاد برتن دارای اندام‌های حرکتی کوتاه و جثه‌ای بزرگ بوده و بسیار فعال است. حرکات یورتمه‌ای مخصوص به خود را دارد خصوصیاتی که بیانگر وجود خون اسب نورفوک روداستار و اسب عرب در این نژاد است.

نژاد اسب موردنظر خود را بیابید

پرورش‌دهندگان این اسب در بریتانی همانند دیگر پرورش‌دهندگان جنوب اروپا از اسب‌های آورده شده توسط جنگجویان صلیبی به خاورمیانه برای آمیزش با نژاد بومی استفاده کردند. امروزه نیز از آنها برای آمیزش با اسب‌های انگلیسی و اسب‌های برخی از کشورهای اروپایی استفاده می‌کنند که مورد اخیر همیشه نتایج موفقیت‌آمیزی به همراه نداشته است.

اسب نژاد برتن

در طول قرن‌ها همیشه بیش از یک نوع اسب برتن وجود داشته است. دو نوع اسب شناسایی شده در قرون وسطی سومیئر و روسین بودند. اسب سومیئر نواده اسبی بود که عمدتاً در شمال بریتانی پرورش و تولیدمثل داشت و برای کار در مزرعه و کشاورزی و همچنین بارکشی استفاده می‌شد. نوع بسیار سبکتر این اسب در جنوب و بخش‌های مرکزی این منطقه یافت شد. اسب سواری محبوبی بود و به خاطر طرز راه رفتن و سواری دادن راحت شهرت داشت.

خصوصیات اسب نژاد برتن

اگرچه اسب برتن دیگر به عنوان اسب کاری استفاده نمی‌شود ولی همچنان انواع مختلفی مانند اسب کاری کوچک و بزرگ و نوعی اسب کالسکه مشهور به نام پستیر دارد که جثه آن کوچکتر از اسب کاری است. این اسب ساختار سبکتر و گام‌های محکم خود را مدیون نژاد نورفوک روداستار انگلستان در قرن نوزدهم است.

برتن اسبی با بلوغ زودرس است که در تجارت گوشت فرانسه به دلیل تولید زیاد و کیفیت بالای گوشت به شدت مورد توجه است. این نژاد همچنان به عنوان اسب کاری ارزشمند است و برخی افراد برتن را برای کار در مزرعه به خصوص در تاکستان‌ها استفاده می‌کنند.

اسب برتن

منبع: اطلس رنگی نژادهای اسب‌های ایران و جهان نوشته دکتر علی نصیریان و همکاران