سگ ها می توانند بیماری سرطان را در افراد مبتلا تشخیص دهند

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ تحقیقات جدید نشان‌دهنده آن است که سگ‌های آموزش دیده می‌توانند با بو کشیدن، بیماری سرطان را در افراد مبتلا تشخیص دهند.

این تحقیقات توسط "میشاییل مک کلون" و "تادیوسک یتزیرسکی" در مرکز علوم ورشو در لهستان انجام شده است.

این محققان معتقدند سگ‌ها با بوکردن محیط تنفس پیرامونی بیماران مبتلا به سرطان می‌توانند وجود این بیماری را در آنها، حتی در مراحل اولیه، تشخیص دهند.

این دو محقق لهستانی در تحقیقات خود از ‪ ۸۶‬نفر از داوطلبان مبتلا به سرطان استفاده کردند.

این عده که ‪ ۵۵‬نفر آنها مبتلا به بیماری سرطان کبد و ‪ ۳۱‬نفر دیگر مبتلا به بیماری سرطان سینه بودند به همراه ‪ ۸۳‬فرد سالم در یک کلینک دور هم جمع شدند.

این دو محقق در مرکز درمانی یاد شده از پنج سگ که پیشتر بمدت سه هفته آنها را تحت تعلیم قرار داده بودند خواستند که بیماران مبتلا به سرطان را شناسایی کنند.

نتایج حاصله بیانگر آن بود که این سگ‌ها نه تنها توانستند با دقتی بین ‪ ۸۸‬تا ‪ ۹۷‬درصد بیماران مبتلا را شناسایی کنند بلکه در این تحقیق مشخص شد که این حیوانات حتی قادر بودند وجود سرطان در کبد و سینه افراد مبتلا را حتی در مراحل اولیه شناسایی و تشخیص دهند.

این درحالی است که برخی از این بیماران سرطانی حاضر در این آزمون تا کنون تحت معالجه شیمی درمانی نیز قرار نگرفته بودند.

محققان با استفاده از این روش همچنین متوجه شدند که از تجزیه محیط تنفسی پیرامونی بیماران نیز می‌توان برخی از بیماری‌ها نظیر سرطان را تشخیص داد.

درحال حاضر روش نمونه‌برداری (بیوپسی)، ماموگرافی و سی.تی.اسکن از رایج‌ترین و معتبرترین روش‌های علمی تشخیص سرطان در بیماران مبتلا است.


برچسب ها: