قاچاق دام صنعت دامپروری را تهدید می کند.

به گزارش مهر، قاچاق دام از مرزهای شرقی بعد از قاچاق مواد مخدر به کشور از پر سودترین بسترهای اقتصاد غیر سالم و زیر زمینی محسوب می شود.

پائین بودن قیمت دامهای خارجی به خصوص در هند، پاکستان و افغانستان از یک سو و افزایش بی رویه قیمت دام در داخل کشور موجب شده است سود جویان بیش از گذشته به فکر قاچاق دامهای خارجی به مرزهای شرقی بیفتند از سوی دیگر در مرزهای غربی به دلیل ارزانی گوشت در داخل و گرانی گوشت در آن سوی مرزهای غربی دامها به آن سوی مرزها قاچاق می شود!

این چرخه موجب شده است علاوه بر به خطر افتادن اقتصاد دامپروری داخلی ورود بی رویه دامهای قاچاق خارجی سلامت دامهای داخلی و درنهایت سلامت جامعه را به دلیل مصرف فرآورده های این دامها با خطر جدی مواجه کند.

با افزایش قیمت دام در داخل کشور طی ماههای اخیر رواج قاچاق دام در مرزهای شرقی با شدت بیشتری در حال انجام شدن است و در این میان دامداران داخلی با ضرر هنگفت مواجه می شوند.

هر چند که نشانه گذاری دامها برای فروش طی سالهای اخیر و برخورد با قاچاق دام با جدیت بیشتری در حال انجام است اما همچنان قاچاق دام نیز وجود دارد.

از سوی دیگر قاچاق این دامها به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی در پرورش دامهای خارجی عواقب جبران ناپذیری را نیز برای سلامت دامهای داخلی به دنبال داشته بطوریکه به یکباره کانونهای بیماریهای مختلف دامی ایجاد می شود و خسارت جبران ناپذیر را برای دامداران ایرانی به دنبال خواهد داشت.

با این وجود سود هنگفتی که این نوع قاچاق به همراه دارد موجب شده است سودجویان با حضور در مرزها دامهای زنده را با قیمت بسیار اندک از دامداران خارجی خریداری کنند و به صورت شبانه دامها را از مرزها عبور داده و از مسیرهای صعب العبور به دست مشتریان ایرانی برسانند و درنهایت این دامها مسیری از مرزهای سیستان و بلوچستان تا استانهای مرکزی را طی می کنند و بر سر سفره مردم حاضر می شوند.

این درحالی است که سیستان و بلوچستان که روزگاری مرکز تولید گوشت به خصوص گوشت گوساله محسوب می شد این روزها روزگار مطلوبی را در صنعت دامداری خود شاهد نیست.

افزایش هزینه های تولید گوشت قرمز و افزایش قاچاق دام زنده!

حمایت از تولید داخلی و پشتیبانی از دامپروردان بومی تنها عاملی است که می تواند مشکلات تولید گوشت داخلی را برطرف کند و این درحالی است که نهاده های پرورش دام طی سالهای اخیر به شدت افزایش یافته و حمایت قابل توجهی نیز از دامداران نشده است.

از سوی دیگر قاچاق دام موجب بروز بیماریهای داخلی نیز بین دامها می شود بطوریکه سازمانهای مربوطه مجبور هستند سالانه و در نوبیتهای مختلف با صرف هزینه های قابل توجه طرحهای واکسیناسیون دامی را اجرا کنند با این وجود شیوع برخی از بیماریهای دامی که منشا خارجی نیز دارند در برخی موارد تمام زحمات و هزینه های انجام شده در طرحهای سالم سازی دامها را هدر می دهد.

یک دامپزشک در گفتگو با خبرنگار مهر در این زمینه می گوید: قاچاق دام یکی از مواردی است که می تواند سلامت جامعه را به شدت تهدید کند زیرا بسیاری از بیماریهای دامی در واقع بین انسان و حیوان مشترک هستند و در صورت شیوع می توانند عواقب جبران ناپذیری را بر جامعه تحمیل کنند.

محمد عمرانی افزود: افزادی که در واقع از آنها به عنوان سودجو نام برده می شوند با قاچاق دامهای زنده غیر بهداشتی در مرزها و انتقال آنها به داخل کشور سود زیادی را در سالهای اخیر به جیب زده اند و یک شبه راه چند ساله را طی کرده اند اما قاچاق دام صدمات جبران ناپذیری را بر بدنه صنعت داخلی وارد کرده است.

وی افزود: مسئولان دامپزشکی در سراسر کشور به خصوص استانهایی که با این پدیده دست و پنجه نرم می کنند سعی کرده اند که با اتخاذ تصمیمهای پیشگیرانه در این راستا عملکرد مثبتی را ارائه دهند اما در واقع مبارزه با قاچاق دام مسئله ای فرا بخشی است و نیاز به همکاری دستگاههای مختلف دارد.

سخن نگفتن از قاچاق دام مشکل را حل نمی کند

عمرانی ادامه داد: اینکه در مورد قاچاق دام سخن نگوییم مشکلی را حل نمی کند بلکه باید از ریشه این مشکل را بخشکانیم.

وی افزود: تب کنگویی، تب برفکی، قطع ناگهانی اشتهای دام، ایجاد تاول دهانی، لنگش ناگهانی و کاهش تولید شیر و سقط جنین از جمله بیماریهای دامی است که ارمغان دامهای خارجی است.

عمرانی گفت: با احداث سایتهای قرنطینه ای در استانهای شرقی از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد و هرمزگان و خراسان جنوبی و اجرای طرحهای واکسیناسیون سعی شده با کنترل های بهداشتی از عوارض قاچاق دام کاسته شود اما شیوع بیماریهای مشترک بین انسان و دام طی سالهای اخیر و تلفات رسمی اعلام شده در استانهای مختلف به خصوص در خراسان رضوی بیانگر خطرات ناشی از قاچاق دام است.

دامپروری داخلی در سایه قاچاق دام

محمد قاسمی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با مهر در خصوص قاچاق دام می گوید: مهمترین عامل قاچاق دام به مرزهای کشور به خصوص در شرق کشور افزایش بی رویه قیمت گوشت داخلی است و در واقع مردم کشورهای شرقی هم مرز با این که اتفاقا اکثرا دامدار نیز هستند بهترین بازار برای فروش دام خود را بازار ایران یافته اند و با چند برابر قیمت داخلی دامهای خود را به صورت زنده به قاچاقچیان برای فروش در بازار ایران می فروشند.

وی افزود: دلیل فروش زنده دام نیز این است که بتوانند به سادگی آنها را از مرزها عبور دهند و نیاز به سردخانه برای انتقال گوشت نباشد.

قاسمی گفت: در نهایت نه فروشنده دام ها سود مضاعفی می برد و نه مصرف کننده ایرانی زیرا ورود این گوشتها تعادلی در عرضه گوشت در بازار داخلی ایجاد نکرده است و تنها زمینه ای شده برای سودجویی قاچاقچیان.

وی افزود: از سوی دیگر هزاران راس دام به دلیل قاچاق دامهای آلوده به بیماریهای مختلف تلف شده اند و دامپزشکی نیز برای کنترل بیماریها طرحهای مختلف واکسیناسیون را با هزینه های بالا انجام می دهد اما به دلیل جهش عوامل بیماری زا در هر نوبت هزینه های بالایی برای ساخت و اجرای طرحهای واکسیناسیون صرف می شود و در حقیقت هزینه های زیادی نیز برای سالم نگه داشتن صنعت دامپروری داخلی نیز صرف می شود.

وی با اشاره به قاچاق دام از مرزهای غربی به خارج کشور گفت: اینکه از شرق دام زنده وارد کنیم و از غرب صادر کنیم و هر دو مورد به صورت قاچاق انجام شود نشان دهنده چرخه ای نا صحیح اقتصادی است که باید اصلاح شود.

از سوی دیگر رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان از واکسیناسیون یک میلیون983هزارو 210 نوبت راس دام سبک و سنگین برعلیه بیماری تب برفکی طی سال 1391 در استان کرمان خبر داد.

واکسیناسیون دو میلیون دام در کرمان

محمد جانباز در این خصوص گفت: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی و فوق العاده مسری می باشد.

وی افزود: این بیماری می تواند به سرعت دامداریهای یک منطقه را آلوده کند.

رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی جزء بیماریهای مهم در جهان محسوب می شود گفت: بروز خسارات اقتصادی ناشی از شیوع این بیماری یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت دام و تولیدات دامی می باشد.

وی در ادامه گفت: وجود زخم در مخاط دهان، ناحیه پستان و سمها، ریزش بزاق،افزایش دمای بدن و کاهش اشتهای دام مهمترین علائم این بیماری می باشند.

وی عنوان کرد: اداره کل دامپزشکی استان کرمان با انجام اقداماتی مانند مطالعات اپیدمیولوژیک، مطالعه زنجیره ارزش گذاری، واکسیناسیون دام، آموزش دامداران جهت رعایت اصول امنیت زیستی و ارزیابی برنامه های اجرایی و تطبیق و تفسیر برنامه های مذکور با نیازهای استان ، تلاش خود را معطوف کنترل قدم به قدم این بیماری نموده است.

رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان ابراز داشت: در سال 1391 تعداد 261هزارو942 نوبت راس دام سنگین طی سه فاز و تعداد 1میلیون 721هزار268راس دام سبک به همت این اداره کل بر عیله بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

وی ادامه داد: طی همین مدت تعداد 2هزارو 160 واحد اپیدمیولوژیک پرورش دام مورد مراقبت فعال برای بررسی وضعیت و شناسایی سریع بیماری تب برفکی در سطح استان کرمان قرار گرفتند.

جانباز با اشاره به اصل اول سازمان جهانی بهداشت دام جهت مبارزه با بیماری های دامی یعنی اصل تقویت سیستم دامپزشکی کشورها گفت: با تقویت سیستم دامپزشکی می توان علاوه بر پیشگیری از خسارات بهداشتی و اقتصادی بیماریهای دامی و بیماریهای مشترک بین انسان و دام، در مسیر تامین امنیت غذایی گام برداشت.

وی سلامت دام را زیربنا و شالوده صنعت دامپروری و امنیت غذایی دانست و خاطرنشان کرد: پرورش دام همواره بر محور تامین سلامت و بهداشت دام می چرخد.

رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان افزود: تا زمانی که دام سالم وجود نداشته باشد، گوشت سالمی هم وجود نخواهد داشت.

وی حمایت از دامپزشکی را در واقع گذاشتن زیربنایی محکم برای صنعت دامپروری و بهداشت جامعه دانست و تصریح نمود: مسئولین استان کرمان نیز همانند گذشته بایستی چتر حمایتی خود را بر سر مجموعه دامپزشکی این استان نگهدارند.

جانباز بزرگترین مشکل دامپزشکی استان کرمان را کمبود اعتبارات و کمبود نیروهای فنی مورد نیاز در سطح استان دانست و عنوان کرد: متاسفانه بودجه دامپزشکی استان کرمان متناسب با وظایف خطیر این مجموعه نمی باشد.

وی ادامه داد: از دیگر مشکلات این اداره کل کمبود خودرو مناسب و همچنین کمبود فضای اداری و امکانات و تجهیزات لازم در شهرستانها و بخش های مختلف استان می باشد که برای حل آنها نیازمند حمایت مسئولین کشوری و استانی می باشیم.

گزارش مهر/

قاچاق دام صنعت دامپروری داخلی را تهدید می کند/ چنگ اندازی سوجویان بر گوشت قرمز

کرمان - خبرگزاری مهر: در پی افزایش بی رویه قیمت گوشت واردات دام زنده به عنوان یکی از سیاستهای اصلی برای کنترل نرخ این کالای پر مصرف در دستور کار قرار گرفت در این میان قاچاق دام نیز همچنان به عنوان بستری پر سود برای افراد سود جو محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، قاچاق دام از مرزهای شرقی بعد از قاچاق مواد مخدر به کشور از پر سودترین بسترهای اقتصاد غیر سالم و زیر زمینی محسوب می شود.

پائین بودن قیمت دامهای خارجی به خصوص در هند، پاکستان و افغانستان از یک سو و افزایش بی رویه قیمت دام در داخل کشور موجب شده است سود جویان بیش از گذشته به فکر قاچاق دامهای خارجی به مرزهای شرقی بیفتند از سوی دیگر در مرزهای غربی به دلیل ارزانی گوشت در داخل و گرانی گوشت در آن سوی مرزهای غربی دامها به ان سوی مرزها قاچاق می شود!

این چرخه موجب شده است علاوه بر به خطر افتادن اقتصاد دامپروری داخلی ورود بی رویه دامهای قاچاق خارجی سلامت دامهای داخلی و درنهایت سلامت جامعه را به دلیل مصرف فرآورده های این دامها با خطر جدی مواجه کند.

با افزایش قیمت دام در داخل کشور طی ماههای اخیر رواج قاچاق دام در مرزهای شرقی با شدت بیشتری در حال انجام شدن است و در این میان دامداران داخلی با ضرر هنگفت مواجه می شوند.

هر چند که نشانه گذاری دامها برای فروش طی سالهای اخیر و برخورد با قاچاق دام با جدیت بیشتری در حال انجام است اما همچنان قاچاق دام وجود دارد.

از سوی دیگر قاچاق این دامها به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی در پرورش دامهای خارجی عواقب جبران ناپذیری را نیز برای سلامت دامهای داخلی به دنبال دارد بطوریکه به یکباره کانونهای بیماریهای مختلف دامی ایجاد می شود و خسارت جبران ناپذیر را برای دامداران ایرانی به دنبال خواهد داشت.

با این وجود سود هنگفتی که این نوع قاچاق به همراه دارد موجب شده است سودجویان با حضور در مرزها دامهای زنده را با قیمت بسیار اندک از دام داران خارجی خریداری کنند و به صورت شبانه دامها را از مرزها عبور داده و از مسیرهای صعب العبور به دست مشتریان ایرانی برسانند و درنهایت این دامها مسیری از مرزهای سیستان و بلوچستان تا استانهای مرکزی را طی می کنند و بر سر سفره مردم حاضر می شوند.

این درحالی است که سیستان و بلوچستان که روزگاری مرکز تولید گوشت به خصوص گوشت گوساله محسوب می شد این روزها روزگار مطلوبی را در صنعت دامداری خود شاهد نیست.

حمایت از تولید داخلی و پشتیبانی از دامپروردان بومی تنها عاملی است که می تواند مشکلات تولید گوشت داخلی را برطرف کند و این درحالی است که نهاده های پرورش دام طی سالهای اخیر به شدت افزایش یافته و حمایت قابل توجهی نیز از دامداران نشده است.

از سوی دیگر قاچاق دام موجب بروز بیماریهای داخلی نیز بین دامها می شود بطوریکه سازمانهای مربوطه مجبور هستند سالانه و در نوبیتهای مختلف با صرف هزینه های قابل توجه طرحهای واکسیناسیون دامی را اجرا کنند با این وجود شیوع برخی از بیماریهای دامی که منشا خارجی نیز دارند در برخی موارد تمام زحمات و هزینه های انجام شده در طرحهای سالم سازی دامها را هدر می دهد.

یک دامپزشک در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان در این زمینه می گوید: قاچاق دام یکی از مواردی است که میتواند سلامت جامعه را به شدت تهدید کند زیرا بسیاری از بیماریهای دامی در واقع بین انسان و حیوان مشترک هستند و در صورت شیوع می توانند عواقب جبران ناپذیری را بر جامعه تحمیل کنند.

محمد عمرانی افزود: افزادی که در واقع از آنها به عنوان سودجو نام برده می شوند با قاچاق دامهای زنده غیر بهداشتی در مرزها و انتقال انها به داخل کشور سود زیادی را در سالهای اخیر به جیب زده اند و یک شبه راه چند ساله را طی کرده اند اما قاچاق دام صدمات جبران ناپذیری را بر بدنه صنعت داخلی وارد کرده است.

وی افزود: مشئولان دامپزشکی در سراسر کشور به خصوص استانهایی که با این پدیده دست و پنجه نرم می کنند سعی کرده اند که با اتخاذ تصمیمهای پیشگیرانه در این راستا عملکرد مثبتی را ارائه دهند اما در واقع مبارزه با قاچاق دام مسئله ای فرا بخشی است و نیاز به همکاری دستگاههای مختلف دارد.

عمرانی ادامه داد: اینکه در مورد قاچاق دام سخن نگوییم مشکلی را حل نمی کند بلکه باید از ریشه این مشکل را بخشکانیم.

وی افزود: تب کنگویی، تب برفکی، قطع ناگهانی اشتهای دام، ایجاد تاول دهانی، لنگش ناگهانی و کاهش تولید شیر و سقط جنین از جمله بیماریهای دامی است که ارمغان دامهای خارجی است.

عمرانی گفت: با احداث سایتهای قرنطینه ای در استانهای شرقی از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد و هرمزگان و خراسان جنوبی و اجرای طرحهای واکسیسناسیون سعی شده با کنترل های بهداشتی از عوارض قاچاق دام کاسته شود اما شیوع بیماریهای مشترک بین انسان و دام طی سالهای اخیر و تلفات رسمی اعلام شده در استانهای مختلف به خصوص در خراسان رضوی بیانگر خطرات ناشی از قاچاق دام است.

محمد قاسمی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با مهر در خصوص قاچاق دام می گوید: مهمترین عامل قاچاق دام به مرزهای کشور به خصوص در شرق کشور افزایش بی رویه قیمت گوشت داخلی است و در واقع مردم کشورهای شرقی هم مرز با این که اتفاقا اکثرا دامدار نیز هستند بهترین بازار برای فروش دام خود را بازار ایران یافته اند و با چند برابر قیمت داخلی دامهای خود را به صورت زنده به قاچاقچیان برای فروش در بازار ایران می فروشند.

وی افزود: دلیل فروش زنده دام نیز این است که بتوانند به سادگی انها را از مرزها عبور دهند و نیاز به سردخانه برای انتقال گوشت نباشد.

قاسمی گفت: در نهایت نه فروشنده دام ها سود مضاعفی می برد و نه مصرف کننده ایرانی زیرا ورود این گوشتها تعادلی در عرضه گوشت در بازار داخلی ایجاد نکرده است و تنها زمینه ای شده برای سودجویی قاچاقچیان.

وی افزود: از سوی دیگر هزاران راس دام به دلیل قاچاق دامهای آلوده به بیماریهای مختلف تلف شده اند و دامپزشکی نیز برای کنترل بیماریها طرحهای مختلف واکسیناسیون را با هزینه های بالا انجام می دهد اما به دلیل جهش عوامل بیماری زا در هر نوبت هزینه های بالایی برای ساخت و اجرای طرحهای واکسیناسیون صرف می شود و در حقیقت هزینه های زیادی نیز بابات سالم نگه داشتن صنعت دامپروری داخلی نیز صرف می شود.

وی با اشاره به قاچاق دام از مرزهای غربی به خارج کشور گفت: اینکه از شرق دام زنده وارد کنیم و از غرب صادر کنیم و هر دو مورد به صورت قاچاق انجام شود نشان دهنده چرخه ای نا صحیح اقتصادی است که باید اصلاح شود.

از سوی دیگر رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان از واکسیناسیون یک میلیون983هزارو 210 نوبت راس دام سبک و سنگین برعلیه بیماری تب برفکی طی سال 1391 در استان کرمان خبر داد.

محمد جانباز در این خصوص گفت: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی و فوق العاده مسری می باشد.

وی افزود: این بیماری می تواند به سرعت دامداریهای یک منطقه را آلوده کند.

رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی جزء بیماریهای مهم در جهان محسوب می شود گفت: بروز خسارات اقتصادی ناشی از شیوع این بیماری یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت دام و تولیدات دامی می باشد.

وی در ادامه گفت: وجود زخم در مخاط دهان، ناحیه پستان و سمها، ریزش بزاق،افزایش دمای بدن و کاهش اشتهای دام مهمترین علائم این بیماری می باشند.

وی عنوان کرد: اداره کل دامپزشکی استان کرمان با انجام اقداماتی مانند مطالعات اپیدمیولوژیک، مطالعه زنجیره ارزش گذاری، واکسیناسیون دام، آموزش دامداران جهت رعایت اصول امنیت زیستی و ارزیابی برنامه های اجرایی و تطبیق و تفسیر برنامه های مذکور با نیازهای استان ، تلاش خود را معطوف کنترل قدم به قدم این بیماری نموده است.

رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان ابراز داشت: در سال 1391 تعداد 261هزارو942 نوبت راس دام سنگین طی سه فاز و تعداد 1میلیون 721هزار268راس دام سبک به همت این اداره کل بر عیله بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

وی ادامه داد: طی همین مدت تعداد 2هزارو 160 واحد اپیدمیولوژیک پرورش دام مورد مراقبت فعال برای بررسی وضعیت و شناسایی سریع بیماری تب برفکی در سطح استان کرمان قرار گرفتند.

جانباز با اشاره به اصل اول سازمان جهانی بهداشت دام جهت مبارزه با بیماری های دامی یعنی اصل تقویت سیستم دامپزشکی کشورها گفت: با تقویت سیستم دامپزشکی می توان علاوه بر پیشگیری از خسارات بهداشتی و اقتصادی بیماریهای دامی و بیماریهای مشترک بین انسان و دام، در مسیر تامین امنیت غذایی گام برداشت.

وی سلامت دام را زیربنا و شالوده صنعت دامپروری و امنیت غذایی دانست و خاطرنشان کرد: پرورش دام همواره بر محور تامین سلامت و بهداشت دام می چرخد.

رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان افزود: تا زمانی که دام سالم وجود نداشته باشد، گوشت سالمی هم وجود نخواهد داشت.

وی حمایت از دامپزشکی را در واقع گذاشتن زیربنایی محکم برای صنعت دامپروری و بهداشت جامعه دانست و تصریح نمود: مسئولین استان کرمان نیز همانند گذشته بایستی چتر حمایتی خود را بر سر مجموعه دامپزشکی این استان نگهدارند.

جانباز بزرگترین مشکل دامپزشکی استان کرمان را کمبود اعتبارات و کمبود نیروهای فنی مورد نیاز در سطح استان دانست و عنوان کرد: متاسفانه بودجه دامپزشکی استان کرمان متناسب با وظایف خطیر این مجموعه نمی باشد.

وی ادامه داد: از دیگر مشکلات این اداره کل کمبود خودرو مناسب و همچنین کمبود فضای اداری و امکانات و تجهیزات لازم در شهرستانها و بخش های مختلف استان می باشد که برای حل آنها نیازمند حمایت مسئولین کشوری و استانی می باشیم.


برچسب ها: