شناخت و نگهداری ماهی بارب

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ بارب‌ها یکی از زیرخانواده‌های گونه سیپرینیده و از گونه‌های زیبا و معروف ماهیان آب شیرین می‌باشند که تایگر بارب، رزی بارب، بارب حلب و بارب دنیسون (رد لاین) از جمله بارب‌های رایج و معروف بازار آکواریومی هستند.

با انواع ماهی بارب آشنا شویم:

انواع ماهی بارب

البته همه آنها به این چند مورد ختم نمی‌شوند و تنها از گونه‌های معروف و رایج نام برده شد. اکثراً این خانواده را مهاجم می‌نامند که شاید دلیل آن حرکات تند و خشن تایگر بارب باشد، در صورتی که رزی بارب یا حتی بارب حلب و ردلاین به این خشنی نیستند و فقط گاهی درصورتی که تنها نگهداری شوند از خود شیطنت‌هایی نشان می‌دهند که قابل چشم پوشی‌ست. در ادامه مطلب با انواع رایج بارب‌ها و شرایط نگهداری و زیستی آنها آشنا خواهید شد.

شناخت انواع ماهی بارب

بارب‌ها از خانواده سیپرینده می‌باشند که در مناطق وسیعی از رودخانه‌ها در هند، سنگاپور، اندونزی، مالزی، سوماترا و... نسبت به گونه یافت می‌شوند. بارب‌ها زندگی گروهی را ترجیح می‌دهند و در گروه شاداب‌ترند. سطح زیستی آنها در میانه آب و در جریان‌های رودخانه‌ای می‌باشد که آبی نسبتاً خنک و پر اکسیژن دارد. آنها به همه‌جا سرک می‌کشند و در آکواریوم‌ها در کف، سطح، میانه و هر جایی از آب به چشم می‌خورند و حتی بعضی گونه‌ها بین شن‌ها می‌گردند و شن‌های ریز را جابجا می‌کنند.

پوشش‌های گیاهی و نور کم یکی از مطلوب‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین زیستگاه‌ها برای آنها به شمار می‌رود. بارب‌ها ماهیان بزرگی نیستند و اغلب در آکواریوم‌ها بین ۵ تا ۲۰ سانتی‌متر نسبت به نوع گونه رشد می‌کنند. البته همیشه استثنا هم وجود دارد مثلا شخصاً بارب حلب نزدیک به ۳۰ سانتی‌متر هم در مغازه‌های آکواریومی دیده‌ام ولی به‌طورکلی در آکواریوم‌های خانگی به ندرت به این سایزها خواهیم رسید.

تغذیه ماهی بارب

انواع بارب‌ها خلق و خوی خشنی ندارند ولی همیشه هم آرام نیستند و زهر خود را نهایتاً می‌ریزند. به طور مثال گونه‌هایی مثل تایگر بارب و حتی بارب حلب زیاد خلق و خوی آرامی ندارند و چه در گروه و چه به صورت تنها از خود پرخاشگری نشان می‌دهند که با انتخاب صحیح گونه‌هایی که قرار است در کنار بارب‌ها نگهداری شود این مشکل به راحتی حل می‌شود. انواع بارب‌ها تخم‌گذارند و برخی گونه‌ها به راحتی تکثیر می‌شوند. منتها نگهداری از بچه‌ها و سایزبندی آنها همیشه موفقیت‌آمیز نیست.

نحوه نگهداری از ماهی بارب

در صورتی که تمایل به نگهداری هرکدام از گونه‌های بارب‌ها دارید بهتر است به صورت گروهی از آنها نگهداری کنید. در این‌صورت هم شاداب‌ترند و تحرک بیشتری دارند و هم بیشتر با خودشان مشغولند تا فضولی در کار دیگران. البته بهتر است هیچگاه ریسک نکنید و گونه‌هایی در کنار بارب‌ها نگهداری کنید که قوی‌تر از بارب‌ها باشند یا حداقل سرعت بالا و علامت تحریک‌آمیزی نداشته باشند.

به‌طور مثال اکثر ماهیان با باله بلند مورد توجه و حجوم بارب‌ها (تایگر بارب) قرار می‌گیرند. یا ماهیانی که حرکات کند و موج‌دار دارند و در میانه آب نیز زیست می‌کنند. به هرحال نگهداری ماهیان ضعیف‌تر با عامل تحریک‌آمیز کنار بارب‌ها همیشه یک ریسک بزرگ محسوب می‌شود و ممکن است طی چند ساعت ماهی شما توسط بارب‌ها کشته شوند یا آسیب جدی ببینند. «بهتر بگویم بارب‌ها فضولند مخصوصاً زمانی که ماهی جدیدی به تانک معرفی می‌کنید و شاید این فضولی زیاد خوشایند علاقه‌مندان نباشد»

نگهداری ماهی بارب

یکی دیگر از مسائلی که در نگهداری بارب‌ها مخصوصاً تایگر بارب یا کلا بارب‌های کوچک باید مورد توجه قرار دهید شرایط مناسب آب و اکسیژن‌رسانی و تهویه آکواریوم است. زیرا بارب‌ها کمی حساسند و درصورت بی‌توجهی به سرعت بیمار می‌شوند و متاسفانه درمان آنها نیز زیاد موفقیت‌آمیز نیست زیرا یا آنقدر دیر شده که قبل از درمان می‌میرند یا طول درمان را تحمل نمی‌کنند.

در اخر اینقدر از بارب‌ها بد گفتم که شاید از خرید آنها پشیمان شده باشید که اصلاً درست نیست زیرا هم می‌توان انواع بارب‌ها را با بسیاری از ماهیان گیاه‌خوار ریز و درشت و صلح‌جویان معمول نگهداری نمود و هم می‌توان در شرایط معمول یک اکواریوم خانگی از وجودشان لذت برد چرا که فقط کافیست به برخی نکات کوچک از جمله سازگاری، سایزبندی، تانک طویل با دکرهای گیاهی و انبوه دقت کنید و با کمی رسیدگی به آکواریوم خود از جمله دما، آب و اکسیژن‌رسانی صحیح از نگهداری آنها در یک آکواریوم جمعی لذت ببرید.

بیشتر بدانیم:

اصول نگهداری ماهی گلدفیش (بخش اول)

ماهی سیکلید بلو الکتریک (Electric Blue African Cichlid)

ماهی رد دویل (Red Devil)

ماهی گلدفیش شهابی یا باله‌بلند

تغذیه ماهی بارب

اگر به آنها نگوییم همه‌چیزخوار انگار به آنها ظلم کرده‌ایم زیرا آنها هر نوع غذایی که برای ماهیان ارائه شود را می‌خورند. از غذاهای خشک بسته‌بندی شده گرفته تا انواع غذاهای منجمد، گوشتی و زنده. حتی برخی از گونه‌ها از سبزیجات هم استقبال می‌کنند و می‌توان به آنها ارائه داد یا با غذایشان مخلوط نمود. فقط باید توجه کرد آنها در طبیعت تنوع غذایی بالایی دارند و در آکواریوم‌ها نیز باید این نکته برای شادابی و رشد و نموشان مورد توجه قرارگیرد. در آخر بارب‌ها اصولاً پرخورند و هرقدر غذا در اختیارشان قرار دهید را می‌خورند که اصلاً صحیح نیست و باید به اندازه و با تعداد دفعات زیاد تغذیه شوند. کمی هنگام غذا خوردن وحشی می‌شوند و دنبال سایرین یا هم‌نوعان خود می‌کنند.

انواع ماهی بارب

منبع: onlypet.ir