مخزن مورد نیاز و مراقبت گلدفیش

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ داشتن ماهی گلدفیش به عنوان حیوان خانگی بسیار خوب است. اگرچه تا به حال به این موضوع دقت نشده ولی گلدفیش‌ها به مراقبت نیازدارند و به تازگی به دنبال بهترین راه برای رشد و پرورش گلدفیش هستیم. اگر به دنبال پرورش گلدفیش هستید یا آن را به عنوان یک حیوان خانگی نگهداری می‌کنید یا از روی کنجکاوی گلدفیش نگهداری می‌کنید این بحث به شما کمک می‌کند تا گلدفیش سالم وشادی داشته باشید.


بیشتر بدانیم:

انواع گونه‌های گلدفیش

آماده‌سازی آکواریوم

انگل‌های روده‌ای در ماهیان آکواریومی (Intestinal Parasites)

مخزن مورد نیاز و مراقبت گلدفیش

• تانکی با سایز مناسب انتخاب کنید. برای هریک از گلدفیش‌ها 10 گالن قرار دهید (به یاد داشته باشید گلدفیش‌ها 10 تا 12 اینچ و حتی بیشتر رشد می‌کنند). در آخر نیز 10 گالن اضافی در نظر بگیرید.

• برای مثال برای یک گلدفیش 20 گالن و برای 2 گلدفیش 30 گالن و برای 4 گلدفیش 50 گالن و به همین ترتیب فضا در نظر بگیرید.

• برای ماهیان کوچک می‌توانید تانک کوچک‌تری در نظر بگیرید ولی به زودی باید سایز تانک را بزرگ‌تر کنید.

• استفاده از شن‌هایی که در گلوی ماهی گیر نکند. از شن‌های بزرگ یا بسیار کوچک استفاده کنید. شن‌های درشت بهتر است زیرا در زمان بازی با شن‌ها یا زمانی که بین شن‌ها به دنبال غذا می‌گردند در گلوی آنها گیر نمی‌کند.

• قبل از اضافه کردن شن مطمئن شوید که شن‌ها تمیز هستند. حتی اگر شن را تازه و جدید خریدید حتما یک روز آن را درون آب قرار دهید تا تمیز شود و ناخالصی‌های آن خارج شود و مطمئن شوید برای محیط زندگی ماهی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

• از داشتن منظره و روشنایی در تانک خود مطمئن شوید. اگر در تانک گلدفیش فقط شن باشد ماهی شما زیاد خوشحال نیست. همچنین گلدفیش به روشنایی علاقه دارد سعی کنید روزانه 12 ساعت روشنایی برای آنها فراهم کنید.

• در تانک خود به فکر داشتن کنده و صخره و گیاه مصنوعی باشید. کنده و صخره به ماهی کمک می‌کند فضای برای بازی و مخفی شدن داشته باشد و گیاه مصنوعی مشکل درشد زیاد گیاه طبیعی را ندارد.

• از سوی دیگر گیاه طبیعی کمک می‌کند تا میزان آمونیاک و نیتریت و نیترات حاصل از پسماند‌ها و کثیفی‌ها کاهش یابد.

• دقت داشته باشید که دکوراسیون ایجاد شده تو خالی نباشد که فضایی برای رشد باکتری‌ها به وجود می‌آید و همچنین دکوراسیون دارای قسمت‌های تیز نباشد چون با برخورد ماهی به آن خراش و آسیب دیدگی ایجاد می‌کند.

• بهتر است برای گلدفیش‌ها از لامپ فلوئورسنت استفاده کنید. لامپ‌های‌هالوژنی و رشته‌ای نیز خوب است. توجه داشته باشید که به گلدفیش‌ها نور زیادی بدهید زیرا آنها عاشق نور هستند.

• قبل از ورود گلدفیش‌ها حداقل یک ماهی برای ایجاد سیکل استفاده کنید. ماهی آمونیاک تولید می‌کند و چرخه آغاز می‌شود و با تولید باکتری‌ها کامل می‌شود و محیطی مناسب برای گلدفیش‌ها ایجاد می‌شود. متاسفانه تعداد زیادی ماهی بدو ورود به آکواریوم بر اثر مسمومیت آمونیاک و نیترات می‌میرند.

• داشتن یک فیلتر. فیلتر کمک می‌کند تا پسماندهای آب به وسیله باکتری‌های مفید تجزیه شوند، باقیمانده غذا‌ها و فضولات ماهی‌ها را جذب می‌کند، بوی آب را جذب می‌کند، از تغییر رنگ آب جلوگیری می‌کند و مواد معدنی و آلی را جذب می‌کند. داشتن آبی تمیز و سالم به وسیله فیلتر کمک می‌کند تا ماهی سرحال و شادی داشته باشید.

3 نوع فیلتر معروف مناسب آکواریوم وجود دارد:

1.فیلتر هنگ آن: این فیلتر در لبه تانک وصل می‌شود و آب را به داخل می‌کشد و بعد از تصفیه بیرون می‌ریزد. این فیلتر بسیار معروف است و قیمت مناسبی دارد وکارکرد مناسب و خوبی دارد.

2.فیلتر سطلی: این فیلتر در زیر تانک وصل می‌شود و به وسیله یک سری لوله جریان آب به فیلتر را ایجاد می‌کند. این نوع فیلتر بسیار بی‌صدا است و کارایی بالایی دارد ولی قیمتش نسبت به هنگ آن بیشتر است.

3.فیلتر‌های سطلی و سامپ دست‌ساز: که آب به وسیله اورفلو برای تصفیه خارج می‌شود. این فیلتر بزرگ‌تر از هنگ آن و سطلی است و معمولاً برای تانک‌های بزرگ‌تر از 50 گالن استفاده می‌شود.

اصول نگهداری ماهی گلدفیش (بخش دوم)