اصول تغذیه گوساله‌های تازه متولد شده

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در یک روزگی و بلافاصله بعد از تولد به گوساله آغوز خورانیده می‌شود و آب کافی در اختیار گوساله قرار می‌گیرد. معمولاً بین سه تا چهار لیتر آغوز را ظرف یک ساعت بعد از تولد به گوساله می‌خورانند و در بسیاری از گاوداری‌ها ۱۲ ساعت بعد آنرا تکرار می‌کنند. گوساله‌ها باید به طور آزاد به آب دسترسی داشته باشند.

نیازهای پرورش دام خود را بیابید.

نشان داده شده است آن دسته از گوساله‌ها که دسترسی به آب داشته‌اند روزانه ۳۱۰ گرم و آنهایی که از آب محروم بوده‌اند ۱۸۰ گرم اضافه وزن داشته‌اند. همچنین آن دسته از گوساله‌ها که از بدو تولد به آب کافی دسترسی داشته‌اند در طول دوره شیرخوارگی حدود ۱۲۰۰ گرم استارتر و آنهایی که محروم از آب بوده‌اند ۸۰۰ گرم استارتر مصرف نموده‌اند.

به طور کلی گوساله‌ها تا یک ماهگی روزانه به ۳/۱ تا ۲ گالن آب احتیاج دارند (هر گالن 3/85 لیتر است) در سن دو ماهگی ۵/۱ تا ۴/۲، سه ماهگی ۱/۲ تا ۸/۲ و در چهار ماهگی ۳ تا ۵/۳ گالن در روز آب احتیاج است. آب در شکمبه گوساله‌های تازه متولد شده محیط را برای رشد سریع باکتری‌ها فراهم می‌نماید. روز دوم و سوم بعد از تولد اگر آغوز در دسترس باشد می‌توان گوساله را با آن تغذیه نمود. ضمناً آب نیز باید به میزان کافی در اختیار گوساله قرار گیرد.

تغذیه گوساله از روز چهارم تا یک ماهگی شامل شیر و یا جانشین شونده آن و آب می‌باشد. از روز چهارم پس از تولد استارتر وارد غذای گوساله می‌شود. میزان استارتری که در روز اول در اختیار حیوان قرار می‌گیرد به اندازه یک مشت می‌باشد. استارتر بایستی همواره تازه باشد. همه روزه به میزان استارتر افزوده می‌شود به طوری‌که در روز ۲۸ (هفته چهارم) بعد از تولد میزان آن در روز به ۷۰۰ الی ۱۰۰۰ گرم در روز می‌رسد.

علاوه بر استارتر باید روزانه بر اساس وزن بدن، شیر در اختیار حیوان قرار گیرد. تحت شرایط طبیعی آب و هوایی، گوساله باید حدود ۱۰درصد وزن بدن خود شیر دریافت نماید. با کاهش درجه حرارت هوا نیاز گوساله‌های تازه متولد شده به ماده خشک جهت افزایش انرژی فزونی می‌یابد.

از دو طریق می‌توان بر میزان ماده خشک مورد نیاز گوساله‌ها افزود: یکی از راه اضافه نمودن شیر مصرفی - دیگری، افزودن بر مقدار جانشین‌شونده شیر با ثابت نگهداشتن آبی که جانشین شونده شیر با آن مخلوط می‌شود.

بیشتر بدانیم:

آیا گاوهای گله شما دچار تنش حرارتی هستند؟

نحوه راه اندازی گاوداری

کاهش هزینه خوراک را از خود گاوداری شروع کنید

مدیریت تغذیه گوساله

همان‌طور که درجه حرارت افزایش می‌یابد، یافتن راه‌هایی برای خنک کردن محیط گوساله جهت کاهش دادن تنش حرارتی در گوساله اهمیت دارد. این امر می‌تواند بوسیله باز کردن درها و تهویه‌ها به سمت جایگاه انفرادی گوساله‌ها یا  بالا زدن پنجره پشتی جایگاه و قرار دان یک بلوک آجر در زیر آن برای فراهم کردن جریان هوا بیشتر انجام شود. اگر گوساله‌ها در یک بهاربند قرار بگیرند مطمئن شوید که دیوارهای جانبی و درب‌ها باز هستند. همچنین فن‌ها می‌توانند برای فراهم کردن جریان هوای بیشتر اضافه شوند.

سایبان یک فاکتور مهم دیگر برای کمک به خنک کردن محیط گوساله است. مطالعات انجام شده در دانشگاه میسوری و دانشگاه اوبورن در آلاباما دریافتند که قرار دادن سایبان پارچه‌ای بالای جایگاه انفرادی درجه حرارت داخل جایگاه‌ها را تا 3-4 درجه فارنهایت کاهش داد. اضافه کردن سطح صیقلی به جایگاه‌های انفرادی همچنین می‌تواند درجه حرارت داخل جایگاه‌ها را کاهش دهد.

یک مطالعه دیگر دریافت که درجه حرارت ساختمان گوساله‌دانی گوساله پوشیده شده با یا یک پرده پلاستیکی روشن قرار گرفته بر روی سایبان پارچه‌ای یا یک پرده پلاستیکی بدون سایبان پارچه‌ای خنک‌تر از درجه حرات محیط بیرون بود.

همچنین مواد استفاده شده ممکن است تاثیری بر روی درجه حرارت محیط داشته باشد. برای مثال، نشان داده شده که جایگاه‌های انفرادی با جنس تخته چند لا درجه حرارت داخلی پایین‌تری از جایگاه‌های با جنس پلاستیک پلی‌اتیلن دارند و بستر غیرآلی از قبیل ماسه در مقایسه با بستر آلی مثل کاه و خاک اره گوساله‌ها را از طریق جذب کردن و پخش کردن گرمای بدن خنک می‌کند.

یکی دیگر از راهبردها برای کاهش دادن تنش حرارتی گوساله‌ها کار کردن با گوساله‌ها در طول زمان‌های خنک‌تر روز است. این شامل خوراک دادن، جابه جایی پن، واکسیناسیون، و شاخ‌سوزی است. همه این چیزها می‌تواند دمای هسته مرکزی بدن و تنفس را افزایش دهند، بنابراین انجام دادن هرکدام از این کارها در طول داغ‌ترین بخش روز اثر تنش حرارتی بر روی گوساله‌ها را بدتر خواهد کرد. کاهش دادن تنش حرارتی در گوساله‌ها از طریق تغذیه و مدیریت برای وضعیت اقتصادی یک گاوداری و رفاه گوساله مهم است. با انجام دادن راهبردهای کاهشی گرما، میانگین افزایش وزن روزانه می‌تواند افزایش یابد، در حالی‌که مرگ و میر می‌تواند کاهش یابد، که برنامه گوساله مزرعه‌تان را موفق‌تر می‌سازد.