عسل مرغوب چه خصوصیاتی دارد؟

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در عسل مرغوب هیچگونه حرارت، اسید سیتریک، جوهر لیمو و دیگر افزودنی‌ها استفاده نشده است. در نظر داشته باشید، عسل خالص رس بسته یا کریستاله می‌شود. در بازار از عسل شکرک‌زده کمتر استقبال می‌شود به همین دلیل فروشندگان سودجو برای فروش محصولاتشان عسل را حرارت داده و یا افزودنی به آن اضافه کرده، وارد بازار می‌کنند.

غافل ازینکه، تنها عسل پاستوریزه نشده و عسل با موم از نظر ویتامین غنی است و عمل پاستوریزه باعث کاهش ویتامین‌ها و آنزیم‌های عسل می‌شود. حرارت دادن عسل به منظور جلوگیری از شکرک زدن یا خوش‌رنگ کردن آن ابتدا سطح دیاستاز عسل که در عسل خام و زنده مثبت است را منفی نموده و در ادامه آنزیم‌ها و پروتئین‌های آنرا ازبین می‌برد و همچنین حرارت بالای 70 درجه به عسل سمی به اسم هیدروکسی متیل فورفورال در عسل پدید می‌آورد که مصرف آن بسیار خطرناک است. لطفا از خرید عسل‌های بسته‌بندی و پاستوریزه به دلایل فوق بپرهیزید.

عسل برحسب اینکه متعلق به کدام منطقه و کدام گل باشد رنگش متفاوت است. دامنه طیف عسل رنگ سفید، رنگ زرد (زرد نارنجی، زرد مایل به سبز و زرد طلایی) کهربایی، عقیقی مایل به قرمز و حتی قهوه‌ای متغیر است.

بیشتر بدانیم:

خواص ژل رویال یا شاه انگبین

آلودگی 75درصد عسل‌های دنیا به آفت‌کش

عسل دارای انواع پروتئین، ویتامین، اسیدهای آمینه، اسیدهای آلی مثل اسید فورمیک، مشتقات کلروفیل، آنزیم، محرک‌های حیاتی و همچنین املاح معدنی فراوان ازجمله کلسیم، سدیم، پتاسیم، منگنز، آهن، فسفر، گوگرد و ید می‌باشد به همین دلیل منبع بسیار خوبی برای تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است.

بهترین دمای نگهداری عسل 20 تا 30 درجه سانتی‌گراد است. بهترین ظرف برای نگهداری طولانی مدت ظرف شیشه‌ای یا کوزه‌های لعابی سفالی است. بهتر است عسل در زمان کمتر از 2 سال پس از تولید به مصرف برسد.