سیستم تهویه در مرغداری

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در کشور ما، هنوز اهمیت مسئله هوادهی جا نیفتاده و غالب مرغداران از ترس سرماخوردگی، هوای لازم را به جوجه نمی‌دهند. کمبود اکسیژن باعث کم‌خونی، کاهش رشد، انواع بیماری‌های تنفسی و آسیت و نهایتاً کاهش جدی عملکرد گله می‌شود. به اعتقاد نگارنده بیشترین فرهنگ‌سازی برای مرغداران ما باید در این زمینه صورت گیرد.

نیازهای پرورش طیور را بیابید.

- اگر اکسیژن هوا از 11% کمتر شود، مشکلات تنفسی شروع می‌شود. میزان CO2 سالن باید زیر 2/0% باشد.

- به دلیل نقص در تهویه و تجزیه اسید اوریک مدفوع به وسیله باکتری‌های موجود در بستر، گاز آمونیاک آزاد می‌شود که اگر به 15- 10 قسمت در میلیون (ppm 15- 10) برسد، بوی آن را حس می‌کنیم. میزان ppm 35- 25 آن چشم و بینی را می‌سوزاند و مقدار ppm 50 آن باعث تورم قرنیه و ملتحمه (کونژکتیویت) چشم و بیماری‌های مختلف تنفسی مثل "سی آردی" می‌‌گردد.

بیشتر بدانیم:

مهاجرت در داخل سالن‌های پرورش طیور

عامل کم خونی ماکیان (CAA)

راه‌اندازی یک مرغداری ۲۰هزار قطعه‌ای چقدر تمام می‌شود؟

- هر کیلوگرم مرغ زنده احتیاج به جابجایی 7- 5 مترمکعب هوا در ساعت در سالن توسط هواکش‌ها دارد و جابجایی این میزان هوا نیاز به 3 سانتی‌مترمربع ورودی هوا (هواده) به ازای هر مترمکعب هوا دارد. به این ترتیب برای یک سالن 10000 قطعه‌ای با جوجه‌هایی به وزن 2 کیلوگرم، نیاز به جابجایی 100000 مترمکعب هوا در یک ساعت داریم که توسط 4 هواکش بزرگ 140 سانتی‌متری می‌تواند تأمین شود و از آن سو نیاز به 30 مترمربع هواده (cm2300000=3×100000) دارد. معمولاً در سیستم‌های تونلی این 30 مترمربع هواده در منتهی‌الیه طول سالن‌ها و هواکش‌ها در دیواره عرضی انتهای سالن کار گذاشته می‌شود.

- پدهای خنک‌کننده و هیترها هم در محاسبه ورودی هوا در زمستان و تابستان باید به حساب بیایند.

- در زمستان‌ها تراکم و غلظت اکسیژن هوا بیشتر است و نیاز به جابجایی هوا به میان پیش گفته نیست. اما در عوض امکان هوادهی هم به علت سرمای بیرون از سالن کاهش می‌یابد. قدرت مدیریت خوب در ایجاد تعادل بین هوادهی و هواکشی با حفط دما و رطوبت مناسب در سالن‌هاست.

فرمول محاسبه تعداد هواکش‌ها در سالن مرغداری

قدرت هر هواکش در دقیقه ÷120× مساحت عرض سالن= تعداد هواکش لازم

که در آن 120، سرعت حرکت هوا بر حسب متر در دقیقه است و مساحت عرض سالن از ضرب ارتفاع × عرض به دست می‌‌‌آید و قدرت کشش هوا در دقیقه را هم باید از کاتالوگ هواکش‌ها استخراج کرد.

- هوای سالن باید جریان ملایمی داشته باشد ولی سرعت آن نباید از 3 تا 4 متر در ثانیه بیشتر شود. برای اطمینان از جریان داشتن هوا می‌توان روبان‌های سبک وزنی را به سقف آویزان کرد و از میزان حرکت آن‌ها یه شدت جریان هوا پی برد.

برای مطالعه بخش‌های دیگر این مقاله کلیک کنید: آموزش راه‌اندازی مرغداری

نوشته شده توسط دکتر محمد امین مروتی