برنامه نوری در مرغداری

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ برنامه نوری مناسب می‌تواند تاثیر بسیار بسزایی در رشد جوجه و کاهش بیماری‌ها داشته باشد.

نیازهای پرورش طیور را بیابید.

- شب اول خاموشی ندهید تا جوجه بیشتر به فضای سالن و محل دانخوری و آبخوری آشنا شود.

- تا 5 روزگی برای هر مترمربع w5 (معادل 60 لوکس) و پس از آن تا 20 روزگی w3 (معادل 36 لوکس) و بعد از آن تا پایان دوره w1 (معادل 12 لوکس) نور محاسبه شود. معمولاً مرغداران فکر می‌کنند نور بیشتر برای پرورش طیور مناسب‌تر است. در حالی که نور زیاد باعث تحرک جوجه و هدر دادن انرژی و افزایش ضریب تبدیل غذایی می‌گردد.

- برنامه‌های خاموشی مختلفی برای نژادهای مختلف جوجه گوشتی توصیه شده است. اما در هرحال خاموشی امر لازمی است که باعث تخلیه کامل دستگاه گوارش و جذب بهتر مواد غذایی و کاهش ضریب تبدیل می‌شود. در حالی که پرخوری باعث دفع سریع‌تر و جذب کمتر مواد غذایی می‌شود.

 به نظر اینجانب بهترین برنامه خاموشی را باید ضمن آزمایش و خطا و تجربه انتخاب کرد. در سالن‌های بسته ابزار خاموشی مؤثرتر است چون در طول روز هم می‌توان خاموشی مورد نظر را اعمال نمود و این امر به خصوص در روزهای گرم سال که جوجه تمایل به مصرف دان ندارد، فرصتی برای خاموشی دادن است تا روشنایی دادن در ساعات خنک روز که جوجه به غذا خوردن رغبت بیشتری دارد، صورت گیرد.

بیشتر بدانیم:

تأثیر رنگ نور بر رشد مرغ‌های گوشتی

تاثیر محدودیت غذایی و برنامه نوری بر عملکرد جوجه‌های گوشتی

بررسی تکنیک‌ها و روش‌های نوردهی در مرغان مادر گوشتی

 در سالن‌های بسته حتی خاموشی و روشنی متناوب در سیکل‌های 2 ساعته توصیه شده است.

 به علاوه خاموشی‌های طولانی 12- 8 ساعته برای کنترل رشد سریع جوجه در سه هفته اول به منظور کاهش نارسایی‌های قلبی و عروقی در سنین بالاتر توصیه شده است. به عبارت دیگر با کنترل رشد جوجه از طریق افزایش خاموشی، به او مجال می‌دهیم که سیستم قلبی- عروقی و اسکلت‌بندی قوی‌‌تری داشته باشد و در نتیجه قلب و اسکلت، افزایش رشدهای بعدی را به راحتی تحمل کند و میزان آسیت، سکته و فلجی گله در ماه دوم پرورش کاسته شود.

- اگر از لامپ مهتابی استفاده می‌شود برای هر مترمربع 5 وات (معادل 60 لوکس) محاسبه شود.

- ارتفاع لامپ‌ها تا 2 متر باشد و در سالن‌های با عرض 12 متر، باید 3 ردیف لامپ بسته شود. فاصله لامپ‌ها از یکدیگر هم 3 و حداکثر 4 متر باشد.

برای مطالعه بخش‌های دیگر این مقاله کلیک کنید: آموزش راه‌اندازی مرغداری

نوشته شده توسط دکتر محمد امین مروتی