آماده‌سازی آکواریوم

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ پس از تهیه آکواریوم و نصب آن در محل مورد نظر، ابتدا فیلتر زیرشنی را در کف و در گوشه‌ای از آکواریوم جاسازی کرده و آنگاه روی آن الیاف پشم شیشه یا تکه‌ای ابر نازک می‌گذاریم. معمولاً در قسمتی که فیلترشنی تعبیه می‌گردد ماسه زیاد و یا سایر تزئینات قرار داده نمی‌شود. 

سپس، شلنگ‌کشی‌های مربوط به این نوع فیلتر‌ها انجام می‌گیرد. همچنین با تعبیه چند سنگ هوا و شلنگ‌کشی‌های مربوط به آنها، آماده ریختن شن و ماسه‌های شسته شده می‌شویم. 

پس از انجام این اعمال همانطور که از پیش طرح‌ریزی شده است در محل‌هایی که باید سنگ‌های درشت، صخره‌ها و یا ریشه‌های بزرگ و یا حتی ماسه و سنگ ریزه بیشتری قرار داده شوند، قرار می‌دهیم. 

وقتی آب به ارتفاع تقریبی 5 سانتی‌متر از سطح ماسه رسید. می‌توان به کاشت گیاهان مورد نظر پرداخت. آنگاه مجدداً به آبگیری آکواریوم می‌پردازیم. پس از پر شدن آکواریوم – البته نسبت به حجم و ارتفاع مخزن به طور تقریبی 10 سانتی‌متر را به صورت سرریز خالی می‌گذاریم – آنگاه به نصب بخاری و اتصال سر شلنگ‌های فیلتر زیرشنی و سنگ‌های هوا و یا سایر تزئینات به ترمینال، که ورودی آن نیز به پمپ هوا متصل است، اقدام می‌نمائیم.

ماهی‌دار کردن آکواریوم

پس از نصب و راه‌اندازی آکواریوم و اجزاء آن، نوبت به ماهی‌دار کردن یا وارد کردن ماهیان مورد علاقه به آکواریوم می‌رسد. اصولاً ماهی‌دار کردن مخازن باید براساس جداول و راهنماهایی که در دسترس است انجام می‌گیرد. اینکه شخص هر تعداد و در هر اندازه و هر نوعی از ماهی را وارد آکواریوم کند قابل پذیرش نیست.

علاوه بر تعداد، ماهیان باید از لحاظ رفتاری (صلح‌جو و اجتماعی یا پرخاشگر و تهاجمی)، طیف حرارتی ویژه، درجه سختی نیز در یک طیف طولی همگن نیز باشند؛ یعنی آنکه ماهی‌ها از لحاظ جثه تفاوت چندانی با هم نداشته باشند.

تکثیر ماهیان

ماهیان از نظر نحوه تکثیر به دو گروه عمده تخم‌گذار و زنده‌زا تقسیم می‌شوند. در ماهیان زنده‌زا، مولد ماده به هنگام تکثیر، نوزاد را به صورت کامل به دنیا می‌آورد. در صورتی که در ماهیان تخم‌گذار، ابتدا مولد ماده تخم‌ریزی کرده و سپس نوزاد در طی چند روز در درون تخم رشد می‌کند تا کامل گردد آنگاه یک نوزاد ماهی به دنیا می‌آید. اما جدای از نحوه تکثیر، عواملی که در تکثیر و رشد و نمو نوزادان موثرند تقریبا یکسانند. عواملی همچون تغذیه، درجه حرارت، PH، سختی، استرس و بیماری.

آب آکواریوم و شاخص‌های آن

درجه حرارت (T)

بر حسب سانتی‌گراد و یا فارنهایت، توسط دماسنج برای ما مشخص می‌شود. هر گونه‌ای از ماهیان در طبیعت، دارای یک طیف حرارتی ویژه است. با دانستن این طیف حرارتی می‌توان با تنظیم بخاری، همان دما را در آکواریوم بر قرار کرد.

درجه اسیدیته (PH)

در صورت نیاز به کاهش درجه اسیدیته آب، با افزودن مقداری آب هم دما که کاملا عاری از هر نوع مواد و گازهای مضر باشد می‌توان اقدام به این کار کرد. به علاوه می‌توان از بی‌کربنات دو سود نیز استفاده کرد.

جهت افزایش اسیدیته آب، محلول‌های مخصوص این کار را می‌توان از فروشگاه‌های معتبر آکواریومی تهیه کرد. اما یکی از ساده‌ترین راه‌ها، استفاده از فسفات منوسدیک یا فسفات اسید دو سدیم 2% است.

درجه سختی (dH)

میزان غلظت کلسیم و منیزیم محلول در آب را درجه سختی آب می‌گویند.

درجه سختی یا سنگینی آب دارای چند مبنا است:

1 – درجه سختی آلمانی(dGH) 

2 – درجه سختی فرانسوی(dFH) 

3 – درجه سختی انگلیسی (dEH) 

4 – درجه سختی آمریکایی (PPM) 

تعیین درجه سختی توسط سختی سنج‌های دیجیتال و یا سختی سنج‌های شیشه‌ای که ظاهری شبیه دماسنج دارند امکان‌پذیر است.

تاثیر گاز کلر بر ماهی

فاکتور دیگر مهمی به نام کلر وجود دارد. مهمترین گاز سمی و مضر برای ماهیان زینتی، گاز کلر است. همانطور که می‌دانید در شهرها برای تصفیه آب از مقادیری کلر استفاده می‌شود که به هنگام استفاده از این نوع آب‌ها، باید نسبت به برطرف نمودن آن اقدام کرد. خوشبختانه گاز کلر دارای خاصیت فراری است.

پس از آبگیری آکواریوم، تا 24 ساعت از وارد کردن ماهی‌ها به داخل آب خودداری می‌نمائیم. در عین حال، پمپ هوا را نیز به کار می‌اندازیم تا آب کاملا از نظر تهویه برای ماهی‌ها مناسب شود.

گیاهان آبزی

گیاهان، اولین چرخه تولید مواد غذایی هستند. آنان با جذب نور و گاز کربنیک از محیط، عمل فتوسنتز انجام می‌دهند. نتیجه این فرایند، تولید اکسیژن است. این عمل در طی شب و در مدت زمان تاریکی، بالعکس می‌شود.

این قاعده در مورد گیاهان آبزی نیز صادق است. گیاهان آبزی با جذب نور – اگرچه آن نور مصنوعی باشد – و گرفتن گاز کربنیک از محیط آب، تولید اکسیژن می‌نمایند. این فرایند نقش بسیار حیاتی در تامین اکسیژن آب جهت تنفس ماهی‌ها و در کل، آبزیان دارد.

به علاوه، وجود پوشش گیاهی به عنوان سایه‌بان، پناهگاه، مخفیگاه و زایشگاه طبیعی در مخازن آکواریوم پر اهمیت است.

پس از انتخاب گیاه، جهت انتقال آن به منزل، باید آن را در یک روزنامه مرطوب پیچیده و کاغذ مزبور را برای جلوگیری از تبخیر در یک کیسه پلاستیکی بدون منفذ قرار داد. در این حالت می‌توان گیاه را تا 48 ساعت نگهداری کرد.

برای کاشت، ابتدا شلنگ‌کشی‌های لازم مربوط به اجزاء آکواریوم را انجام داده، فیلترزیرشنی را نصب کرده و کف را نیز با ماسه می‌پوشانیم. بهتر است تا ارتفاع چند سانتی‌متر هم آکواریوم را آبگیری کنیم (ارتفاع حدود 5 سانتی‌متر کافی است) سپس شروع به کاشت گیاهان نمائیم. باید مراقب بود به ریشه‌ها آسیبی وارد نیابد. همینطور قسمت‌های فاسد شده و برگ‌های زرد را نیز از گیاه جدا می‌کنیم تا سبب پوسیدگی گیاه نگردند.

همچنین با توجه به نوع ماهی‌هایی که قصد نگهداریشان را داریم، نوع گیاه را انتخاب کنیم. انواعی از ماهی‌ها عادت به بازی با ساقه و برگ‌های گیاه دارند. در این صورت باید از گیاهان درشت و قوی بهره برد. بعضی دیگر از ماهیان عادت به بازی با ماسه و حفر گودال در کف آکواریوم دارند، در اینجا باید توجه داشت که گذاردن چند قطعه سنگ درشت و همچنین پوشش ضخیم‌تری از ماسه برروی ریشه گیاهان ضروری است.

در کنار اختصاصات ذکر شده، باید دانست که هر گیاه در آب به خصوصی دارای رشد و نمو و فعالیت مناسب است و این جدا از تقسیم‌بندی حرارتی، از لحاظ خواص شیمیایی نیز تقسیم‌بندی‌هایی را می‌طلبد.

ضدعفونی گیاهان

به یاد داشته باشید که گیاهان غالباً حاوی ناقلین بیماری‌های متفاوتند. به همین دلیل، ضدعفونی گیاه قبل از کاشت در آکواریوم، امری غیرقابل اجتناب است. برای ضدعفونی می‌توان از ماده الاون (ALAUN) استفاده کرد.

روش دیگر، استفاده از محلول پرمنگنات دوپتاس رقیق و شستشو با آب تمیز در چند مرحله است.

بیشتر بدانیم:

معرفی چند دارو در زمینه صنعت پرورش ماهی

مناظر آبی در آکواریوم

هر آکواریوم داری سعی دارد الگویی طبیعی از طبیعت را در آکواریوم خود پیاده کند.این تلاش می‌تواند به دو صورت انجام پذیرد: 

1 – با استفاده از الگوهای موجود در مجلات مخصوص 

2 – با بهره جویی از طبیعت و تخیل و هنر خلاقه شخص

در هر صورت، هدف هرچه زیباتر ساختن آکواریوم است.

افرادی که راه دوم را برمی‌گزینند بهتر است ابتدا الگوی اصلی را در طبیعت مورد توجه قرار دهند. این افراد باید تمام اطلاعات مورد نیاز را از طبیعتی که تصمیم ساختن آن را در آکواریومشان دارند، بدست آورند. این توجه باید علاوه بر نمای کلی طبیعت، به اشکال مختلف دریا، دریاچه، برکه، رودخانه و جوی کوچک و متعلقات هرکدام از خاک، شن و ماسه و صخره، پوشش گیاهی موجود در هر کدام (چه ریشه‌های قطور درختان بزرگ که از گوشه نهر سر بر می‌آورده اند و چه گیاهان آبزی دیگر همانند گیاهان شناور، غوطه‌ور و یا ریشه‌دار) و همچنین نوع گونه‌های ماهی که در هر کدام از این محیطها به سر می‌برند.

برای مطالعه بخش‌های دیگر این خبر کلیک کنید: ساخت آکواریوم

منبع: vet.mihanblog.com