اسب نژاد ترسک

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ منشا اسب نژاد ترسک (Tersk horse) مانند اسب کاباردین شمال قفقاز بوده ولی نژادی با منشا جدیدتر است و از سال 1921 میلادی به بعد در مناطق ترسک و استاورپل پرورش یافته است.

منشا اسب ترسک اسب‌های استرلتز است. این اسب‌ها از آمیزش اسب‌های عرب خالص با اسب‌های ممتاز آنجلو و ارلو حاصل شد. همچنین از اسب‌های تروبرد هم استفاده شد ولی نژاد غالب نبود. در نتیجه اسبی با ظاهر اسب عربی به وجود آمد ولی نسبت به نژادهای خالص اندامی بزرگتر داشت.

نژاد اسب موردنظر خود را بیابید

اسب نژاد ترسک

بیشتر بدانیم:

قره‌قوش (splints) در اسب‌ها

انواع نژادهای اسب ایرانی

تا دهه 1920 میلادی تعداد بسیار کمی از این اسب وجود داشت. تنها چند اسب از این نژاد باقی مانده بود که برای افزایش تعداد آنها به مرکز پرورش اسب ترسک انتقال یافتند. مادیان با نریان عرب خالص و پس از آن مادیان هیبرید حاصل با نریان استرلتز آمیزش داده شدند. پس از سی سال اسب جدیدی به نام اسب ترسک به وجود آمد که ظاهر اسب عربی را به ارث برده بود ولی اندکی بلندتر از اسب عرب بود. در عین حال گام‌های ظریف و زیبای اسب عربی را هم داشت.

خصوصیات اسب ترسک

اسب ممتاز ترسک معمولاً به رنگ خاکستری دارای خلق وخوی مهربان و پر انرژی است که این خصوصیات این اسب را به عنوان اسب سیرک و همچنین اسب ورزشی ممتاز تبدیل کرده است.
است ترسک

منبع: اطلس رنگی نژادهای اسب های ایران و جهان نوشته دکتر علی نصیریان و همکاران