سگ کرلی کتد رتریور

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سگ رتریور موفرفری یا کرلی کتد رتریور (Curly Coated Retriever) سگی است بزرگ جثه، سرسخت با پوشش خارجی موجدار. پوشش خارجی ضخیم مشکی و یا جگری رنگ آن همراه با فرهای ریز موجب حفاظت پوست حیوان در برابر خارها و آبهای یخ زده و سرد می‌شود. حتی این موهای فر موجدار تمامی سر، گردن، دم و گوشهای حیوان را نیز پوشانده است. تنها صورت، جلوی پاها و زانو دارای موهای صاف می‌باشد. طول بدن بیشتر از ارتفاع، ستون فقرات صاف و دست و پاها عضلانی می‌باشند. رنگ بینی در سگ‌های مشکی سیاه رنگ و در سگ‌های قهوه‌ای رنگ جگری می‌باشد. دندانها منظم روی یکدیگر قرار می‌گیرند. گوشها کوچک و آویزان، چشمها مشکی و یا فندقی رنگ و دم بلند و صاف می‌باشد.

خلق و خوی سگ رتریور موفرفری

باوفا، مشتاق برای خشنود نمودن صاحبش،‌ مقرور و با اعتماد بنفس است. بسیار باهوش و با استعداد برای یادگیری. شیطان و حساس. این نژاد برای همه کس توصیه نمی‌شود، چراکه از سنین پایین به آموزشهای جدی، آرام و سرسختانه یک مربی خوب نیازمند است. پرمحبت و بسیار خوب با کودکان. باید از تولگی بخوبی اجتماعی شود و به سایر حیوانات عادت کند. می‌تواند دیده‌بان و محافظ بسیار خوبی برای اعضای خانواده باشد. عاشق شنا کردن است و همراه بسیار خوبی برای افرادی که به ورزش و فعالیت‌های بدنی خارج از منزل علاقه دارند. بلوغ کامل این سگ در حدود 3 سالگی رخ می‌دهد.

سگ رتریور موفرفری

وزن و ارتفاع

وزن در نرها و ماده‌ها: (36-29) ک.گ 

ارتفاع در نرها و ماده‌ها: (69-63) س.م

مشکلات سلامتی

معمولاً مشکلات کفل،‌ آب مروارید و مشکلات چشم از بیماری‌های قابل ذکر می‌باشد. سگ‌های بسیار سالمی هستند.

رتریور موفرفری

شرایط نگهداری سگ کرلی کتد رتریور

بسیار پر انرژی، خستگی ناپذیر و عاشق شنا. برای نگهداری در آپارتمان توصیه نمی‌شود و به حداقل یک حیاط بزرگ نیاز دارد. اما اصولاً در داخل خانه آرام است. به بودن در کنار اعضای خانواده علاقه‌مند است و نباید او را تمام طول روز در حیاط رها کرد.

فعالیت بدنی

کرلی کتد سگی است پر انرژی که به فعالیت بدنی و فکری زیادی نیاز دارد تا احساس شادی کند. بهتر است که این ورزش با شنا کردن و باز آوردن اشیاء همراه باشد.

طول عمر

12-8  سال. در حدود 13سال.

کرلی کتد رتریور

آراستن

آراستن پوشش مضاعف موجدار این نژاد آسان می‌باشد. بعد از شست وشو نباید برس و یا شانه کشیده شود. ریزش مو در این نژاد متوسط است.

تاریخچه سگ رتریور موفرفری

یکی از قدیمی‌ترین اعضای خانواده رتریورها است. از قرن 18 میلادی در انگلستان که زادگاه اصلیش می‌باشد برای شکار پرورش می‌یافته است. اجداد او را نژادهای Close Curled English Waterdog، Old Water Spaniel  و Newfoundland تشکیل می‌دهد. شناگر بسیار خوبی است با فکی نرم برای باز آوردن اردک و بلدرچین شکار شده. در استرالیا، نیوزلند و خصوصاً آمریکا از شهرت بالایی برخوردار است. در سال 1924 در آمریکا و 1900 در انگلستان به شهرت رسید.

گروه

سگ‌های آمیخته با تفنگ، سگ‌های ورزشی.

رتریور موفرفری در شکار

گردآوری و ترجمه: تانیا مهرآرا