آبسه در گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ آبسه در گربه در اثر تجمع چرک در یک محوطه بسته زیر پوست آبسه ایجاد خواهد شد. چرک در اثر تجمع باکتری‌ها و گلبول‌های سفید خون در ناحیه آبسه ایجاد می‌شود و دلالت بر عفونت در زیر پوست دارد. در زمان درگیری و نزاع گربه‌های نر با یکدیگر یا جنگ‌های در فصل جفت‌گیری به واسطه چنگ زدن یا گاز گرفتن آبسه‌های عفونی و شدید ایجاد خواهند شد. این حالت در مورد گربه‌های نر اخته نشده بیشتر مشاهده می‌شود که در این موارد لازم است آن‌ها عقیم شوند تا میل به نزاع و جفت‌گیری نداشته باشند. چون ناحیه بزاق دهان و چنگال‌ها مملو از باکتری‌ها و عوامل عفونی است در زمان نفوذ داخل پوست بدن گربه رقیب در زمان نزاع سبب ایجاد آبسه می‌شود ولی چون بدن گربه پوشیده از مو است و از طرف دیگر پوست بدن گربه دارای حالات الاستیسیته و ارتجاعی بالایی است، لذا ناحیه‌ی متورم شده، و پر از ترشحات عفونی خواهد شد و تا مدتی از نظر صاحب گربه مخفی خواهد ماند. در موارد تورم شدید گاهی به واسطه تحریک ناحیه‌ای توسط خود گربه آبسه باز شده و ترشحات عفونی خارج خواهند شد. در این موارد لازم است سریعاً به دکتر دامپزشک مراجعه شود.

علل بروز آبسه در گربه

هرچند آبسه‌ها می‌توانند در تمامی نقاط مختلف بدن ظاهر شوند، ولی چون در زمان نزاع، صورت بیشتر مجروح می‌شود لذا وجود آبسه‌ها در ناحیه صورت بیشتر است. در اکثر موارد به واسطه گاز گرفتن گربه‌ها باکتری‌ها را با دندان‌های تیز و آلوده خود وارد عمق پوست می‌کنند.

علل آبسه در گربه

علائم بیماری آبسه در گربه

1. مشاهده ورود دندان‌های تیز در اثر گاز گرفتن روی پوست بدن و در ناحیه آبسه !

2. وجود ناحیه مرطوب روی پوست که مرتباً توسط بزاق گربه و لیسیدن ایجاد می‌شود.

3. وجود تورم لامپی شکل شدید که سریعاً و در مدت کوتاهی پس از درگیری ایجاد می‌شود.

4. وجود ناحیه متورم و گرم و دردناک در زمان لمس کردن 

5. در موارد شدید کاهش اشتها، ضعف، تب و رنگ پریدگی

درمان آبسه 

1. ابتدا لازم است ناحیه مبتلا با استفاده از سرم‌های نمکی کاملا شست وشو و تمیز شود تا امکان مشاهده بهتر سوراخ‌های محل گاز گرفتن، و بررسی وسعت آلودگی وجود داشته باشد.

2. پس از رسیدن آبسه و در زمان مناسب دکتر دامپزشک اقدام به تخلیه آبسه نموده و بنا به صلاح دید درمان آنتی‌بیوتیکی را شروع خواهد کرد.

پیشگیری

برای جلوگیری از نزاع گربه‌های نر با یکدیگر توصیه می‌شود که عقیم شوند. پس از عقیم کردن گربه تمایل کمتری برای نزاع و دفاع از قلمرو خود دارد.

 درمان آبسه گربه

رد علمی یک شایعه در رابطه با نگهداری گربه

شایعه‌ای مطرح است مبنی بر اینکه داشتن ارتباط با گربه یا موی گربه باعث عقیمی یا نازایی خانمها یا دختران می‌شود.

در بدن گربه ممکن است انگل تک یاخته‌ای به نام توکسوپلاسما (toxoplasma) وجود داشته باشد که بیماری توکسوپلاسموز را ایجاد می‌کند. این بیماری معمولاً خود گربه را آلوده نمی‌کند و تنها باعث انتقال می‌شود و راه انقال دفع اووسیت‌ها (تخم) از طریق مدفوع است و چون گربه مدام بدن خود و موهای خود را می‌لیسد به اشتباه گمان می‌شود که انتقال این بیماری از طریق مو است.

آلودگی انسان

انسان فقط از طریق گربه آلوده نمی‌شود بلکه از گوشت گاو، گوسفند و سبزیجات هم مبتلا می‌شود.

انسان طبیعی و سالم به هیچ وجه آلودگی را نشان نمی‌دهد و نهایتاً به شکل یک سردرد و سرگیجه این بیماری را رد می‌کند .

اما توکسوپلاسما در انسانهای دارای بیماریهای ضعف ایمنی، سرطانها، ایدز و ... ممکن است ایجاد ضایعات عصبی، چشمی و.... نماید .

در مورد توکسوپلاسموز باید یاد آوری کنیم که احتمال انتقال عامل به انسان از مدفوع گربه در برابر خوردن گوشت‌های خوب پخته نشده مانند کباب و همبرگر بسیار ناچیز است. در ضمن مدفوع تازه گربه هم بیماری‌زا نیست و مدفوع گربه به شرطی که چند روز در محیط مناسب بماند می تواند بیماری‌زا گردد. خاک باغچه نیز خود معدن انواع و اقسام عوامل بیماری‌زا است و بدیهی است کسی با دست آلوده به خاک باغچه چیزی به دهان نمی برد ! 

لازم به ذکر است که آلوده شدن به توکسوپلاسما در زمانی به جز دوران بارداری باعث ایجاد ایمنی نسبت به این عامل شده و خطر ابتلا بعدی را کاهش می دهد. بطور کلی اگرچه برخی بیماری‌ها به عنوان بیماری‌های مشترک انسان و دام شناخته می‌شوند ولی همگی قابل پیشگیری هستند.

خانم‌های آبستن

در حاملگی چون زن دارای ضعف سیستم ایمنی است احتمال سقط جنین در اواسط و اواخر آبستنی وجود دارد، اما زنهایی که از بچگی به طور مداوم با گربه تماس داشتند، احتمال ایمنی‌زایی به درصد بالا وجود دارد. اما خانمها باید آزمایش سرمی بدهند تا میزان آنتی‌بادی سرمشان مشخص شود .

پس مشخص شد که توکسوپلاسموز در دختران باعث ایجاد عقیمی نمی‌شود و خطر فقط در مورد سقط جنین خانمهای آبستن است.

شما می‌توانید در صورت هرگونه شک در مورد وجود این تک یاخته در گربه خود به کلینیک دامپزشکی مراجعه کرده و با گرفتن کیت الایزا از این بابت اطمینان حاصل فرمایید.

بیشتر بدانیم: توکسوپلاسموز (toxoplasmosis)

منبع: کانال آموزش آنلاین دامپزشکی