بیماری چشمی در گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ چه باید کرد تا چشمان حیوان همیشه بینایی خود را حفظ کنند؟ از کارهای اولیه‌ای که می‌توان انجام داد: مراقب باشیم که سگ یا گربه در محیط‌های باز و مخصوصاً در باغ، خار و خاشاک در چشمانشان فرو نروند. مراقب دعوا کردن آن‌ها با هم باشید و در جایی که سیم خاردار نصب شده است باید دقتتان بیشتر شود و یا هیچ وقت اجازه ندهید سگ شما دنبال گربه کند.

اما آنچه از دست ما برمی‌آید توجه و مراقبت اولیه از چشم‌هاست در مواقعی که گرد و غبار وارد چشم‌ها شده است می‌توانیم با چکاندن محلول شستشوی چشمی (Eye Bath) چشم‌ها را شستشو دهیم و یا می‌توانیم با محلول‌های مخصوصی که در ایران هم موجود است گوشه‌های چشم‌ها را شستشو دهیم مخصوصاً سگ‌هایی مثل پاگ یا باکسر و بولداگ که صورت پر چین و جروکی دارند.

ماده اصلی این ترکیبات اسید بوریک می‌باشد.

علائمی که در مشکلات چشمی حیوانات می‌بینم به شرح ذیل هستند:

• قرمز شدن و التهاب چشم‌ها و یا سطح داخلی پلک‌ها

• بر روی چشم‌ها ذراتی را ببینیم

• سطح چشم کدر شده باشد

• زیاده از حد اشک از چشم‌ها تراوش شود و یا ترشحات غیرعادی داشته باشد

• موهای اطراف چشم بصورت غیرعادی اشک آلوده و خیس شده باشند 

گلوکوما

یکی از مهم‌ترین بیماری‌های چشم گلوکوما است. این بیماری هم می‌تواند در اثر ضربه پدید آید و هم می‌تواند در اثر وراثت باشد و به همین دلیل باید در موقع خرید توله از بیماری‌های وراثی آن نژاد مطلع باشید. بیماری گلوکوم وضعیتی کاملاً اورژانسی است و عملاً فشار داخل کره چشم بالا رفته است و مایع زیاد‌تر از حد معمول وارد اتاق قدامی چشم شده است و اگر بی‌توجهی شود در عرض ۴۸ تا ۷۲ ساعت حیوان کور خواهد شد، این بیماری در نژاد کوکر اسپانیل شیوع زیادی دارد.

گلوکوما در گربه

انتروپیون

از بیماری‌های مهم دیگر که جنبه وراثتی دارد انتروپیون است که برگشت پلک‌ها بر روی چشم است. در این حالت مژه‌ها با سطح قرنیه در تماس هستند و تنها راه درمان عمل جراحی است. این بیماری در نژادهای شارپی، کوکر اسپانیل، روتوایلر و لابرادور رتریور دیده می‌شود.

چشم گیلاسی

بیماری چشم گیلاسی هم یک بیماری مربوط به التهاب پلک سوم است که گوشه چشم‌ها صورتی رنگ شده و درمان موثر این بیماری هم جراحی است و این بیماری ارثی در نژادهای بولداگ، کوکر اسپانیل و پودل مشاهده می‌شود. البته چون بیشتر سگ‌هایی که در ایران می‌ینیم مخلوطی از پودل رو دارند متاسفانه در نژادهای مخلوط با پودل هم زیاد این بیماری را مشاهده می‌کنیم.

• بیماری بیرون زدن مو از روی قرنیه (Ectopic Cilia) بیماری بسیار دردآوری است و به تدریج ایجاد التهاب خواهد کرد و درمانی جز جراحی ندارد.

• در بیماری خشکی چشم نیز غدد اشکی فعالیت ندارند، چشم اغلب خشک است، عملاً بدون محافظ می‌ماند و باید با اشک مصنوعی آن‌را مرطوب نگاه داشت؛ تنها راه درمان هم جراحی است. خشکی چشم در نژادهای پاگ، لهاسا آپسو و شیتزو دیده می‌شود.

کاتاراکت

بیماری کاتاراکت که نشانه آن کدری عدسی چشم است. این بیماری هم اغلب ارثی است و در سگ‌های پیر شایع‌تر است. کاتاراکت می‌تواند در اثر علایم ثانویه بیماری دیابت بروز کند و اگر تولید هورمون‌های غده پانکراس دچار اختلال شوند شاهد این بیماری خواهیم بود. به همین دلیل مصرف مواد قندی در سگ ممنوعیت دارد.

یکی از دلایل کدری عدسی، تغذیه مستقیم آن از گلوکوز است. اگر سطح گلوکوز خون بالا برود نفوذ آن به عدسی زیاد می‌شود و کدورت آن و در نهایت کوری را در پی خواهد داشت.

بیشتر بدانیم: بیماری کونژکتیویت (Conjunctivitis) یا التهاب ملتحمه چشم

بیماری‌های چشمی در سگ‌ها

• از بیماری‌های وراثتی دیگر می‌توان به آتروفی پیشرونده شبکیه اشاره کرد که پس از مدتی باعث کوری حیوان خواهد شد.

التهاب ملتحمه چشم

بیماری دیگر به نام التهاب ملتحمه چشم (Conjunctivitis)، بیماری التهاب غشا مخاطی سطح داخلی پلک‌ها و کره چشم است که ترشحات آبکی غلیظ از چشم جاری می‌شود و این التهاب در اثر عوامل باکتریایی، ویروسی، آلرژیک یا در اثر برخورد اشیا نوک تیز با چشم به وجود می‌آید. برخلاف موارد قبلی این بیماری به راحتی درمان می‌شود.