آلبینسم Albinism یا زالی در اسب

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ آلبینسم (Albinism) یا زالی در اسب نوعی بیماری ژنتیکی است که بر اثر آن بدن قادر به ساخت رنگدانه ملانین نبوده و پوست، مو و چشمان اسب زال رنگ روشنی به خود می‌گیرد.

همه اسب‌ها دو گروه ژن دارند. نیمی از ژن‌ها را از پدرشان گرفته‌اند و نیم دیگر را از مادر. گاهی اوقات پدر و مادر ژن زالی دارند، در حالی که در ظاهرشان علائم آن دیده نمی‌شود. ژن زالی مغلوب است، یعنی اگر اسبی یک ژن زالی روی یک کروموزوم داشته باشد و یک ژن سالم روی یک کروموزوم دیگر داشته باشد، آن ژن سالم وظیفه ژن معیوب را برعهده می‌گیرد و اسب، دچار زالی نمی‌شود. در حقیقت برای ابتلای به زالی، باید اسب دارای دو ژن زالی از پدر و مادر باشد. اگر اسبی از پدر و مادری که هر دو یک ژن زالی دارند متولد شود ۲۵‌درصد احتمال دارد که کره زال باشد، ۵۰‌درصد احتمال ناقل بودن وجود دارد یک ژن معیوب داشته باشد و ۲۵‌درصد احتمال دارد که ژن‌های کاملاً سالم داشته باشد. اگر یکی از والدین سالم و دیگری زال باشد همه فرزندان ناقل و اگر یکی ناقل و دیگری زال باشد ۲۵‌درصد احتمال ناقل بودن کره و ۷۵‌درصد احتمال زال بودن کره وجود دارد. اگر والدین هر دو زال باشند همه فرزندان زال خواهند شد.

دو گروه اصلی آلبینیسم در اسب وجود دارد:

1. OCULOCUTANEOUS

2. OCULAR

در آلبینیسم نوع دوم (چشمی) فقط چشم‌ها دچار کمبود رنگیزه هستند .

در آلبینیسم نوع اول از دست رفتن رنگیزه در مو، چشم‌ها و پوست رخ می‌دهد. اسب‌های دارای آلبینیسم چشمی، مو و پوست نرمال دارند و بسیاری حتی ممکن است رنگ چشم نرمال نیز داشته باشند.

بر اساس تحقیقات مشخص شده است که مبتلایان به آلبینیسم بشدت در معرض خطر ابتلا به نوعی سرطان پوستی موسوم به «کارسینوما» قرار دارند. کارسینوما، غده سرطانی لایه برونی پوست بدن است که ممکن است لایه‌های عمقی پوست را نیز تحت تأثیر قرار دهد. از سوی دیگر، ثابت شده است که این اسب‌ها مرگ زودرس دارند.