مرغ و خروس نژاد ابریشمی یا سیلکی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ منشأ مرغ و خروس نژاد ابریشمی (سیلکی) کشور چین می‌باشد. این نژاد آسیایی از دسته مرغ و خروس‌های زینتی به شمار می‌روند. این مرغ و خروس‌ها دارای جثه متوسط و واجد پرهایی با فرم خاص به سان الیاف ابریشم و مویی مانند می‌باشد از این‌رو به مرغ و خروس ابریشمی، مرغ و خروس مویی نیز گفته می‌شود.

نژاد مرغ و خروش موردنظر خود را بیابید.

مرغ و خروس‌های ابریشمی بسیار آرام و بی‌آزار بوده و به علت فرم خاص پرها توانایی پریدن زیاد ندارند به این علت نگهداری از آنها آسان است. همچنین مرغ‌های ابریشمی تخمگذاران و مادرانی با غریزه قوی می‌باشند، به خاطر خصوصیات مثبت این نژاد، مرغ و خروس‌های ابریشمی از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار هستند.

مرغ و خروس ابریشمی آمریکایی

مرغ و خروس ابریشمی آمریکایی

پراکندگی مرغ و خروس نژاد ابریشمی

پراکندگی نژاد ابریشمی در کشورهای چین، ژاپن، جاوا، سیلان، جزایر فیلیپین و احتمالاً هندوستان می‌باشد.

تاریخچه مرغ و خروس نژاد سیلکی

عقاید گوناگونی درمورد این نژاد موجود است مثلاً این که چهارهزار سال پیش مغول‌ها سیلکی‌ها را در دامنه‌های هیمالیا یافتند و با خود به شمال چین بردند و یا اینکه منشأ پیدایش این نژاد کشور چین، ژاپن و هند است.

مارکوپولو درگزارش‌های سف راول خود این مرغ و خروس‌ها را سیلکی نامید و که چگونه این ماکیان مثل جوجه‌های سیاه بوده و بی‌شباهت به گربه نیز نبودند و بهترین تخم مرغ‌ها را می گذاشتند.

مرغ و خروس ابریشمی (سیلکی) در طی سال‌های ۱۶۰۰ میلادی تا ۱۷۰۰ میلادی وارد اروپا شد.

مرغ و خروس نژاد مویی

خصوصیات ظاهری مرغ و خروس نژاد مویی

نژاد ابریشمی دارای جثه نسبتاً کوچک تا متوسط است با سری به شکل میوه توت فرنگی، گوشت به رنگ کبود و در نوع اصیل آن در هر پا واجد پنج انگشت می‌باشد و ساق پا توسط پرهای انبوه پوشیده شده است. خروس‌های ابریشمی دارای وزن ۱٫۳۵ کیلوگرم و مرغ‌های ابریشمی دارای وزن در حدود ۹۰۰ گرم می‌باشند. از خصوصیات منحصر به فرد نژاد ابریشمی پرهای با فرمی خاص مویی مانند و به سان الیاف ابریشمی است.

مرغ و خروس سیلکی (ابریشمی) در چند سویه و جهش رنگی به نام‌های، ۱٫سیلکی سفید(WHITE SILKIES) 2.سیلکی سیاه(BLACK SILKIES) 3.سیلکی براق(BUFF SILKIES) 4.سیلکی آبی(BLUE SILKIES) 5.سیلکی نقره‌ای(SILVER SILKIES) موجود می‌باشد.

مرغ و خروس ابریشمی در بازار در دو تیپ ابریشمی فرانسوی (با تاج و گوشواره به رنگ کبود) و ابریشمی آمریکایی (با تاج و گوشواره به رنگ سرخ) موجود است که البته نوع مرغ و خروس ابریشمی فرانسوی از اقبال و محبوبیت و اصالت بیشتری برخوردار است.

نژاد ابریشمی یا سیلکی

محل نگهداری مرغ و خروس ابریشمی

مرغ و خروس نژاد ابریشمی ماکیان آرام و بی‌آزاری بوده و به علت فرم خاص پرها توانایی پر زدن زیادی ندارند از این رو نگهداری از آنها آسان است. جهت نگهداری از یک جفت مرغ و خروس ابریشمی به فضایی معادل حداعقل ۶متر مربع نیاز است همچنین برای حفظ پرنده از رطوبت و مراقبت از پرها به خصوص پرهای ناحیه پا، بستر محل نگهداری باید پوشیده از کاه و کلش و یا علوف خشک باشد.

تغذیه نژاد ابریشمی

در تغذیه از این ماکیان می‌توان از انواع دانه غلات به خصوص دان صنعتی مرغداری و کنسانتره ماکیان به همراه سبزیجات تازه استفاده کرد.

خروس نژاد ابریشمی

سن بلوغ: سن بلوغ در حدود ۵ تا ۶ ماهگی است.

فصل جفت گیری: در شرایط مناسب در تمام فصول سال امکان تخم‌گذاری وجود دارد.

تعداد تخم‌گذاری در هرسال: تعداد تخم‌گذاری در یک سال ۱۸۰ عدد تخم‌مرغ می‌باشد.

مدت زمان تولد جوجه‌ها: زمان جوجه در آوری، ۲۰ تا ۲۱ روز بعد از خوابیدن مرغ روی تخم‌ها است.

منبع: سایت junglebird.ir

مرغ سیلکی آبی
مرغ سیلکی آبی
مرغ سیلکی سیاه
مرغ سیلکی سیاه
مرغ سیلکی نقره ای
مرغ و خروس سیلکی طلایی
مرغ و خروس سیلکی قرمز