تغذیه و نگهداری خزندگان

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ همانطور که وجود املاح بخصوص کلسیم و ویتامینA  و ویتامینD  که‌ برای رنگ و ریزش مو در پستاندارن مهم است برای خزندگان هم اهمیت خیلی خیلی زیادی دارد.

بیشتر خزندگان مورد نگهداری در اسارت مربوط به کشورهای استوایی با دما و رطوبت بالا و همچنین نوسانات دمایی پایین می‌باشند. آنهایی که در اسارت زادآوری میشوند در مقابل نوسانات دمایی مقاوم‌ترند، ولی باید محیطی نزدیک به محیط زندگیشان فراهم کنیم.

برای نگهداری ایگوانا فضای شیشه‌ای بنام تراریوم استفاده می‌شود که برای حفظ دما و رطوبت مناسب است. این فضا باید حداقل دو برابر سایز ایگوانا باشد. سایز ایده‌آل تراریوم برای ایگوانای یک متری دارای 2 متر طول، 80 سانتی‌متر عرض و 90 سانتی‌متر ارتفاع است.

مهمترین مسئله در نگهداری خزندگان بخصوص ایگوانا که به عنوان اگزوتیک پت یکی از خزندگان رایج در کشور ماست تامین نور و جذب D3 هست که توسط لامپ uv انجام می‌پذیرد. UVA & UVB

لامپ uv هم حداکثر تا 9 ماه تاریخ مصرف داده و باید تعویض شود. حال اگر لامپ uv نباشد مشکل مفاصل، قارچ، بیماری متابولیک موسوم به MBD جز اولین بیماری‌ها هستند که در حیوان بروز می‌کنند. این بیماری باعث کج شدن فک، عدم توانایی در خرد کردن و خوردن غذا، عدم توانایی در تحرک و مشکلات هضم غذا را در پی دارد.

تغذیه مناسب تاثیر مستقیمی روی رنگ حیوان دارد. گل قاصدک، انواع میوه استوایی و سبزیجات تیره، مکمل‌های غذایی مناسبی برای ایگوانا هستند.

ترکیب غذایی باید بالانس مناسبی بین کلسیم و فسفر باشد. نسبت 2 به 1

استفاده از مکمل‌ها (ساپلایمنت‌ها)، برای یک ایگوانا پودر کلسیم همیشه مورد نیاز می‌باشد که باید به غذایش افزوده شود.

تغذیه و نگهداری ایگوانا

شرایط محل نگهداری خزندگان

دما و رطوبت:

اختلاف دمای روز و شب هم باید رعایت شود.

دمای روز 30 درجه

دمای شب 20 الی 22 درجه

رطوبت هم باید 50 الی 60‌درصد باشد که متاسفانه در سایت‌های ایرانی اطلاعات غلطی در این مورد نوشته شده است.

رطوبت بیش از حد ذکر شده موجب قارچ پوستی و تنگی نفس می‌شود.

نویسنده: دکتر ی.حیدری