بنزاتن

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ پنی‌سیلین‌ها جزو آنتی‌بیوتیک‌های باکتریوسید می‌باشند و با تداخل در فعالیت آنزیم ترانس پیتیداز و استحکام دیواره سلولی باکتری‌ها اثر ضدمیکروبی خود را نشان می‌دهند. پنی‌سیلین جی بنزاتین شکل طولانی اثر (long – acting) بنزیل پنی‌سیلین می‌باشند. این دارو از محل تزریق عضلانی بتدریج هیدرولیز می‌شود که این امر باعث طولانی شدن اثر آن می‌شود بطوری‌که یک تزریق از این دارو باعث نگهداری میزان خون کافی تا 7 روز می‌شود.

شکل دارویی: پودر استریل قابل تزریق

گروه دارویی: آنتی‌بیوتیک.

ترکیب دارو: هر ویال حاوی 1‌میلیون واحد پنی‌سیلین جی بنزاتین می‌باشد.

فارماکوکینتیک پنی‌سیلین جی بنزاتین

پنی‌سیلین جی بنزاتین متعاقب تجویز به روش عضلانی در محل تزریق یک مخزن تشکیل می‌دهد و دارو به تدریج آزاد و وارد خون می‌شود. حداکثر غلظت پلاسمایی دارو بعد از 24 ساعت ایجاد می‌شود. بعد از جذب به طور گسترده در مایعات و بافتهای بدن توزیع می‌شود. پنی‌سیلین عموماً بدون تغییر دفع می‌شود ولی مقداری از دارو در بدن تغییر شکل می‌یابد. پنی‌سیلین به طور اولیه از طریق ادرار دفع می‌شود.

موارد مصرف بنزاپن

از این دارو برای درمان بیماری‌های ایجاد شده توسط میکروارگانیسم‌های حساس به پنی‌سیلین جی بنزاتین در اسب، گاو، سگ و گربه در مواقعی که درمان طولانی مدت مورد نیاز است استفاده می‌شود: موارد عمومی عبارتند از:

کلستریدیوم سپتیکوم (clostridium.Septicum). کورینه باکتریوم پیوژنز، استافیلوکوکوس اورئوس، استرپتوکوکوس کانیس، استررپتوکوکوس اکوئی و استرپتوکوکوس پیوژنز، عفونت‌های دستگاه گوارش تنفسی فوقانی مانند رینیت (Rhinitis)، فارنژیت (pharyngitis)، شاربن علامتی و غیره.

مقدار مصرف داروی بنزاپن

نشخوار کنندگان (گاو، گوسفند و بز) 44/000 تا 66/000 واحد بین‌المللی (IU) به ازای هر کیلوگرم وزن بدن هر 2 تا 3 روز.

اسب:10/000 تا 40/000 واحد بین‌المللی (IU) به ازای هر کیلوگرم وزن بدن هر 48 تا 72 ساعت.

سگ و گربه: 40/000 تا 50/000 واحد بین‌الملل (IU) به ازای هر کیلوگرم وزن بدن هر 5 روز .

روش مصرف: دار به روش عضلانی تزریق می‌شود. 

عوارض جانبی

احتمال بروز واکنش‌های آنافیلاکتیک و آلرژیک در برخی دام‌ها نسبت به پنی‌سیلین وجود دارد که گاهی کشنده است.

موارد منع مصرف بنزاپن

در دام‌هایی که واکنش ازدیاد حساسیت به پنی‌سیلین نشان داده‌اند نباید مصرف شود. از تزریق داخل وریدی پوستی این دارو باید جلوگیری شود.

موارد احتیاط:

دام‌های درمان شده با پنی‌سیلین باید حداقل به مدت نیم ساعت پس از مصرف دارو کاملا تحت نظر باشند و در صورت بروز واکنش‌های آنافیلاکتیک بلافاصله اپی نفرین یا آنتی هیستامین تجویز شود.

تداخل دارویی:

انواع پنی‌سیلین‌ها می‌توانند در Invitro غیرفعال شوند، داروی پروبنسید به طور آشکاری ترشح توبولی پنی‌سیلین را کاهش می‌دهد.

زمان پرهیز از مصرف:

گوشت:60 روز پس از آخرین درمان.

شیر: 3 روز پس از آخرین درمان.

شرایط نگهداری:

در دمای کمتر از 25 درجه سانتی‌گراد و دور از نور نگهداری شود.

بسته بندی: این دارو به صورت پودر ویال 10میلی لیتری عرضه می‌گردد.