محصولات شترمرغ

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ شترمرغ (نام علمی: Struthio camelus) نوعی پرنده بی‌پرواز بومی آفریقا و نشخوارکننده از راستهٔ سینه‌پهنان Struthioniformes است. شترمرغ بزرگترین پرندهٔ زنده دنیاست و تخم آن نیز از هر پرنده زنده دیگری بزرگتر است.

پوست: شترمرغ

پوست شترمرغ بسیار محکم و خیلی انعطاف‌پذیر می‌باشد. چربی طبیعی که در پوست شترمرغ وجود دارد باعث مقاوم بودن آن در مقابل خشکی و ترک خوردن می‌شود. از پوست شترمرغ در صنایع کیف و کفش استفاده می‌شود.

مصارف پر شترمرغ

پر شترمرغ امروزه در صنایع الکترونیک و در سالن‌های مد مورد استفاده پیدا کرده است. صنایع خودروسازی از این پر جهت آخرین مرحله تمیزکاری و صاف‌کاری قبل از رنگ خودرو استفاده می‌کنند. اخیراً صنایع الکترونیک و کامپیوتر از آن جهت تمیز کردن قطعات استفاده می‌کنند. طول پر شترمرغ به ۹۰ سانتی‌متر و عرض آن به ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد. پر شترمرغ را می‌توان یک یا دو بار در سال چید و هر شترمرغ معمولی حدود یک کیلو پر در هر نوبت به دست می‌دهد.

تخم شترمرغ

هر تخم شترمرغ برابر ۲۴ عدد تخم مرغ بزرگ است. طعم آن شیرین‌تر از تخم‌مرغ است. پوسته آن به سختی و استحکام چینی است. هنرمندان و صنعتگران آن را رنگ کرده و با جواهرآلات مختلف تزئین می‌کنند.

بیشتر بدانیم: خواص بی‌نظیر تخم شترمرغ

گوشت شترمرغ و خواص آن

استفاده‌های پزشکی شترمرغ

ـ از غضروف پای شترمرغ برای تعویض غضروف پای انسان استفاده می‌شود.

ـ مغز شترمرغ نوعی آنزیم تولید می‌کند که برای درمان بیماری آلزایمر از آن استفاده می‌شود.

روغن شترمرغ

هر شترمرغ حدود ۶ لیتر روغن تولید می‌کند که می‌توان آن را در صنایع آرایشی مصرف کرد.

منبع: کانال آموزش آنلاین دامپزشکی