سیکلید تگزاس سبز

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ زیستگاه ماهی سیکلید تگزاسی سبز آمریکای جنوبی و قسمت‌هایی از جنوب مکزیک است. ماهی نر توانایی رشد تا ۳۰ سانتی‌متر را دارد. از خصوصیات جالب این ماهی این است که جفت ماهی، قبل از تخم‌ریزی، آرواره‌های خود را به یکدیگر قفل می‌کنند.

ماهی سیکلید تگزاس سبز

این ماهی به آکواریومی با حداقل حجم ۴۶۰ لیتر نیاز دارد. لازم است که در آکواریوم فضاهای فراوانی برای شنای ماهی فراهم شود. در صورت استفاده از گیاه باید از گیاهانی با ریشه‌های مقاوم استفاده شود و آن‌ها را در عمقی بیشتر از عمق معمولی کاشت. در غیر این صورت ماهی به ریشه گیاهان صدمه وارد می‌کند. با توجه به خصوصیت پرخاشگر بودن این ماهی باید آن را با سایر ماهی‌های پرخاشگر که اندازه‌ای مشابه یکدیگر دارند نگهداری نمود. دمای ۵/۲۳ تا تا ۵/۲۵ درجه سانتی‌گراد و پی‌هاش ۷ برای این ماهی مناسب است.

سیکلید تگزاس سبز

سیکلید تگزاس سبز از دسته ماهیان تخم‌گذار است که نوزادانی نسبتاً مقاوم دارد. ماهی نر در اندازه ی ۱۰ سانتی‌متر و ماهی ماده در اندازه ۸ سانتی‌متر به سن بلوغ می‌رسند و آماده جفتگیری خواهند بود. لاروها پس از تقریباً چهار روز از تخم خارج می‌شوند و پس از تقریباً ۴ تا ۶ روز قادر به شنا کردن هستند. جفت ماهی نر و ماده از نوزادان مواظبت می‌کنند. در صورتی که شرایط آب آکواریوم مساعد نباشد احتمال مبتلا شدن ماهی در سن نوجوانی به امراض روده‌ای بسیار بالا خواهد بود.

ماهی تگزاس سبز

سیکلید تگزاسی سبز را می‌توان با انواع غذاهای آماده و منجمد همچون کرم خونی و پلانکتون تغدیه نمود.

این ماهی با سایر سیکلیدهای آمریکای جنوبی و برخی از کت فیش‌ها و لوچ‌های این منطقه سازگاری دارد.

منبع: سایت ماهیان زینتی