سگ پاگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سگ پاگ (Pug) دارای جثه کوچک و عضلانی می‌باشد. به رنگهای سیاه، نقره‌ای، قهوه‌ای و طلایی یافت می‌شود. گوشها مخملی و به شکل گلبرگ رُز می‌باشند. اکثراً دارای خال بر روی گونه‌ها می‌باشند. چشمهای تیره، براق و برآمده و دم کوتاه فر خورده دارد (دم اگر دوبار فر بخورد ترجیح دارد)

نژاد سگ موردنظر خود را بیابید.

خلق و خوی سگ پاگ

سگی است باوفا، جنجالی، بی انضباط، سرکش، بامحبت و خوشحال. جذاب، باهوش و بازیگوش. آموزشها را به خوبی فرا می‌گیرد. پاگ نسبت به تن صدا حساس است بنابراین نیازی به بلند کردن صدا در هنگام تنبیه حیوان نمی‌باشد. دیده‌بان خوبی است سگ صلح طلبی می‌باشد و رابطه خوبی با کودکان، سایر حیوانات خانگی و حتی غریبه‌ها دارد. پاگ به توجه زیادی از سوی صاحبش نیاز دارد و بی توجهی او را به یک موجود حسود تبدیل می‌کند.

سگ پاگ

وزن و ارتفاع

وزن در نرها: (6-9) ک.گ، در ماده‌ها: (6-8) ک.گ 

ارتفاع در نرها: (30-36) س.م، در ماده‌ها: (25-30) س.م

مشکلات سلامتی نژاد پاگ

پاگ نسبت به سرما و گرما حساسیت دارد و به سادگی دچار سرماخوردگی می‌شود. آلرژی، مشکلات پوستی و تنفسی، ریزش آب از چشمها و بینی نیز قابل ذکر می‌باشد. اکثراً توله‌ها توسط عمل سزارین بدنیا می‌آیند. خس خس کردن و خر و پف در پاگ‌ها شایع است. از دادن غذای اضافی به آن خودداری کنید چراکه استعداد زیادی در فربه شدن دارد چاقی باعث کاهش طول عمر سگ می‌شود.

سگ نژاد پاگ

شرایط نگهداری سگ‌های پاگ

پاگ سگی کوچک و قدرتمند با پاهای کوتاه وصاف می‌باشد. از بازی کردن لذت می‌برد و انجام فعالیتهای بدنی به او کمک می‌کند تا در شرایط بهتری از لحاظ فیزیکی قرار گیرد. ورزش دادن کوتاه و منظم پیشنهاد می‌شود اما باید توجه داشت تا اگر در هنگام بازی حیوان شروع به خرخر کرد، فعالیت بدنی را قطع نمود.

طول عمر

حدود 12-15 سال.

پاگ مشکی

آراستن سگ پاگ

موهای کوتاه و صاف پاگ برای آراستن ساده می‌باشد. برس کشیدن و استحمام در مواقع ضروری پیشنهاد می‌شود. بعد از شست و شو سریعاً او را خشک کنید تا از سرما خوردن حیوان جلوگیری شود. صورت و اطراف چشمها را باید بطور منظم با یک دستمال نمدار تمیز نمود. ریزش موی فصلی زیاد دارد.

تاریخچه نژاد سگ پاگ

پاگ یکی از قدیمی‌ترین نژادها می‌باشد. اینطور به نظرمی‌رسد که وجود آن به 400 سال قبل از میلاد در آسیا باز می‌گردد. بعضی اعتقاد دارند که پاگ نشأت گرفته از پِکینیز مو کوتاه می‌باشد و برخی دیگر معتقدند که جد او را نژاد Small Bulldog تشکیل می‌دهد. همچنین این اعتقاد وجود دارد که پاگ نوع مینیاتوری نژاد کمیاب ماستیف فرانسوی بنام Dogue de Bordeaux می‌باشد. در قرن 16 میلادی مورد توجه اشراف زاده‌های اروپایی قرار گرفت. موطن او تبت می‌باشد که بعدها از آنجا به ژاپن برده شد. هنگامی که در سال 1860 انگلیسی‌ها قصر امپراطوری چین را تصاحب کردند چندین قلاده پاگ را به انگلستان بردند. این نژاد در سال 1885 به ثبت رسید.

گروه

سگ‌های عروسکی.

سگ نژاد پاگ

گردآوری و ترجمه: تانیا مهرآرا