ویتامین D

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ مطالعات اولیه انجام شده بر روی 40 حیوان، توسط تیم دانشمندان دانشگاه‌های UK و اسپانیا نشان داده است که مکمل‌های ویتامین D از شدت و امکان ابتلای توبرکلوزیس جلوگیری می‌کند. خرس وحشی و گوزن قرمز میزبان‌های کلیدی این بیماری در جنوب اروپا به شمار می‌آیند زیرا که در صنعت گوشت و شکار قابل اهمیت هستند.

مطالعات حتی نشان داده است که مکمل‌های ویتامین D در گورکن‌ها نیز قابل ردیابی است. این حیوانات نیز میزبان کلیدی سل گاوی (bovine TB) در UK می‌باشند.

ویتامین D و دیگر فاکتورهای مغذی در انسان باعث کاهش شدت TB می‌شود، اما رابطه‌ی آن با سل در گاو و دیگر پستانداران تا امروز مورد بررسی قرار نگرفته بود.

این روش تحقیق ابتکاری جدیدOne Health است که از یک روش جامع برای بررسی همزمان بیماری در انسان و حیوان استفاده می‌کند.

در مطالعه پیلوت به نصف گروه مورد مطالعه، غذای غنی از ویتامین D3 داده شد و در غذای نیم دیگر مکملی قرار نگرفت. در میان حیوانات مبتلا به TB ارتباط روشنی بین شدت بیماری و میزان ویتامین D3 خون یافت شد. این حیوانات نیز بیشتر درگیر سل موضعی شدند تا فرم عمومی بیماری.

دکتر اف . جاویر از دانشگاه Surrey بیان کرد ما می‌دانیم ریشه‌کن کردن TB پروسه‌ی پیچیده‌ایست اما فاکتورهای مغذی می‌توانند نقش بسیار مهمی به عنوان عامل پیشگیری ایفا کند. این مطالعه نشان داد که افزودن مکمل به جیره‌ی حیوانات می‌تواند نقش بسزایی در کاهش شیوع بیماری داشته باشد.

منبع: مجله هدهد

تهیه و تنظیم: جیران راهوریان