سیکلید زندانی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ماهی سیکلید زندانی با نام تیلاپیای گورخری نیز شناخته می‌شود. زیستگاه این ماهی رودخانه‌های غرب قاره آفریقا است. رنگ‌آمیزی این ماهی به صورت خطوط عمودی سیاه و سفید است. امکان دارد که در دوران جوانی، این ماهی صلح جو باشد. اما با افزایش سن، خوی تهاجمی این ماهی خود را نشان می‌دهد.

آکواریومی با حداقل حجم ۲۸۴ لیتر همراه با تخته سنگ برای این ماهی مناسب است. بهتر است که آکواریوم این ماهی دارای پوشش گیاهی متوسط همراه با گیاهان سرسخت و مقاوم باشد. سیکلید زندانی به ماهیان کوچکتر از خود در آکواریوم صدمه وارد می‌کند. به همین سبب بهتر است که این ماهی را با ماهی‌های هم‌اندازه خود نگهداری نمود.

ماهی سیکلید زندانی

جفتگیری این ماهی در آکواریوم موفقیت آمیز بوده است. سیکلید زندانی در زمان جفتگیری تخم‌ها را در دهان خود نگهداری می‌کند. ماهی ماده تخم‌ها را در دهان خود حمل می‌کند که این عمل ممکن است هفته‌ها به طول انجامد.  مدت زمان حمل تخم‌ها در دهان به دما و شرایط آکواریوم بستگی دارد. لارو‌ها در دهان ماهی ماده از تخم خارج می‌شوند.

تیلاپیای گورخری

لازم است که در رژیم غذایی این ماهی انواع غذاهای گیاهی و پروتئینی قرار گیرد. همچنین مصرف غذای زنده نیز در رشد سیکلید گورخری بسیار موثر است.

بهتر است که این ماهی با سایر سیکلیدهای آفریقایی و گربه ماهی‌های آفریقایی نگهداری شود تا مشکلی در آکواریوم ایجاد نشود.

ماهی تیلاپیای گورخری

منبع: سایت ماهیان زینتی