زبان بدن گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ پیشینیان وحشی سگ‌ها شکارچیانی اجتماعی بودند که برای هماهنگ شدن به روش‌های ارتباطی و زبانی توسعه یافته نیاز داشتند. درحالی‌که اجداد وحشی گربه‌ها شکارگرانی منزوی بودند که به ندرت با همنوعان‌شان برخورد داشتند. این بدین معناست که گربه‌ها به اندازه سگ‌ها به سیستم ارتباطی پیچیده‌ و مجهز به پیام‌ها و ظرایف بسیار نیاز ندارند. برای یک گربه در هنگام مواجهه با گربه‌های دیگر، آنچه مهم است فهم پیام‌های آن‌هاست و نکته‌ی با ارزش برای آدمی تفسیر درست این علایم‌ می‌باشد.

گرچه گربه‌ها برای ایجاد ارتباط صداهای بسیاری تولید می‌کنند ولی زبان بدن آن‌ها حامل اطلاعات پیچیده‌‌تری ا‌ست. عمدتاً علائمی که گربه‌ها تولید می‌کنند اختیاری نیست بلکه به دلیل تاثیرات فیزیکی است که نتیجه‌ی بیان حالات روانی‌ای همچون آرامش، اخطار، دوستی، بردباری، ترس، نگرانی، دفاع یا تهاجم‌ا‌ند. به زبان ساده، بخش عمده‌ای از این زبان نتیجه‌ی پاسخ سیستم عصبی آن‌ها به تغییرات محیطی و فرستادن پیام برای تعویض رفتار و حالت بدنی ا‌ست. پس در گربه‌ها بسیاری از پیام‌های بدن جهانی ا‌ست و به تاریخچه‌ی خود گربه، تمرین و یادگیری مرتبط نمی‌باشد.

در گربه‌ها بیشترین پیام‌های قابل تفسیر و روشن بوسیله‌ی گوش‌ها و دم داده می‌شوند. هرچند توجه به حالات چشم‌ها و بدن اطلاعات بیشتری راجع‌به هیجان و اضطراب حیوان در اختیار ما قرار می‌دهد.

بیشتر بدانیم:
وضعیت چشمان گربه درحالات مختلف
وضعیت گوش‌های گربه
وضعیت دم در گربه

زبان بدن گربه

دریافت احساسات گربه با توجه به حالات بدن

هوشیار و مراقب: اگر گربه گوش‌هایش را می‌چرخاند یا گوش‌ها را روبه جلو نگه‌داشته، بدان معنی است که گوش به زنگ است و توجهش به چیزی جلب شده است. (اما تهدیدآمیز نیست)

خوشحال: اگر گوش‌های گربه روبه جلو هستند، دم خود را بالا نگه‌داشته و موهایش خوابیده‌اند، گربه شما در حالت خوبی است.

عصبانی: اگر گربه‌تان گوش‌هایش را به اطراف خوابانده و دم خود را به پشت و جلو می‌کوبد، مراقب باشید! او از چیزی آشفته شده. همچنین گربه خشمگین ممکن است پشت خود را خم کند و درنهایت موهایش سیخ می‌شود.

ترسیده: گربه ترسیده بسیار شبیه به گربه عصبانی است، با این تفاوت که دم خود را پایین نگه داشته یا حتی بین پاهایش می‌برد، در این حالت به احتمال زیاد بیشتر ازینکه عصبانی باشد ترسیده است.

مهاجم و پرخاشگر: اگر گربه آماده حمله باشد، مردمک‌های چشمش را تنگ خواهد کرد، و معمولاً روی پشتش می‌چرخد و غرش می‌کند.

هیجان‌زده: دم ایستاده و لرزان، زبانی است برای بازگویی هیجان. گربه شما زمانی این حرکت را انجام می‌دهد که حرکت مورد علاقه‌اش از شما سربزند.

آرام: مطمئناً خرخر کردن نشانه‌ای از گربه راضی و خرسند است، همچنین اگر روی پشتش خوابیده و شکمش را نشان می‌دهد، می‌توانید بفهمید که گربه کاملاً آرام و آسوده است.

هر گربه‌ای از دیگری متفاوت است، اما همه آنها از گوش‌ها، چشم‌ها، دم و موی خود برای بیان احساساتشان استفاده می‌کنند، اگر گربه شما مشخصه خاصی دارد خوشحال می‌شویم آنرا با ما درمیان بگذارید.

نویسنده: دکتر حسام حیدری