وضعیت دم گربه در حالات مختلف

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ وضعیت دم‌ بهمراه حالات بدنی، بخش ساده‌ی دیگری از زبان بدن گربه‌ها‌ محسوب می‌شود. گرچه هم سگ‌ها و هم ‌گربه‌ها دم را تکان می‌دهند اما معانی در آنها متضادند.

در مورد سگ‌ها جنباندن زیاد دم علامتی مبنی بر دعوت دیگری برای نزدیک شدن و دوستی ا‌ست اما در مورد گربه‌ها تاباندن دم جهت دور کردن دیگران به کار می‌رود و به نوعی نشان دهنده تنش رفتاری ا‌ست. حرکت زیاد دم که ممکن است با افزایش سرعت و قوس و ضربه زدن به زمین همراه شود نشانی واضح از تهاجم در گربه ا‌ست.

حالت‌های دم در گربه‌ها

افراشته نگه داشتن دم: هنگامی‌که یک گربه دمش را بالا نگه می‌دارد یا به سمت پشت خم می‌کند و حالت صاف و پف کرده به آن می‌دهد شما شاهد یکی از دوستانه‌ترین حالات رفتاری هستید بویژه زمانی که گربه سرش را بالا نگه‌می‌دارد. دم افراشته برای دیگر گربه‌ها نیز یک علامت محسوب می‌شود چراکه گربه‌ها اطراف مقعدشان غددی برای ترشح رایحه‌ی خاصی دارند که بواسطه‌ی فرومون موجود در آن خود را معرفی می‌کنند. در نتیجه دم افراشته بیشتر شبیه به ارائه‌ی کارت شناسایی‌ست.

حرفهای دم گربه

صاف نگه‌داشتن دم: این حالت نیز مانند تغییر قطر مردمک علامت تحریک و هیجان‌ست. هنگامی‌که دم صاف ولی به سمت پایین نگه‌داشته می‌شود نشان از تهاجم‌ است خصوصاً وقتی گربه در صدد حمله به چیزی‌ست یا آزرده شده و یا در کشمکش با گربه‌ی دیگری‌ست. اگر همین حالت نگه داشتن دم حفظ شود و نوک دم خمیده باشد بیانگر وضعیت دفاعی گربه می‌باشد. اگر گربه بیشتر بترسد و دم را بالاتر بگیرد تا جایی که کاملن عمودی بایستد اصطلاح "Halloween cat" بکار می‌رود. ارتفاع نگه‌داری دم افراشته درجه‌ی ترس و نگرانی گربه را نشان می‌دهد. گرچه وسعت ارتباطی گربه‌ها محدود است ولی همین حالات نشان دهنده احساسات و تمایلات آن‌هاست.

نویسنده: دکتر حسام حیدری