آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ایران

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ به نقل از گرمسار آنلاین؛ «دکتر مهدی خلج» گفت: ویروس آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان از آبان ماه امسال 22 استان را درگیر خود نموده است. رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور در بیشتر استان‌ها روند کنترل شده دارد اما هنوز در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری کانون بحران مشاهده و بیشتر است.

«دکتر مهدی خلج» با اعلام این مطلب افزود: این ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از آبان ماه امسال 22 استان را درگیر خود نموده است و در استان سمنان نیز یک کانون بحران بیماری وجود داشت که با تلاش همکاران و قرنطینه این موضوع به صورت کامل حل شد و در برخی نیز از استان‌ها مدت‌ها از تکرار بحران می گذارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در زمینه کاهش کانون بحران بیماری شاربن در دام‌های سبک خبر داد و افزود: این بیماری در گذشته جمعیت دامی کشور را تحت تاثیر گذاشته است ولی در 10 ماهه امسال 9 کانون بحران در کشور داشتیم.

خلج در ادامه اظهار داشت: بیماری آبله گاوی و گوسفندی در کشور سال‌های گذشته 450 کانون بحران وجود داشت که در 10 ماهه نخست سال جاری این تعداد را به 90 کانون بحران کاهش دادیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه به کاهش کانون‌های بحران بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک اشاره کرد و گفت: در 10 ماهه نخست امسال نسبت به سال 93 این مقدار 5.5 برابر و افزایش واکسیناسیون 550 درصدی داشته است و تنها 75 درصد از کانون‌های بحران را کاهش داده است.

وی در ادامه به پوشش مطلوب واکسیناسیون و کنترل بیماری تب برفکی در کشور اشاره کرد و تصریح کرد: با پوشش واکسیناسیون بیماری تب برفکی در دام سبک به میزان 70‌میلیون و در دام سنگین به میزان 8‌میلیون این بیماری تحت کنترل است و پوشش مطلوبی را دارد، اما با توجه به کوچ دام‌ها و جابه جایی افزایش واکسیناسیون خواهیم داشت.

خلج در ادامه به کمبود منابع در پوشش واکسیناسیون تب برفکی در دام سنگین اشاره کرد و افزود: در این مورد یک پوشش مطلوب نداشتیم و واکسیناسیون با پرداخت بهای واکسن توسط دامداران انجام می‌شد اما در مجلس اعتبار در نظر گرفته شده است که با شرایط تحقق برنامه مطلوب و جامع خواهیم داشت.