سیکلید دهان آتشی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ماهی سیکلید دهان آتشی ماهی‌ای بسیار زیبا و صلح‌جو است که تنها در زمان جفتگیری اندکی قلمرو طلب می‌شود. این ماهی از دسته سیکلید‌های آمریکایی محسوب می‌شود.

سیکلید دهان آتشی به آکواریومی با حداقل حجم ۱۲۰ لیتر دارای کف شنی نیاز دارد. این ماهی درون شن‌های کف آکواریوم حفره ایجاد می‌کند و به همین دلیل باید شن‌ها نرم باشند. گیاهان موجود در آکواریوم این ماهی باید گیاهان مقاومی باشند و در گلدان کاشته شده باشند تا ماهی نتواند به آن‌ها صدمه وارد کند. همچنین وجود تخته سنگ یا صخره‌های مرجانی در آکواریوم این ماهی الزامی است. زیرا سیکلید دهان آتشی علاقه دارد که در میان سنگ‌ها پنهان شود.

به علت خصلت صلح‌جو بودن، این ماهی انتخاب مناسبی برای آکواریوم‌های اجتماعی به حساب می‌آید. در صورتی که آکواریوم این ماهی کوچک باشد، ماهی در زمان جفتگیری اندکی پرخاشگر شده و ماهیان کوچک‌تر از خود را اذیت خواهد کرد. به همین دلیل لازم است که ماهی‌ها در اندازه‌های مشابه نگهداری شوند. دمای ۲۱ تا ۲۴ درجه  سانتی‌گراد و پی‌هاش ۷ برای سیکلید دهان آتشی مناسب است.

سیکلید دهان آتشی

ماهی ماده دارای رنگی کم‌رنگ‌تری نسبت به ماهی نر است و همچنین سر لوله تناسلی ماهی ماده گرد است. ماهی نر نیز دارای باله‌هایی نوک تیز و کشیده است که ماهی ماده فاقد این ویژگی است. والدین هر دو با هم از تخم‌ها و پس از آن از لارو‌ها مراقبت می‌کنند و والدین خوبی برای نوزادان خود محسوب می‌شوند. جفت ماهی قبل از تخم‌ریزی یک تخته سنگ مسطح را انتخاب نموده و آن را به خوبی تمیز می‌کنند. سپس ماهی ماده در حدود ۱۰۰ تا ۵۰۰ عدد تخم بر روی تخته سنگ می‌ریزد. نوزادان پس از مدت اندکی از خروج از تخم باید با نوزاد میگوی آب شور تغذیه شوند. سیکلید دهان آتشی به دفعات در یک سال تخم‌ریزی می‌نماید.

ماهی دهان آتشی

سیکلید دهان آتشی را می‌توان با غذاهای مختلفی از جمله غذاهای بسته‌بندی و فریز شده، کرم خونی و پلانکتون تغذیه نمود.

سیکلید دهان آتشی با انواع لوچ‌ها، شارک و سیکلید‌های آمریکای جنوبی سازگاری دارد.

منبع: سایت ماهیان زینتی