پنی‌سیلین جی پروکائین، پروپن 5

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ پنی‌سیلین‌ها ازجمله آنتی‌بیوتیک‌های با خاصیت باکتریوسیدی می‌باشند و با تداخل درفعالیت آنزیم ترانس پیتیداز و استحکام دیواره سلولی باکتری‌ها اثر ضدمیکروبی خود را نشان می‌دهند. پنی‌سیلین‌ها رشد سلولی باکتری‌های فعال را تحت تاثیر قرار می‌دهند و اثرکمی بر روی باکتری‌های غیرفعال دارند. پنی‌سیلین برای بافت‌های پستانداران داروی بی‌خطری است، زیرا سلول‌های پستانداران دیواره سلولی محکمی مانند دیواره سلولی باکتری‌ها ندارند. حداکثر فعالیت ضدباکتری پنی‌سیلین در طول زمان تکثیر باکتری‌ها می‌باشد. پنی‌سیلین‌ها بر روی باکتری‌های گرم منفی و بعضی باکتری‌های مثبت مانند استافیلوکوکوس اورئوس موثر می‌باشند.

شکل دارویی: پودر استریل قابل تزریق

گروه دارویی: آنتی‌بیوتیک

ترکیب دارو: هرویال حاوی 5‌میلیون واحد پنی‌سیلین جی پروکائین می‌باشد.

فارماکوکینتیک

پنی‌سیلین جی سریعاً بعد از تجویز به روش عضلانی یا زیر پوستی  جذب می‌شود. حداکثر غلظت خونی بعد از 15 تا 30 دقیقه بوجود می‌آید. پنی‌سیلین جی موجود در خون در پلاسما است و کمتراز 10‌درصد در اریتروسیت‌ها می‌باشد. پنی‌سیلین جی تا حدودی در بدن توسط مکانیسم‌های نا شناخته متابولیزه می‌شود. با این وجود، تقریبا 90درصد دارو بدون تغییر شکل دفع می‌شود. توزیع پنی‌سیلین سریع است اما توزیع آن در بافت‌ها و مایعات مختلف یکسان نیست. پنی‌سیلین جی بطور اولیه از طریق ادرار دفع می‌شود. پس از تزریق،60 تا 100‌درصد دوز بطور معمول از طریق ادرار دفع می‌شود.

موارد مصرف پروپن5

پنی‌سیلین‌ها در گاو و گوسفند جهت درمان عفونت‌های عمومی ناشی از ارگانیسم حساس به پنی‌سیلین مانند کورینه باکتریوم پیوژنز، ایستریا، پاسترولاهمولیتیکا، پاسترولامولتوسیدا، استافیلوکوکوس و استروپتوکوکوس بکار می‌رود.

از داروی پروپن5 جهت درمان بیماری‌های زیر استفاده می‌شود:

عفونت بند ناف، عفونت‌های دستگاه تنفس مانند پنومونی، لیستریوز، سپتی‌سمی، عفونت‌های دستگاه ادراری و کنترل عفونت‌های ثانویه باکتریایی ناشی از بیماری‌های ویروسی و غیره.

10/000 تا 30/000 واحد به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به روش عضلانی هر24 ساعت یکبار.

عوارض جانبی پروپن5

امکان بروز واکنش‌های ازدیاد حساسیت مخصوصا در گاو وجود دارد که میتواند با هر یک از گروه‌های پنی‌سیلین اتفاق بیفتد. گاهی واکنش‌های آلرژیک به این مواد شدید است. پنی‌سیلین جی پروکائین نباید به صورت وریدی استفاده شود.

موارد منع مصرف پروپن5

دردام‌هایی که واکنش ازدیاد حساسیت به پنی‌سیلین نشان داده‌اند نباید مصرف شود. این دارو نباید همزمان با داروهای باکتریواستات مانند تتراسیکلین مصرف شود.

موارد احتیاط

دام‌های درمان شده با پنی‌سیلین باید حداقل به مدت نیم ساعت پس از مصرف دارو کاملاً تحت نظر باشند و در صورت بروز واکنش‌های آنا فیلاکتیک بلافاصله اپی‌نفرین یا آنتی‌هیستامین تجویز شود.

تداخل دارویی

انواع پنی‌سیلین‌ها در Invitro غیرفعال می‌شوند. داروی پروبنسید بطور آشکاری ترشح توبولی پنی‌سیلین را کاهش می‌دهد.

زمان پرهیز از مصرف

گوشت: 10 روز پس از آخرین درمان.

شیر: 3 روز پس از آخرین درمان.

شرایط نگهداری

در دمای کمتراز 25 درجه سانتی‌گراد و دور از نور نگهداری می‌شود.

بسته‌بندی: این دارو در ویال 20‌میلی‌لیتری عرضه می‌گردد.