سگ شیتزو

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ هر آن‌چه که در مورد سگ‌ نژاد شیتزو در ادامه این مطلب می‌خوانید، می‌تواند راهنمای مناسبی برای انتخاب این نژاد سگ به عنوان حیوان‌ خانگی‌تان باشد.

این نژاد سگ یکی از بهترین انتخاب از میان نژادهای دیگر سگ‌های کوچک است و شخصیت این سگ‌ها آن‌ها را به بهترین خانواده‌ی حیوانات خانگی تبدیل کرده است،‌ حتی اگر همه چنین نظری نداشته باشند.

شیتزوهایی که از پروش‌دهندگان خریداری می‌شوند، به‌احتمال زیاد، مشکل سلامتی جدی ندارند، چون با استانداردهای بسیار عالی پرورش‌دهنده‌ها رشد کرده‌اند.

با این وجود این نژاد یکی از سالم‌ترین‌ نژادهاست، اما با این حال مشکلاتی وجود دارد که برخی از آنها به شرح زیر است:

نژاد سگ موردنظر خود را بیابید.

سندروم بزرگی سر: بیشتر سگ‌‌های پوزه‌کوتاه از این سندروم رنج می‌برند که سبب مشکل تنفسی‌ در دستگاه تنفسی فوقانی می‌شود.

بیماری دیسک مهر‌ه‌ها جزو جدی‌ترین مشکل‌های عصبی این نژاد است. خشکی چشم سبب چرک کردن چشم می‌شود و یکی از مشکل های سلامتی ست.

دیگر مشکلات سلامتی شیتزوها:

دسپلازی کلیوی

مشکلات گوش و چشم

دندان

کم‌کاری تیروئید

نرمی‌ استخوان و غضروف

گرمازدگی

آگاهی‌های شخصیتی

شیتزوها بسیار وابسته‌ی صاحبان‌شان‌اند و بسیار آرام، متین، بازیگوش، سرسخت و مهربان.

این نژاد بسیار مناسب خانواده‌ی حیوا‌نات خانگی ست و خیلی هم دوست‌داستنی و معمولاً پرخاش‌گر نیستند اما بسیار بازیگوش‌اند. با این حال از توجه زیاد بسیار لذت می‌برند. پس اگر می‌خواهید سگی داشته باشی که کمتر نیاز به جلب توجه باشد،‌ شیتزو انتخاب اصلن مناسبی نیست.

سگ شیتزو

تعلیم شیتزو در خانه

هرکسی که توله‌ای به خانه‌اش می‌آورد به خوبی از نیاز به یک تعلیم‌دهنده توسط فردی دیگر یا خودش آگاه است. اما اگر شیتزوی پا به سن گذاشته‌ای را به خانه آوردید، نیاز به تعلیم نخواهد داشت.

مرسوم است که تعلیم‌پذیری این نژاد بسیار دشوار است، و سرسختی می‌کند و بازی، اما با صبر و حوصله و یک برنامه‌ی منظم خیلی زود از پس این کار برمی‌آیید.

تغذیه سگ شیتزو

نکته‌ی بسیار مهم در مورد این نژاد کم غذا بودن‌ شیتزو است، اگر شیتزوی شما کم غذا می خورد دستپاچه نشده و آرامش خود را حفظ کنید چرا که این سگ‌ها نسبت به دیگر نژادها کمتر غذا می‌خورند. هنگام انتخاب غذای مناسب هم دقت کافی را بر روی برند آن داشته باشید.

اگر هم نمی دانید کدام غذا برای سگ‌تان مناسب است، کمک گرفتن از دامپزشک توصیه می‌شود. به شرط آن‌که از آنجایی که شیتزو جزو سگ‌های پوزه‌کوتاه است، بهتره خوراکی سبک با کاسه‌ای از آب در اختیارش بگذارید تا مشکلی در آشامیدن و خوردن نداشته باشد.

در ضمن ظرف آب و غذا هم بهتر است استیل باشد.

سگ نژاد شیتزو

آراستگی برای شیتزو

از آنجا که این نژاد بسیار زیباست، پس نیازی به آراسته‌سازی زیادی ندارند. با این حال در حین آراسته کردن‌شان، به خاطر کوچکی اندام‌شان باید بسیار مراقب بود. با این که این سگ جزو سگ‌هایی ست که موی‌شان نمی‌ریزد، اما خوب است که هر روزه موهای‌شان را شانه کنید تا زیبا هم بمانند.

به طور معمول این سگ را هفته‌ای یک بار به حمام می‌برند، اما اگر هر روزه موهای سگ‌تان را شانه می‌کنید، تنها نیاز است که هر سه هفته یک بار حمام شود. با این که موهای سگ‌تان را کوتاه نگه دارید، اما نیاز به شانه زدن یا حمام دارد، اما نه زیاد نسبت به شیتزوها با موهای بلند.

در آراسته‌سازی موهای‌شان، گوش‌ها، دندان‌ها، و ناخن‌های‌شان را هم فراموش نکنید.

آراستن شیتزو

آگاهی مختصری در مورد تاریخچه‌ی شیتزو

تاریخ پدیدآمدن این سگِ اشرافی به قرن پنجم در تبت می‌رسد. در طول زمان، در چین شیتزو سگی نجیب‌زاده بود و در میان اشراف چین بسیار دیده شده است. واژه‌ی «شیتزو» در زبان چینی به معنای«شیر» است. از جهاتی هم این سگ‌ها شباهتی به شیر دارند اما نسبت به آنها اصلا خطرناک نیستند.

منبع: petmin