سیکلید ونوستوس

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ماهی سیکلید ونوستوس از دسته سیکلید‌های دریاچه مالاوی است. ماهی نر دارای صورتی آبی همراه با نقطه‌های زردی بر روی آن است. ماهی ماده رنگ‌آمیزی زیبای ماهی نر را ندارد.

ونوستوس به آکواریومی بزرگ همراه با تخته سنگ‌های فراوان و فضاهای بسیار برای پنهان شدن نیاز دارد. آکواریومی همراه با تخته سنگ‌های مسطح و داری کف ماسه‌ای، فضایی طبیعی را برای این ماهی فراهم می‌کند. پی‌هاش آکواریوم این ماهی باید قلیایی باشد. این ماهی در مقابل افزایش نیترات در آب بسیار حساس است. به همین دلیل باید آب آکواریوم به طور مرتب فیلتر و تمیز شود. دمای ۲۲ تا ۲۸ درجه ی سانتی‌گراد و پی‌هاش ۷٫۸ تا ۸٫۵ برای این ماهی مناسب است.

سیکلید ونوستوس

در هنگام تولیدمثل، ماهی ماده بر روی یک تخته سنگ مسطح تخم‌گذاری نموده و سپس تخم‌ها را به داخل دهان خود انتقال می‌دهد. سپس ماهی ماده در پشت ماهی نر قرار می‌گیرد تا ماهی نر تخم‌ها را بارور کند. ماهی ماده به مدت ۳ هفته از تخم‌ها نگهداری می‌نماید تا زمانی که لارو‌ها از تخم خارج شوند. در این زمان لازم است که لارو‌ها را با دافنی، نوزاد میگوی آب شور یا غذاهای خشک پودر شده تغذیه نمود.

ونوستوس به غذاهای پروتئینی همچون میگوی آب شور، کرم خونی و ماهی‌های کوچک نیاز دارد. همچنین غذاهای خشک با کیفیت و غذاهای گیاهی نیز باید در رژیم غذایی این ماهی قرار گیرد.

سیکلید ونوستوس با سایر سیکلید‌های دریاچه مالاوی و گربه ماهیان این دریاچه سازگاری دارد. البته این سازگاری نسبی است و درگیری در آکواریوم مشاهده خواهد شد.

ماهی سیکلید ونوستوس