بیماری هجوم‌الدمی سم

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ هجوم‌الدمی سم یکی از بیماری‌های مهمی است که در نتیجه اختلال در گردش خون سم اسب پیدا می‌شود، زیرا عروق کف و کاسه به نسبتی که فشار خون تغییر می‌کند نمی‌توانند انبساط پیدا کنند و در نتیجه اختلال پیدا می‌شود. میزان این اختلال به عوامل مختلف بستگی دارد که گاهی خفیف و نامحسوس و گاهی فوق‌العاده شدید می‌باشد. دستها بیشتر از پاها به این بیماری مبتلا می‌شوند. عده‌ای معتقد هستند که حرارت زیاد، ایستادن به مدت زیاد روی زمین سخت، یا نوشیدن مقدار زیادی آب سرد موجب این بیماری می‌گردد.

این بیماری معمولاً به‌طور ناگهانی ظاهر می‌شود. اسب مبتلا از حرکت ناراحت است، درجه حرارت بالا، تنفس سریع، اشتها کم و تشنگی زیاد و دست و پای گرم از علایم این بیماری می‌باشند. اسب مبتلا سنگینی خود را به روی دست یا پای سالم می‌اندازد. این علایم 4 تا 5 روز باقی می‌ماند و اگر فوراً معالجه نشود بیماری به شکل مزمن در می‌آید.

هجوم‌الدمی سم اسب

همانطور که بیماری پیشرفت می‌کند درد و لنگش از میان می‌رود، اما ساختمان سم به تدریج تغییر می‌کند. دوایر متعدد و مشخص روی دیواره سم به طور افقی با سطح زمین و کف سم پیدا می‌شود. به منظور کاستن درد بهتر است دست و پای مبتلا را تا بالای بخلق حداقل به مدت یک ساعت در آب گرم قرار داد و  سپس آنرا در آب سردی گذاشت که در آن یخ ریخته شده است. این معالجه را بایستی ادامه داد تا موقعی که درد تسکین پیدا کند. اسب نبایست زیاد سرپا بایستد و هر چقدر بخوابد بهتر است. حضور دامپزشک در حالت شدید برای تزریق محلول آدرنالین ضروری است.

منبع: انجمن دامپزشکان