ماهی سیکلید جوئل

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ماهی سیکلید جوئل (hemichromis bimaculatus) گونه‌ای درنده‌خوست که حتی به همنوع خود نیز حمله می‌کند. بنابراین برای مخازن اجتماعی مناسب نیست و در صورت نگهداری در مخازن تک‌گونه‌ای نیز باید از لحاظ جثه با سایر ماهی‌ها یکسان باشد. این ماهی در طبیعت گوشت‌خوار بوده و تغذیه در آکواریوم باید با غذاهای زنده و یا خشک ماهی همراه با حشرات، کرم‌ها، ماهی و گوشت بدون چربی ریز ریز شده صورت گیرد.

جویل بومی مناطق گرمسیری و بومی آفریقا است. پرورش آن آسان نیست. مخفیگاه‌های متعدد جهت مخفی شدن الزامی است.

مخزن اختصاصی این گونه نباید زیاد گیاه داشته باشد. چرا که یکی از صفات مشخصه و منفی این ماهی از ریشه در آوردن گیاهان می‌باشد. بدون محدودیتی در کیفیت آب دما را در ۲۸_۲۲ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. یک فیلتر بیرونی خوب نیز بکار ببرید.

سیکلید جوئل

جنس نر بالغ تا ۱۵ سانتی‌متر رشد می‌کند. وقتی نر و ماده در موقعیت تخم‌ریزی نیستند رنگشان نسبتاً تیره با بدنی دارای خطوط آبی جواهری است. در زمان تخم‌ریزی بدن ماهی‌ها به قرمز یاقوتی تغییر رنگ می‌دهد و مجدداً همان خطوط آبی جواهری دیده می‌شود. بر خلاف معمول در این زمان جنس ماده زیبا‌تر است. به هرحال در وضعیت معمولی ظاهراً جنس‌ها مشابه هستند. ولی جنس نر دارای خال‌های متالیک بزرگتر در سر پوش آبششی و یک شکل حلالی از خالها در باله دمی است.

ماهی سیکلید جوئل

همسر گزینی در این ماهی به روش خشنی صورت می‌پذیرد و اگر جنس ماده نر را رد کند احتمالاً کشته خواهد شد. تخم‌ریزی روی یک قطعه سنگ یا در یک کوزه به پهلو قرار گرفته شده که توسط جنس ماده خوب تمیز خواهد شد صورت می‌پذیرد. تخم‌ها در طول ۲ تا ۳ روز هچ می‌شوند. لاروهای حاصله با دهان به شکافی انتقال داده شده و به وسیله هر دو والد تا رسیدن به طول ۱ سانت یا بیشتر نگهداری می‌شوند. آن‌ها پس از ۳ تا ۵ روز شروع به شنای آزاد و تغذیه می‌کنند.

نگهداری از نوزادان مشکلات غیرمعمولی ندارد. اما لازم به ذکر است که ماهی جوئل یکی از ماهیانی است که عمدتاً متخصصین و ماهی‌داران با تجربه به آن می‌پردازند. به هرحال تغذیه نوزادان با آرتمیا آغاز گشته و رفته‌رفته دل چرخ کرده و رنده شده را نیز به آن می‌افزایند.

در برخی منابع، روش دیگری را برای پرورش نوزادان ارایه داده‌اند. بدین ترتیب که هر دو والد پس از تخم‌ریزی به آکواریوم دیگری انتقال می‌یابند و لاروها پس از خروج از تخم و آغاز به شنای فعال توسط آکواروم‌دار با آرتمیا تغذیه می‌شوند. اما در برخی منابع دیگر پیشنهاد فقط بر انتقال جنس نر است. ماده همراه تخم‌ها تا هچ شدنشان و سپس تا آغاز به شنا و تغذیه فعال باقی می‌ماند. به هرحال آنچه که مشهود است این است که هر کدام ار این روشها محاسن و معایبی دارد.

ماده ماهی سیکلید جوئل

منبع: سایت ماهیان تزئینی