رفتار سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اگر می‌خواهید بهترین دوست سگتان باشید باید بدانید چطور رفتارهای آزاردهنده خود را تغییر دهید، سگ‌ها همیشه تلاش می‌کنند بهترین دوستان ما باشند ولی گاهی اوقات ما اینکار را دشوار می‌کنیم، در اینجا ما به شما نکاتی را آموزش می‌دهیم که اینکار را آسان‌تر می‌کند.

۱- استفاده از حرکات بدن بیشتر از کلمات

ما انسانها قادر به صحبت کردن هستیم. ما عاشق گفتگو هستیم، حتی با حیوان خانگی‌مان که قسمت عمده‌ای از حرف‌های ما را نمی‌فهمد! ممکن است سگ‌ها بتوانند معنی تعدادی حروف کلیدی مثل: راه برو، مودب باش، اسباب‌بازی و... را بفهمند ولی نمی‌توانند زبان انسان‌ها را بفهمند. چیزی که آنها بر طبق آن متوجه معانی می‌شوند، حرکات بدن ماست. سگها در خواندن حرکات بدن شما تخصص دارند و اگر فقط صحبت کنید و بدنتان را حرکت ندهید، نمی‌توانید پیام درست را به آنها منتقل کنید.

سعی کنید یک روز کامل اصلاً با سگتان صحبت نکنید و تلاش کنید با حرکات بدنتان با او ارتباط برقرار کنید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که متوجه شوید چقدر می‌توانید با بدنتان با حیوان صحبت کنید و چه حرکتی انجام دهید که بتوانید نتیجه دلخواهتان را در طول تربیت او دریافت کنید و چطور بدون به زبان آوردن یک کلمه با او مکالمه کنید.

۲- بغل کردن سگتان

شما عاشق این هستید که دوست پشمالوی خود را در آغوش بگیرید ولی بیشتر سگ‌ها از اینکار متنفرند.

ما فکر می‌کنیم که بغل کردن یک کار فوق‌العاده است که پشتیبانی، عشق، لذت و احساسات دیگر را بیان می‌کند و این کاملاً نرمال است که ما دستانمان را دور یک چیزی حلقه کنیم و آن را فشار دهیم و منظور مثبتی از اینکار داشته باشیم ولی سگها اینطور فکر نمی‌کنند.

سگها دوست ندارند و هیچوقت یکدیگر را در آغوش نمی‌گیرند و برعکس اگر سگی پاهای جلوییش را پشت سگ دیگری قرار دهد، یک جور حمله به حساب می آید !

ممکن است برخی از سگها با دیدن لبخند شما هنگام آغوش گرفتنش، اینکار را تحمل کند، اما اکثر آنها در این مواقع دچار ترس و اضطراب می‌شوند و حتی گاز می‌گیرند.

ممکن است بعضی سگها از بودن در آغوش یکی از اعضای خانواده لذت ببرند و در مقابل یکی دیگر از اعضای خانواده رفتاری کاملاً برعکس از خودشان بروز دهند. پیدا کردن سگی که واقعاً عاشق بغل کردن باشد کار بسیار دشواری است.

اگر می‌خواهید بفهمید که آیا سگتان از بغل کردن متنفر است یا نه، به حرکات بدنش وقتی او را در آغوش می‌گیرید دقت کنید: آیا سرش را از شما دور می‌کند؟ از داشتن ارتباط چشمی با شما خودداری می‌کند؟ لبانش را لیس می‌زند؟ دهانش را بسته نگه می‌دارد؟ گوش‌هایش را عقب می‌گیرد؟

اینها همه علایمی هستند که نشان‌دهنده نارضایتی سگ هستند! بله، حتی لیس زدن لبانش هم نشان‌دهنده این نیست که حیوان لبریز از عشق شده، بلکه نشان‌دهنده نارضایتی اوست و حتی یک رفتار عصبی به حساب می‌آید، بنابراین دفعه بعد که می‌خواهید او را بغل کنید به حرکات بدنش دقت کنید و بخاطر داشته باشید که صورتتان را در کنار یک سری دندان تیز قرار داده اید!

بغل کردن سگ

۳- نوازش کردن سر صورت سگ

فکر نمی‌کنم شما دوست داشته باشید کسی سرتان را نوازش کند، مهم نیست چقدر عاشقانه اینکار را انجام می‌دهد، بهرحال هیچ لذتی در اینکار وجود ندارد! اینکار در بهترین حالت آزاردهنده و در بدترین حالت دردناک است!

اگر کسی دستش را به سمت صورت شما دراز کند بصورت غیرارادی خود را بسمت عقب خواهید کشید. اکثر انسانها فکر می‌کنند که سگ‌ها از اینکار لذت می‌برند ولی حقیقت این است که فقط تعدادی از سگ‌ها با این مسئله که کسی که به او اطمینان دارند سرشان را نوازش کند کنار می‌آیند و اکثر سگها از اینکار هیچ لذتی نمی‌برند.

اگر دقت کرده باشید حتی وقتی می‌خواهید سر و صورت یک سگ خانگی را نوازش کنید خودش را بسمت عقب می‌کشد، ولی در آخر به شما اجازه اینکار را می‌دهد چون از نظر او رییس شما هستید!

این مسئله حریم خصوصی سگهاست. به همین دلیل است که والدین مسئولیت‌پذیر به فرزندانشان آموزش می‌دهند که به آرامی پشت سگ را نوازش کنند و به سمت سر آنها نروند. اگر می‌خواهید از نظر سگتان، رییس فوق‌العاده‌ای باشید به سمت سر و صورت او نروید و در عوض پشت او را نوازش کنید، آنها از اینکار لذت خواهند برد.

۴- رفتن به سمت یک سگ غریبه و زل زدن در چشمهایش

همه ما می‌دانیم که تماس چشمی چقدر قدرتمند است. تماس چشمی بسیار مهم است و همانطور که اعتماد و تمرکز را نشان می‌دهد، احساس عصبی بودن، نارضایتی و ناراحتی را هم نشان می‌دهد. وقتی یک غریبه بدون پلک زدن به شما خیره شود، شما خواهید ترسید. در بیشتر موجودات زنده، تماس چشمی قسمت مهمی از احساسات را بیان می‌کند و در انسانها ما می‌توانیم کوچکترین  انقباضها و انبساطهای ماهیچه‌های اطراف چشم و دهان را ببینیم و بفهمیم آن نگاه دوستانه است یا نه، ولی بهرحال وقتی یک غریبه به شما زل می‌زند، احساس راحتی نخواهید کرد.

سگها هم همین احساس را دارند. وقتی به یک سگ غریبه زل می‌زنید، حتی اگر لبخند بزنید و سعی کنید با او گرم بگیرید، سگ این نگاه شما را نشانه‌ای از تهاجم و عصبانیت در نظر می‌گیرد.

سگها ممکن است عکس‌العمل‌هایی مثل نگاه کردن به اطراف، دم تکان دادن، چرخیدن و یا عقب رفتن و واق‌واق کردن از خود نشان دهند. اگر می‌خواهید با یک سگ جدید آشنا شوید، شانه‌هایتان را مقابل سگ قرار ندهید و سعی کنید به آرامی در چشمهایش نگاه کنید و با صدایی آرام با او صحبت کنید، این رفتارها نشانه‌های یک رابطه دوستانه است.

بازی کردن سگ

۵- بی‌قانون بودن رفتار سگ

سگها قوانین را دوست دارند. ممکن است فکر کنید که قوانین سرسخت، زندگی سگها را کسل‌کننده و ناخوشایند می‌کند ولی سگها واقعا دوست دارند بدانند که صاحبشان چه خواسته‌ای از آنها دارد.

اگر دقت کرده باشید بچه‌هایی که با قانون بزرگ می‌شوند، رفتار بهتری نسبت به آنهایی که آزادند همه کار انجام بدهند، دارند. در مورد سگها هم همین قانون وجود دارد. قوانین باعث می‌شوند که زندگی سگها گیج‌کننده و پر‌استرس نباشد.

سگها متوجه قوانین استثنا نمی‌شوند، مثلاً نمی‌فهمند که اجازه ندارند وقتی لباس رسمی می‌پوشید  روی شما بپرند ولی وقتی لباس کار می‌پوشید می‌توانند اینکار را انجام دهند، و یا نمی‌فهمند که وقتی از خاک‌بازی می‌آیند اجازه ندارند روی مبل بیایند ولی وقتی از حمام می‌آیند می‌توانند اینکار را انجام دهند.

بعلاوه وقتی به یک سگ «نه» می‌گویید، نه تنها اجباری در کار نیست، بلکه بعنوان یک رهبر، یک رابطه بر پایه اعتماد را می‌سازید و شرایط را برای داشتن یک سگ شاد مهیا می‌کنید...

۶- مجبور کردن سگ به ارتباط برقرار کردن با سگها و افرادی که دوست ندارند

درست مثل بقیه موجودات اجتماعی، سگها هم دوست و دشمن دارند. تشخیص دادن افرادی که سگ تمایل به ارتباط برقرار کردن با آنها را دارد کار آسانی است، با این حال بعضی از صاحبان سگها، به عکس‌العمل‌های آنها دقت نمی‌کنند و متوجه این موضوع نمی‌شوند.

اینکه صاحبان سگها، آنها را مجبور می‌کنند که در محیط‌های اجتماعی قرار بگیرند و یا به یک غریبه اجازه می‌دهند که سگشان را نوازش کند، یک مسئله رایج است.

باید کم‌کم آنها را ترغیب کنید که از لاک خود بیرون بیایند و در ازای رفتارهای اجتماعی مناسب به آنها جایزه بدهید. وقتی سگتان را مجبور می‌کنید که در یک محیط اجتماعی قرار بگیرد، احتمال حمله و گاز گرفتن بیشتری وجود دارد. در این شرایط ابتدا با حرکاتشان به شما نشانه‌هایی می‌دهند، سپس از ارتباط برقرار کردن امتنا می‌کنند، غرغر می‌کنند و در نهایت شما را گاز خواهند گرفت! و از همه بدتر اینکه اعتمادشان به شما را از دست خواهند داد.

۷- قدم زدن با سگ بدون اجازه فضولی و بو کشیدن

این خیلی مهم است که وقتی سگ را برای قدم زدن به بیرون می‌برید، به او اجازه فضولی دهید !

انسانها با استفاده از قدرت بینایی جهان اطرافشان را شناسایی می‌کنند ولی سگها با بینی‌شان اینکار را انجام می‌دهند. بو کردن یک تنه درخت برای سگها مثل تماشای غروب زیبای خورشید برای ماست!

به سگتان لطفی بکنید و یکی از قدم زدن‌های روزانه‌اش را به بوکردن اختصاص دهید. آهسته قدم بزنید و به او اجازه دهید جهان را با بینی‌اش اکتشاف کند. به مکانها و محله‌های جدید بروید، به او اجازه دهید هرچقدر که می‌خواهد بو بکشد و بعد به حرکتش ادامه دهد. برای اینکه سگتان تفاوت بین پیاده‌روی‌هایی که باید کنار شما بماند و از شما اطاعت کند و پیاده‌روی‌هایی که می‌تواند فضولی و اکتشاف کند بفهمد، می‌توانید یک کوله‌پشتی و یا یک قلاده ویژه برای اینکار در نظر بگیرید. این کوله‌پشتی یا قلاده باید انقدر با بقیه تفاوت داشته باشد که سگ بتواند این تفاوت را احساس کند. این کارها زندگی را برای سگ شما جالب‌تر خواهد کرد...

عصبی بودن سگ

۸- محکم کردن قلاده سگ

سگها توانایی فوق‌العاده‌ای در خواندن حرکات ما دارند. وقتی قلاده سگتان را محکم می‌کنید، در او استرس و هیجان ایجاد می‌کنید. میدانم الان به چه چیزی فکر می‌کنید: من نمی‌خواهم قلاده اش را محکم کنم ولی مجبورم چون سگم آنرا می‌کشد !

اما نکته مهم این است که باید به سگتان آموزش دهید چطور با شما قدم بزند. میزان قابل توجهی انرژی توسط قلاده بین شما و سگتان منتقل می‌شود. وقتی قلاده را شل می‌کنید، به سگتان می‌فهمانید که همه چیز رو‌به راه است و دلیلی برای نگرانی و تنش وجود ندارد، به او می‌فهمانید که همه چیز تحت کنترل است و او به آرامش خواهد رسید. سگهایی که قلاده‌شان را محکم می‌بندند بیشتر واق‌واق می‌کنند و به شرایط پاسخ منفی می‌دهند. یک پیاده‌روی خوشایند به آرامش سگ شما کمک شایانی می‌کند.

۹- عصبی بودن

سگها نشانه‌های عصبی بودن شما را می‌خوانند. وقتی شما عصبی و پر استرس هستید این احساس را به سگتان منتقل خواهید کرد و سگها این احساس را دوست ندارند. دفعه بعد که سگتان را عصبی دیدید به خودتان نگاهی بیندازید، آیا در چند روز یا چند ساعت گذشته عصبی بوده‌اید؟!

سگها مثل آینه شما عمل می‌کنند، پس آرامش داشته باشید تا عمق آرامش را در او ببینید.

١۰- کسل‌کننده بودن برای سگ

تصور کنید مجبور باشید با کسی که کسل‌کننده است و یا با والدینتان وقتی جروبحث کرده‌اند وقت بگذرانید. حالا تصور کنید به اسباب‌بازی فروشی یا پارک بروید! احساساتتان را باهم مقایسه کنید.

فکر کنید در مکانی نشسته‌اید و حق حرکت و شیطانی کردن ندارید، و برعکس وقتی آزادی حرکت دارید، می‌توانید بدوید و با کسی باشید که تنهاییتان از بین برود. این احساساتی است که سگها وقتی شما کسل هستید دارند.

زمانیکه از سر کار به خانه می‌آیید چند کار انجام می‌دهید،غذا می‌پزید، روی مبل دراز می‌کشید و استراحت می‌کنید، ولی اینها کسل‌کننده‌ترین کارهایی است که می‌توانید در مقابل کسی که از صبح به انتظار شما نشسته تا با او بازی کنید انجام دهید.

اگر سگتان دردسر درست می‌کند، داخل جعبه‌ها و یا کمد می‌رود، کفشهایتان را پاره می‌کند و یا پایه‌های میز را می‌جود، بطور ساده به شما نشان می‌دهد که حوصله‌اش سر رفته است. خوشبختانه یک راه‌حل سریع و آسان برای این مشکل وجود دارد: «بازی‌های آموزشی»

به سگتان حقه‌های جدید آموزش بدهید، روی حقه‌های قدیمی‌شان کار کنید، اسباب‌بازی مورد علاقه‌شان را قایم کنید و از آنها بخواهید آنرا پیدا کنند و اورا به پیاده‌روی ببرید تا حس مسیریابی‌اش را تقویت کنید.

یک ساعت آموزش مفید به ساعتها بازی‌های کسل‌کننده می‌ارزد. همانقدر که فعالیت‌های بدنی برای سگ شما لازم است، فعالیت‌های ذهنی هم مهم است. روزانه ۱۵ تا ۳۰ دقیقه فعالیت ذهنی برای سگ شما ضروری است.

۱۱- اذیت کردن سگها

وقتی در خیابان از کنار یک سگ عبور می‌کنید به سمتش پرخاش نکنید، وقتی یک سگ از پشت پنجره یا در به شما واق‌واق می‌کند برایش دست تکان ندهید و با او صحبت نکنید، دم سگها را نکشید!

این موارد خیلی زیاد است ولی بطور خلاصه برای تفریح، کاری نکنید که یک سگ را عصبانی کنید...

مترجم: محبوبه خاکشور