دامداران

به گزارش «سرویس اقتصاد داخلی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ به نقل از تابناک؛ در چند روز گذشته قیمت برخی از محصولات لبنی افزایش یافته و علی‌رغم افزایش قیمت این محصولات، کارخانه‌های لبنی نه تنها قیمت مصوب شیر را که 1440 تومان است، پرداخت نمی‌کنند بلکه دلشان نمی‌آید همان 1250 تومان را برای خرید شیر بپردازند و شیر را با قیمت حدود 1200 تومان از دامداران می‌خرند. دربارۀ این موضوع خبرنگار تابناک اقتصادی مصاحبه‌ای داشته با احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران. طبق ادعای مقدسی، قیمت محصولات لبنی طی هفته‌های اخیر 200 تا 500 تومان در بازار افزایش یافته و کارخانجات بین 50 تا 96 تومان کاهش دادند.

استدلال کارخانجات لبنی برای بالا بردن قیمت‌ها این است که قیمت جهانی شیرخشک و کره افزایش پیدا کرده، این در حالی است که این محصولات هنوز با نرخ جدید وارد نشده و حتی اگر نرخ جهانی کره بالا رفته باشد، این پرسش مطرح می‌شود که چرا شیر، ماست و سایر محصولات نیز افزایش قیمت داشته؟

تاوان کنترل قیمت لبنیات از جیب دامداران!

این در حالی است که بنا به گفته‌های مقدسی، معاون سازمان حمایت نسبت به این افزایش قیمت اظهار بی‌اطلاعی کرده است. او گفته است کارخانجات از ضعف سریع‌الفساد بودن کالای دامداران سوء استفاده می‌کنند و شیر را با قیمتی پایین‌تر از آن چه تصویب شده، می‌خرند.

طبقه گفتۀ رئیس انجمن صنفی گاوداران، سختی کار تولید فراورده‌های لبنی بر دوش وزارت جهاد کشاورزی است ولی تعیین قیمت بر عهدۀ وزارت صنعت، معدن و تجارت است. مقدسی با این استدلال که قیمت شیر در سایر کشورها بالاتر از قیمتی است که در ایران به فروش می‌رود، خود را مخالف افزایش قیمت محصولات لبنی نمی‌داند، بلکه می‌گوید قیمت لبنیات باید بر اساس شیر 1440 تومانی بالا برود، اما این‌طور نباشد که قیمت لبنیات افزایش پیدا می‌کند ولی دامدار پول کمتری به ازای فروش شیر از کارخانجات دریافت کند.

چنان که او گفته است، یارانۀ محصولات لبنی از سال 90 قطع شده و دامداران یک ریال هم از دولت بابت یارانه دریافت نمی‌کنند و این یارانه لبنیات دارد از جیب دامداران پرداخت می‌شود. حتی علی‌رغم پایان یافتن سومین ماه تحصیلی تاکنون از 600 میلیارد تومانی که قرار بوده برای شیر مدارس پرداخت شود خبری نشده است.

اعتراض مقدسی به این است که با بالا رفتن قیمت دلار و گران شدن جهانی کره، دولت برای کنترل قیمت محصولات دارد از سهم دامداران کم می‌کند و برای خرید شیر قیمت کمتری به آن‌ها پرداخت می‌کند. او اعلام امیدواری کرد که دولت با حمایت‌های خود بتواند دامداران که بخش مهمی از تولید کنندگان کشور را تشکیل می‌دهند، از این گرفتاری نجات دهند و به سر پا نگه داشتن و تقویت این بخش یاری برسانند. پیشنهاد او این است که دولت برای کنترل قیمت، از تعرفۀ گمرکی و ارزش افزوده‌ای که برای کره دریافت می‌کند چشم‌پوشی کند.