سیکلید فرونتوزا

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛زیستگاه ماهی سیکلید فرونتوزا (Frontosa African Cichlid) دریاچه تانگانیکا در زامبیا است. این ماهی با برجستگی غده مانندی که بر روی سر خود دارد قابل تشخیص است. در زامبیا به این ماهی به عنوان یک ماهی زیبا در آکواریوم نگاه نمی‌شود. بلکه مردم بومی‌این کشور این ماهی را به عنوان غذایی لذیذ می‌شناسند.

فرونتوزا را نمی‌توان در دسته ماهیان پرخاشگر قرار داد. چراکه این ماهی در بیشتر مواقع دارای رفتار مسالمت‌آمیز با سایر همنوعان خود می‌باشد. در تزئینات آکواریوم این ماهی باید از تخته سنگ استفاده شود و مکان‌هایی برای پنهان شدن ماهی در نظر گرفته شود. همچنین باید از شن برای پوشاندن کف آکواریوم استفاده نمود. دمای ۲۲ تا ۵/۲۷ و پی‌هاش ۸/۷ تا ۵/۸ برای این ماهی مناسب است.

سیکلید فرونتوزا

فرونتوزا از جمله ماهیانی است که تخم‌ها را در دهان خود نگهداری می‌نماید. پس از این که تخم‌ریزی درون شکاف سنگ‌ها انجام شد ماهی ماده تخم‌ها را در دهان خود قرار می‌دهد. تخم‌ها ۲۱ تا ۲۸ روز در دهان ماهی ماده حمل می‌شوند. ماهی ماده برای غذا خوردن تخم‌ها را از دهان خود خارج می‌کند و تنها هنگام شب و زمانی که احساس خطر کند آن‌ها را به درون دهان خود باز می‌گرداند. اکثر سیکلیدهایی که بدین شیوه جفتگیری می‌نمایند، به راحتی می‌توانند درون آکواریوم تکثیر شوند. با این شرط که شرایط آکواریوم در حد عالی باشد. فراهم کردن گروهی ۵ تا ۸ نفره متشکل از ۵ تا ۷ ماهی ماده و یک ماهی نر شرایط را برای جفتگیری آماده می‌کند.

ماهی سیکلید فرونتوزا

بهتر است که در رژیم غذایی این ماهی غذاهای خشک و پلانکتون منجمد یا خشک قرار گیرد.

فرونتوزا با سایر سیکلیدهای آفریقایی دریاچه مالاوی و گربه ماهیان این دریاچه سازگاری دارد.

منبع: سایت ماهیان زینتی