سیکلید امپراتور

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ماهی سیکلید امپراتور  (Emperor Cichlid) که با نام سیکلید غول‌پیکر نیز شناخته می‌شود، بومی دریاچه تانگانیکا در قاره آفریقا است. علت نامگذاری این ماهی رشد قابل توجه آن نسبت به سایر سیکلید‌ها است. سیکلید امپراتور تا ۳۶ سانتی‌متر رشد می‌نماید. بر روی بدن این ماهی خال‌هایی سیاه  در امتداد افقی قرار گرفته‌اند. سیکلید امپراتور ماهی پرخاشگری است و با توجه به اندازه بزرگ آن بهتر است که با سایر سیکلید‌های آفریقایی نگهداری نشود.

سیکلید امپراتور

نگهداری سیکلید امپراتور در آکواریوم‌های خانگی متداول نیست. زیرا این ماهی به آکواریومی با حداقل حجم ۵۰۰ گالن احتیاج دارد. وجود تخته سنگ در آکواریوم موجب پدید آمدن محیطی مشابه محیط طبیعی زندگی ماهی می‌شود. سیکلید امپراتور با گیاهان آکواریومی سازگاری ندارد و به‌سرعت آن‌ها را نابود می‌کند. دمای ۲۴٫۵ تا ۲۶ درجه و پی‌هاش قلیایی در حدود ۸٫۶ برای این ماهی مناسب است.

در زمان تولیدمثل، ماهی ماده بر روی یک سطح صاف تخمگذاری نموده و ماهی نر تخم‌ها را بارور می‌کند. پس از خروج نوزادان از تخم، والدین آن‌ها را به درون گودالی که از قبل آماده کرده‌اند منتقل می‌نمایند. این کار برای محافظت از نوزادان صورت می‌گیرد. در طبیعت تعداد زیادی از نوزادان به وسیله سایر ماهی‌ها خورده می‌شوند. زمانی که نوزادان قدرت شنا کردن پیدا کنند همراه والدین خود درون آب به شنا می‌پردازند. در این زمان نیز والدین، نوزادان را در محیط میان خود قرار می‌دهند و از آن‌ها مراقبت می‌نمایند.

غذاهای بسته‌بندی مخصوص سیکلید و همچنین ماهی‌های زنده ی کوچک‌تر از امپراتور غذای مناسبی برای این ماهی به حساب می‌آیند.

Emperor Cichlid

منبع: سایت ماهیان زینتی