سیکلید جولی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ماهی سیکلید جولی از جمله ماهیان دریاچه‌ی تانگانیکا در جنوب آفریقا است. این ماهی مانند سایر گونه‌های سیکلید ماهی‌ای مهاجم است و توصیه می‌شود که با سایر سیکلیدهای دریاچه‌ی تانگانیکا نگهداری شود. سیکلید جولی حداکثر تا ۱۲‌سانتی‌متر رشد می‌کند. سیکلیدهای جولی دارای تنوع رنگ زیادی هستند. لازم به ذکر است که سیکلید اوراتاس نیز زیر مجموعه‌ی سیکلیدهای جولی است و جولی طلائی نامیده می شود.

Julie cichlid

لازم است که آکواریوم این ماهی با تخته سنگ تزئین شود تا فضاهایی برای پنهان شدن ماهی فراهم آید. سیکلید جولی یا جنایتکار یک سیکلید مهاجم بوده و به‌خصوص در زمان تخم‌گذاری بسیار خشن و پرخاشگر می‌شود. رفتار خشن این ماهی به خصوص در هنگام مواجهه با هم‌نوعان خود بروز خواهد نمود و بهتر است آنها را تا حد امکان به تنهایی و یا با جفت خود و دور از سایر سیکلیدهای جولی نگهداری نمود. سیکلید جولی به اسیدیته کمتر از ۷ مقاوم نبوده و خواهد مرد ضمن اینکه آکواریوم آنها باید همانند دریاچه طبیعی و زیستگاه آنها مملو از اکسیژن باشد. توصیه شده که هر هفته ۱۰ تا ۱۵درصد آب اکواریوم را تعویض نمایید. سیکلید جولی در مقایسه با سایر سیکلیدها رشد آهسته‌ای دارد.

دمای مورد نیازبرای نگهداری این ماهی بین ۲۳ تا ۲۷ درجه سانتیگراد است و طول عمر آن درصورت نگهداری مناسب ۸ تا ۵ سال خواهد بود.

سیکلید جولی موجودی همه‌چیزخوار است. غذاهایی همچون کرم خونی منجمد، میگوی خشک شده و سایر غذاهای خشک مخصوص سیکلید برای این ماهی مناسب هستند.

سیکلید جولی

جنسیت ماهی سیکلید: سیکلید های ماده بالغ سیکلید جولی بزرگتر از نرهای هم سن و سال خود هستند و نرها از آلت تناسلی خم شده و رو به عقب برخوردارند.

جفت‌گیری/تولیدمثل: برای جفت‌گیری معمولا باید از یک هفته قبل نسبت به تغذیه ماهی‌ها با مواد مقوی و ویتامینه اقدام نمود. محیط جفت‌گیری سیکلید جولی باید دارای سنگ‌های تخت و یا گودال های شن و ماسه در کف آکواریوم می‌باشد تا ماهی به‌راحتی بتواند در سطح صاف و یا دیواره‌های عمودی غار تخم‌ریزی نماید.

انتخاب یک ماده برای یک نر شروع کار برای یک تولیدمثل موفق است البته اگر نوع ماده با نر سازگاری لازم را داشته باشد در غیر این‌صورت ماهی نر او را تا سر حد مرگ شکنجه خواهد داد. پس از مدتی جفت‌گیری با موفقیت صورت خواهد گرفت و ماهی ماده شروع به تخم‌ریزی در میان سنگ‌ها خواهد نمود و ماهی نر بلافاصله به بارور ساختن آنها اقدام خواهد نمود. پس از باروری ماهی ماده به خصوص در جوانترها علاقه زیادی به خوردن تخم‌ها که گاهی اوقات حتی به ۳۰۰ عدد خواهد رسید دارد اما نرها به خوبی از تخم‌ها محافظت خواهند نمود. ماهی‌های نوجوان بعد از از دست دادن کیسه زرده با آرتیمیا و یا غذاهای خشک پودر شده تغذیه می‌گردند.

حجم آکواریوم محل زندگی این گونه از ماهی باید حداقل ۱۵۰ لیتر آب باشد.

سیکلید جولی

سازگاری ماهی سیکلید: سیکلید های جولی را را بهتر است با سایر سیکلیدهای هم خلق‌و خوی، بزرگتر و تانگانیکایی نگهداری نمود.

رژیم غذایی ماهی سیکلید: این ماهی به مانند سایر سیکلیدها به غذای مخصوص و تجاری آنها نیاز داشته و از میگو، دافنی، غذاهای خشک و...تغذیه می‌گردند. بهتر است در هر روز یک وعده آنها را تغذیه نمایید و از وعده‌های گیاهی به خصوص اسژیرولینا و اسفناج نیز بهره ببرید.

منبع: سایت ماهیان زینتی