واکسیناسیون طیور روستایی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ به نقل از خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به گفته فرشاد زین‌العابدین طهرانی مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور، طرح واکسیناسیون پرندگان روستایی در برابر بیماری نیوکاسل در روز جمعه 5 آذر به مناسبت هفته بسیج به صورت همگانی در 12 استان بصورت رایگان اجرا می‌شود.

وی اشاره کرد که هم‌اکنون 50‌درصد از پرندگان 12 استان تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند، به گفته ایشان این طرح در استان‌های گلستان، گیلان، مازندران، کردستان، خوزستان، اصفهان، فارس، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، بوشهر و سمنان انجام می‌شود.

زین‌العابدین طهرانی در ادامه گفت: واکسیناسیون طیور روستایی در سال‌های گذشته به صورت پراکنده و با استفاده از واکسن‌های کشت روغنی به صورت تزریقی صورت گرفته بود ولی فاز اول این طرح در آذر ماه سال جاری از طریق واکسن‌های خوراکی جدید که امکان واکسینه کردن پرنده از طریق خوردن آب را فراهم می‌کند، به صورت همگانی در 12 استان به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه این طرح قرار است هر 3 ماه یک‌بار انجام شود، گفت: سعی داریم در هر دوره سطح پوشش این طرح را افزایش دهیم و امید است طرح واکسینه کردن طیور روستایی در سال 96 در سراسر کشور صورت پذیرد.

همچنین زین‌العابدین طهرانی یادآور شد که سازمان دامپزشکی با آموزش نیروهای بسیج سازندگی جهت واکسینه کردن پرندگان روستایی این طرح را در راستای اقتصاد مقاومتی و جهت ارتقای معیشت روستاییان و سلامت جامعه در روز جمعه ۵ آذر با مناسبت هفته بسیج به صورت رایگان اجرا می‌کند.